En klar natt

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

En klar natt

Post by Bengt »

Otroligt nog blev det så pass klart ikväll att det gick att gå ut för lite meklandeoch trixande i Capellet. Kvällen bjöd på ganska mycket dis och för den delen även strul men lite av abstinensen försvann iallafall :D

Hade mycket strul med att få till runda stjärnor . Mycket knepigt fall som tog hela kvällen att fatta. Guidningen verka funka hyffsat frånsett för lite märkliga hopp då och då som tillintetgjorde varenda bild. Inte förrän i slutet av kvällen kom jag på felet.

Hade mistänkt att det var vinden men det visa sig vara ett helt annat fel nämligen att en sladd låg och hade lite väl mycket dragmotstånd. Måste nog klura ut ett bättre sätt att hänga upp mina sladdar. Märkte ikväll att WOC tuben tål mindre guiderfel än min Pronto som jag till faktum redan saknar.Framförallt dess fokuserare. Men som alltid får man lära sig hantera nya prylar så även Woc tuben kommer nog att leverera fina bilder en dag även om jag nog aldrig blir vän med dessa mikrofokuserare..

Upptäckte en sak till att när Pelarbygget kommer igång till sommaren kommer jag att vara tvungen att hissa upp hela monteringen lite högre än jag har den nu. M42 går precis under den höjden jag har nu om jag tänker köra med guiden samtidigt på den andra tuben .

Summa summarum Det blev kanske ingen direkt skönbild att lägga ut denna gången men jag fick lärt mig mer om hur jag ska undvika onödigt strul med sladdar . Fick även chansen att använda maxim dl:s graffunktion. Börjar få hum även om vilka drift fel som är i övre gränsen.
Inte så illa det heller.

Någon mer som var ute och speja och trixa i natt?


Bengt
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Japp, kikade ut och upptäckte samma molnhål som du förmodligen gluttade genom. Jag kunde räkna till 17 stjärnor! Inte dåligt. Kanske rekord för den sista månaden, på samma gång.
Hälsningar

Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Så illa var det inte här ändå Lasse. Men diset gjorde att det var precis man bara kunde börja ana vintergatans band. Men det är onekligen en märklig vinter inte ens när det blåser och är 10 minus vill det bli så där klart som vi är vana vid.

Just nu är det blå himmel här men den lär väl aldrig kunna förvandlas till azursvart i kväll väl?


Bengt
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Jag jämförde med förra årets säsong, december och januari. Jag har lika många obsar. 5 obsar per månad. Ja det saknas två för januari ännu så länge, men chansen finns. Så vädret är i princip inte sämre, möjligen något mera dis. Tyvärr tror jag att det blir för mycket dis i luften ikväll även om det blir klart. Det ligger mycket tunna höga molnslöjor och dämpar entusiasmen. Men vi får se... och hoppas.
Hälsningar

Lasse
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Post by MikkoK »

Stod ute med handhållen 10x50 kikare en liten stund igår...men gick ganska snart in igen, då jag inte var klädd för -15 grader.
Hann dock titta lite på diverse objekt som Kräftan som har Saturnus på besök, M44 Bikupan och Orion och M45 Plejaderna.
Håller dock tummarna inför kvällen, då det just nu är klarblå himmel.

Lite off-topic:
Har fått många nya obs-tips nu när jag äntligen fick min Cambridge Star Atlas som är en bok som jag verkligen rekommenderar. För en nybörjare som jag själv så tycker jag ett kartorna var mycket lättlästa, eller så kan det kanske vara att jag börjat lära mig att hitta bland stjärnorna också...?

Den som ändå hade haft ett teleskop nu, men den som väntar på nåt gott... :D
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Nä, det blev inget obsande ikväll (söndag). Gränsmagnituden ligger härnere på 3.5. Trist när det är klart, månen borta, så ska diset sumpa möjligheten.

Är det någon som vill köpa mina teleskop?
Hälsningar

Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Ojdå trist för dig !

Själv gör jag ett försök just nu .Ser inte helt fel ut trots det är ganska disigt även här. 40 min klara i skrivande stund Vem vet det kanske rent av kan bli en publicerbar ha bild:-)


Bengt


Lasse wrote:Nä, det blev inget obsande ikväll (söndag). Gränsmagnituden ligger härnere på 3.5. Trist när det är klart, månen borta, så ska diset sumpa möjligheten.

Är det någon som vill köpa mina teleskop?
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Njae.. ganska tacksam faktiskt att det inte är bra obsväder. Kallt att stå ute och eftersom bilen inte är tillgänglig för närvarande så hade det varit trist att inte kunna utnyttja det på mörkt ställe.

Det lutar nog åt att ge fanken i astronomi november-mars, plocka fram prylarna i april/maj. Låta dom stå över sommaren och plocka fram dom igen i augusti-oktober. Den sista perioden är egentligen den allra bästa.
Hälsningar

Lasse
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Det blev inte bra här i Kristianstad heller men eftersom jag inte varit nöjd med endast 600 mm guideteleskop och jag istället satt på en tub som med 2x barlow ger 1400 mm brännvidd fick jag i varje fall detta testat - med gott resultat.
Lite knepigare blev det förstås att med den höga förstoringen (117x) centrera guidestjärnan (speciellt i -13 graders kyla!) men att sedan manuellt guida på den visade sig inte vara några problem. Detta trodde jag annars jag skulle få problem med men uppenbarligen hade jag lyckats ganska väl med polinställningen.

Vädret ja. Det är ju som sagt synd att när vi nu äntligen får en klar kväll utan måne så förstörs den av dis. På bara en minuts exponering vid ISO 400 var himlen röd. Inte bra! Istället ägnade jag mig åt att med kameran försöka fånga den gnistrande snön.

Som det ser ut här i Åhus just nu så lär det inte bli en bra kväll. Kylan håller i och för sig men tyvärr har molnen smugit in och lätta snöflingor singlar genom luften. Vi får se om visningen för IB2 som vi ska ha ikväll blir en "hit" på grund av vädret eller Urbans föredrag. Det visar sig.

Framemot Torsdag ser prognoserna bättre ut och då har ju vinden vänt till nordlig istället så då kanske man slipper diset. I vilket fall som helst börjar man bli svältfödd på stjärnor nu men man får inte ge upp - det gör inte en riktig GNOME!

Ha det bra allihop!

Return to “Observationer”