Vedermödor på balkongen

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

Hej hej!

Hur går det för er i mörkret denna natt?

Här i Stockholm såg det vid 18 tiden lite lovande ut med luckor i molnen. Positiv inställning och man plockar fram teleskopet för ev test senare.

Gjorde då också rent kamera sensorn igen med alla nya ideer. Framförallt det där med att spä ut Isopropanolen till 1/3 med destillerat vatten. Hade mycket förväntningar på detta, tyvärr dök ett nytt problem upp, nu la sig vätskan som droppar på sensor glaset, så har det inte gjort när det varit ren Isopropanol. Är väl vattnet och ytspänningen. Testade med att droppa i en droppe diskmedel som rekommenderats för att få bort ytspänningen, hjälpte föga. Gjorde rent sensorn i varje fall för att kunna ta några testkort ifall molnen lättar inatt.
clean-sensor-v2-04.jpg
clean-sensor-v2-04.jpg (63.87 KiB) Viewed 3558 times
Skrev lite på hemsidan med ett par kort också:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/ast ... 20-se.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kommer mer ifall det blir klart inatt.

Hoppas ni har bättre lycka!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

Hej,
Nu har jag läst på om friktionsytor, speciellt stål mot stål.

Först, diamond track är nog inte att ytorna har diamant beläggning. De har snarare ett diamantmönster inpräglat på ytan för att öka den statiska friktionen. Stämmer bra för i min värld belägger man ytor med diamant för att minska friktionen.

Att lägga på slippasta ökar nog friktionen, men tyvärr hamnar det också då på ytan som trycklagret glider mot, får hitta annan metod.

Det som föreslås:
Rengöring från fett, öka ytan, öka trycket, rugga upp ytan.

För min del då, rengöra från fett och ev rugga upp ytan på plattstålet som axeln ligger an mot.

Jag misstänker att det är kondensvattnet som smörjer och ger mig problemet med den krånglande slirande fokuseraren.

Summa sumarum, jag har sammantaget alltid några problem att lösa :-)

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

I kväll blev det lite klarare, tillräckligt för att man skall se stjärnorna. Passar på att testa både rengöring och fokuseraren. Jag hoppas nu att friktionen i fokuseraren är tillräcklig.

Men detta väder elände får ju en verkligen att tappa intresset, dessutom även när det är molnfritt har jag ju en enorma begränsningar pga ljusföroreningar. Skulle nog inte just nu vara så svårt att övertala mig att sälja teleskopet och monteringen. Har ju min lilla portabla Star Adventurer som jag mycket enkelt kan ta med mig till mörka platser. Den fungerar riktigt bra ihop med den 150 mm APO lins jag har.

Skrev några rader på hemsidan om rengöring och bilder på spatlarna som jag fått levererat i dagarna:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/ast ... 05-se.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

Hej hej,
Ja som ni läste i en annan tråd så nämnde jag i samband med svaret där att det här med astrofoto från storstad kanske inte är så bra tänkt. Att ta ut grejorna till landet där jag bygger observatoriet är lite för stort projekt med att värma upp huset och ta med sig all utrustning och mat samt annat som behövs. Ok om man visste det blir klart väder, men hur ofta blir det det även fast väder rapporten säger så. Numera har jag dessutom en liten sportbil med sommardäck, teleskopet går inte ens in om jag åker ensam i bilen, hmm ... hur tänkte jag där :-)

Funderar här fram o tillbaks på hur jag skall fortsätta, har tagit fram foton för att annonsera ut teleskopet, men tvekar. Säljer jag det här kommer jag nog aldrig få råd att bygga upp något liknande, eller rättare sagt tycka det är värt pengarna och tiden.

Vad skall jag göra istället?

Jag har min lilla Star Adventure jag kan ta med ut till mörka platser och med teleobjektivet få ganska fina bilder. Det är ju kul och ganska enkelt att ta med, har även en bantad version så jag kan ta med mig det på flyget utomlands:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/pro ... epair.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sedan har jag 25x100mm kikaren som jag kan ta ut till landet och montera på piren. Har bara använt den en gång och det var ju lite häftigt. Den kikaren på ett mindre portabelt stativ så kan jag ge mig ut till ännu mörkare platser.

Men sen då när man vill ha större teleskop? Blir ju egentligen aldrig tillräckligt stort, på 1990-talet testade jag lite med att ladda ned gamla avskannade plåtar från Mount Palomars 5 meters teleskop. Det var ju ganska intressant och det kan man göra året runt 7/24. Idag finns helt andra möjligheter så det är ju ett alternativ. Sätter man fart på fantasin kan man nog göra det riktigt spännande och givande.

Ett annat alternativ är att hyra in sig på andras teleskop, säkert ett bra alternativ också. Men känner då att har man väl gått steget till att inte ta bilderna med sin egen utrustning kan man lika gärna gå hela vägen och jobba med professionella teleskop. Sky is the limit, eller vad är det man säger?

Exoplaneter är ju intressant och där finns mycket data att hämta.

Med all den bearbetning av data som behövs kommer mina gamla kunskaper i matematik och fysik till användning, bra.

Utöver astronomi så har vi ju makrofoto, time lapse och annat intressant man kan göra som inte ställer så stora krav på vädret.

Ja det känns som man kommer få tillräckligt att göra även utan eget teleskop, men det tar ett tag att övertyga sig själv :-)

Nu med allt negativt jag skrev om vädret så är väl teleskop och montering osäljbart!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

Jag har nu kommit en bit på väg med de bilder jag håller på med från databasen. De är tagna med Mount Palomars Schmidt camera på dryga metern, en av få i världen skriver de. Men jag har en bara 30 km bort, den på Saltsjöbaden observatorium. Öppningen är 1 meter vill jag minnas och spegeln lite större. Mount Palomar ligger på 2000 meters höjd och kameran driftsatt på slutet av 1940-talet, Saltsjöbadens kamera på kanske 100 meters höjd och nära city, i drift i mitten av 1960-talet, vad tänkte de på, såklart att ljusföroreningarna skulle ställa till problem. Konstigt nog flyttade de inte kameran utan la ned den efter några år. Palomars kamera används än idag, men nu med modern ccd teknik. Plåtarna var på 35*35 cm, ca 150 fullformats dslr kameror! Ni skall snart få se vad farfar fick för bilder långt innan de flesta av oss var påtänkta. Bilderna är klara men måste bara få tillstånd att lägga upp dom. Html koden skall ju knackas på också.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;