Säsongsstart

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Säsongsstart

Post by megmar »

Kunde inte hålla mig fastän det dröjer ett bra tag till innan astronomiskt mörker infaller, SQM ca 19,3 (enl iPhone app).
Startade med NGC 6946 och NGC 7331 som båda ligger högt på himlen just nu. Har inte hunnit processa NGC 7331 ännu, men Fyrverkerigalaxen är klar:
NGC6946_1.png
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Säsongsstart

Post by timokarhula »

megmar wrote:Kunde inte hålla mig fastän det dröjer ett bra tag till innan astronomiskt mörker infaller, SQM ca 19,3 (enl iPhone app).
Bra foto. Jag undrar hur en iPhone app kan mäta mörkret utan speciell elektronik och optik? Kanske den kollar din geografiska position och kollar motsvarande SQM-värde från en karta?

/Timo K
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: Säsongsstart

Post by megmar »

timokarhula wrote:Bra foto. Jag undrar hur en iPhone app kan mäta mörkret utan speciell elektronik och optik? Kanske den kollar din geografiska position och kollar motsvarande SQM-värde från en karta?
Tack! Jo jag tar den där appen med en nypa salt iaf det absoluta värdet. Tror ändå mätvärdena är jämförbara över tid. Man börjar med att ta kalibreringsbild med kameran helt täckt, sen riktar man den mot zenith där den tar bild(er) som analyseras (tror max exponeringstid är 1 sekund med iPhone kameran så jag har för mig att jag läste att appen tar flera bilder som stackas för att få stabilt värde, tar iaf en bra stund innan den är klar med mätningen).

http://www.darkskymeter.com/app.html" onclick="window.open(this.href);return false;
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Säsongsstart

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Du är tidigt ute och det ser bra ut också. Jag satt ute på berget här på landet. Inte en stjärna kunde jag se, men månen var vacker att se.

Jga bor på 59 grader i Stockholm, vilken breddgrad bor du på?

Intressant app du hittat, skall googla och se om det finns något för Android. Visser säger utvecklarna till din app det inte går att göra till Android, men vi får se vad som dyker upp.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: Säsongsstart

Post by megmar »

Samma som dig Lars: Sthlm a 59 grader ;)
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Säsongsstart

Post by micke187 »

De börjar klia lite i fingrarna när man börjar se lite bilder redan såpass tidigt inför säsongen :D . Har själv endel kvar att fixa innan man kan ge sig på att börja fota.
Men bara att hålla tummarna på att allt ska bli färdigt tids nog :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Säsongsstart

Post by AstroFriend »

Nu har stjärnorna anlänt här också, ser väldigt trevligt ut. Kl är 00:30, eller 23:30 normaltid. Man får börja planera att ta med kameran när man ger sig ut på landet nu.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Säsongsstart

Post by Torbjörn »

Jag och min son hade en liten säsongsstart igår här ute på Rossö söder om Strömstad. Jag har med mig min 4" Maksutov hit (mitt sommarteleskop som jag brukar kalla det) och vi tittade på månen som är drygt halvmåne. "The straight wall" syntes fint.

Vi tittade även på dubbel-dubbelstjärnan nära Vega i Lyran och på Albireo i Svanen innan vi bar iväg teleskopet en bit och observerade Saturnus som syntes ganska fint med 108 X förstoring. Vi kunde se Saturnus bälten svagt men Cassinidelningen syntes inte.

Capella syntes i nordost.

Efter en stund mulnade det och vi bar in grejerna.

Roligt att vara lite lätt igång igen :D

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Säsongsstart

Post by timokarhula »

Jag gick till badstranden imorse klockan 3 och såg Venus lysa fint. Till vänster om den fann jag Castor med 7x50 och vid horisonten Pollux (tidigast på säsongen). Castor hittade jag 10º rakt ovanför solen redan den 14 juli. Inga nattlysande moln än men jag har inte varit uppe hela nätter.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Säsongsstart

Post by Håkan N »

Så kom då stjärnorna tillbaka..man bugar !
Efter midnatt vid hemgång från jobbet var dom då där igen.
Tidigare var det så ( om jag nu tittade upp satt man på en biltävling och visste om man såg stjärnorna blev det fortåka av dagen efter och med stjärnorna kom höstens ofta klarare och bättre väder ( mot sommarens fukt )

Hade seeing nu på ca 4.5.
-Rätt ok måste jag säga men inte mörkt och fuktigt värre.
Säsongens första blick på Andromeda, M13, Coathanger, dubbel clustret, owl cluster, North America mm.

Om ca 2 veckor står man igen på Oregon SP och jag hoppas på SQM-21.7 eller bättre ( vet inget nu om skogsbränder i området )
Inväntar också det här magiska 'sista blicken upp' på Plejaderna när de gnistrar lystert om dom vid nattpinket innan man går in i tältet före det blir ljust.

Tänk att nakna ögat ger en sån fantastisk syn ändå.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Säsongsstart

Post by Torbjörn »

Jag satt och tittade på månen en stund igår kväll med 15x70 kikare, trevligt.

Sedan vaknade jag till vid 01-tiden och tittade ut genom fönstret, där såg jag Karlavagnen tydligt ungefär i norr. En vacker syn!

@HåkanN: Ha det så trevligt i Oregon!

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Säsongsstart

Post by timokarhula »

Håkan N wrote:
Om ca 2 veckor står man igen på Oregon SP och jag hoppas på SQM-21.7 eller bättre ( vet inget nu om skogsbränder i området )
Inväntar också det här magiska 'sista blicken upp' på Plejaderna när de gnistrar lystert om dom vid nattpinket innan man går in i tältet före det blir ljust.
Hoppas du får se en mycket fin TSE (Total Solar Eclipse) i Oregon. De lär väl ha störst chans med klar himmel enligt statistiken. Det sker så mycket saker på himlen och i omgivningen under en solförmörkelse att man hinner inte se dem allt första gången. Under totaliteten föreslår jag att du kollar in solens protuberanser och den silverfärgade koronan med din Zeiss-kikare (utan solfilter förstås). Innan och efter totaliteten är solfilter ett måste.

/Timo K
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Säsongsstart

Post by Björn »

Det var en riktigt fin kväll igår. Gick ut vid 23-tiden och började mitt variabel-obs-pass.
Förutom 17 variabler hann jag också med att ströva runt lite på himlen och tittade bl.a. på M81, M82, M71, M27.
Fick avbryta vid 0030 då lite större moln-sjok drog in över himlen.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Säsongsstart

Post by Martin F »

Stod också ute ett par minuter igår runt midnatt och njöt av att se stjärnor igen. Kunde nästan se en liten antydan till Vintergatan men månen förstör ju tyvärr redan. Däremot såg jag ett par fina stjärnfall på bara ett par minuter.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Säsongsstart

Post by ragge »

Här är en till som njöt av gårdagskvällen/nattens stjärnhimmel, även om det blev en del avbrott pga moln.

Jag roade mig med att ta reda på exakt vilken FOV jag har med min Meade 8" LX200-ACF, där Crayford-fokuseraren förlänger brännvidden en del pga av att spegelns fokusinställning måste ställas in så att fokusläget kommer lite längre ut.
Tuben = 2000 mm, reduceraren = 0,67X och PowerMate = 2X.
Jag tog en bild med respektive setup och kollade sedan med Stellarium, PhotoShop och en kalkylator.

Så här blev det (med 5 mm utstick på Crayford fokuseraren) :
native = 2165 mm
med reducer = 1645 mm (dvs 0,76X)
med PowerMate = 4114 mm (dvs 1,9X)

Ragnar