visuellt lägsta galax magnitud

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

visuellt lägsta galax magnitud

Post by Håkan N »

Min observering är just nu på ett rent nybörjarstadiet, men jag hittar i alla fall lite av de kändare objekten bland stjärnbilderna efter nu nåt års träning.
Det är mera under rent 'eyecandy' mitt intresse med så stor aperture som möjligt, och detta kan även ses i en kikare att svepa runt som 'eyecandy' det med.
Min inriktning är väl som sagt 50/50 på teknik och observering.
Ni som läst mina inlägg vet att jag inte blir ovan att resa om det behövs, men inser ju nu hobbyns uppenbara problem att hitta en bra himmel.
Man bor där man 'bor', och även om man har som vi har det här är det issues även på mörkare platser.
Som nu senast på ex OSP. Där är det/kan det bli mörkt, och det är ganska högt och nu var det klart väder... men då istället torrt som ger bränder.. alltid är det nåt.
I Australien var det fukten som tog teleskopen ( vår och på östsidan landet ) och i Marocko i April darrade hettan i dalen och LaPalma har det varit moln/regn och 'calima' ( sand från Sahara ) samt IVT är det nära Frankfurt som då givetvis påverkar himlen och på ITT på hösten i alperna var det moln och Stellafane på USA's östsida var det inte en perfekt himmel pga läget.
Hemma är det mest moln och kort säsong, och ofta svinkallt.
Ca 10 resor 6 mil utanför staden förra vintern gav mig mest moln.
De flesta starparties jag varit på hemma här har blivit inställda på obset.
Jag tror mera än innan att bältet i södra/västra USA att där är det bäst vs hur jag vill obsa, men nu bor man ju här
Givetvis om man bor vintertid på LaPalma vore det väl så man fick ut en del obsnätter som är riktigt bra ! ;-)
Har inte än direkt bestämt om Chile i December under 'deras sommar', och December månad ska vara strax före innan moln kan bli ett case.
Men Atacama sägs det var bra närapå hela året.
Det handlar således om tur detta givetvis, oavsett att pricka in det hela.
Jag tror dock chanserna är rätt stora där.

Men över nu till ämnet.
Listan på observering på OSP gav en galax på jag tror magnitud 14.
Detta kunde ej ses inte ens i en 28 tummare och himlen låg på ca 21.5.
Jag vill inte påstå det var dåligt, men inte ypperligt.
Jag undrar vad Jimi med 48'an i Texas kan uppnå för maximal lägsta magnitud på en galax ?
Antar hyfsat läge i Ft Davis.
Så kan det vara ex 19-20 ?
Vad skulle ex en 25 tummare uppnå på SQM-20 i Chile på ca 2.500 meter för en van observerare ?

Vad finns att tillägga i detta område av observing.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: visuellt lägsta galax magnitud

Post by Hans Bengtsson »

Hur svårt det är att se en galax av magnitud 14 beror på om ljuset är koncentrerat till en liten kompakt kärna eller jämnt utspritt över ett stort område.

I det första fallet skulle jag med 8-tummaren från min starkt ljusförorenade balkong i Göteborg kunna skymta en galax av magnitud 14, om himlen är ovanligt bra. Och som sagt ifall magnitud 14 nästan helt kommer från en nästan stjärnlik galaxkärna. Men en stor diffus galax utan tydlig central kondensation med totalmagnitud 14 kan vara nästan omöjlig att se visuellt oavsett storlek på teleskopet.

Så om man vill kolla ett teleskops kapacitet när det gäller gränsmagnitud är det stjärnor (eller andra objekt utan egentlig utbredning) som man måste använda som referens.

Mvh
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: visuellt lägsta galax magnitud

Post by Håkan N »

Hans,

Det verkar logiskt det du säger.
Jag vet inte vilken typ av galax det var, men inser nu Chuck pratade om magnitud 17.
I listan jag faktiskt insåg jag fick med mig hem hittade jag objektet Burbridge chain på 4 galaxer och en finns angiven som 17.5.
( det är den lägsta i listan på advanced list #3 )
Så pratar man om galaxer på norra och södra himlen i zenith, kan man ju inte då jämföra teleskops prestanda.
Men då däremot på stjärnor.
Vad tror du en 48'a kan prestera i Texas på en pretine sky mot 25" i Chile på betydligt högre höjd på ypperlig himmel, baserat på stjärnor ?
Intressant, om än i sak.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: visuellt lägsta galax magnitud

Post by Håkan N »

Hittade detta.

Noterade Steve G.

Han har obsat hos Jimi många gånger och han kommer ner på Oz Sky nu i höst.
Hans namn talas med respekt som en av amatörvärldens kunnigaste observerare.

http://www.astronomy-mall.com/Adventure ... rbidge.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: visuellt lägsta galax magnitud

Post by timokarhula »

En kompakt 17.5 mag galax kan nog ses med 25 tum under perfekta förhållanden. Sedan beror det på vilken slags magnitud det är, B eller V? Om det är 17.5mB så brukar galaxen vara av ca 16.8mV och synlig i kanske 20 tum.

Rent matematiskt når en 48-tummare

2.5 * log((48/25)^2) = 1.4 magnituder djupare än en 25-tummare.

Men det kräver det bra seeing och (mycket) hög förstoring.

Hälsa Steve Gottlieb från mig.

/Timo K

Return to “Observationer”