Rapport från Teneriffa

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Torbjörn »

@ Håkan: Jag har inte kollat på M13 men den bör väl stå fint till. Tack för tipset förresten.

@ Peter: Ja utrustningen funkar fint. Några minus är att den är aningen vindkänslig (top-heavy) men det beror nog mest på begränsningar i konstruktionens dimensioner. Dessutom blir den baktung vid höga vinklar på himlen, speciellt Jupiter. Fixade det provisoriskt med att hänga en påse med ett par stenar i längst fram. Får bli någon sorts motviktslösning. Men man skall inte klaga: lyckades ju få med mig 8" apertur hit :D

@ Ragge: Nejdå ingen fara, vi har fin himmel i Sverige också, men det är kul att kunna se sydliga objekt.

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Torbjörn »

Jag var uppe på Teide i natt igen, på samma plats som första natten. Jag kom upp vid 21-tiden lokal tid medan det var ljust och satte upp grejerna. Vädret såg lite nervöst ut till att börja med en del höga moln men de drog bort och kom inte tillbaka.

Jag inledde medan det mörknade med att obsa Jupiter som såg otroligt fin ut i 167X. Skarpa bälten med detaljer i.

Resten av kvällen skulle jag huvudsakligen ägna åt objekt ur Stephen James O´Mearas bok "Southern gems".

Vid 01.50 UT mätte jag mörkret till SQM-L 21,38.

Kentauren
NGC 3918 En liten blåaktig planetär nebulosa. 167X.

Luftpumpen
NGC 2997 Väldigt svag och diffus galax men verkar ganska stor. 42X.

Kentauren
NGC 3680 Liten öppen stjärnhop. 42X.
NGC 4696 Extremt ljussvag liten galax. 42X.
NGC 5253 Liten men ganska ljusstark galax. 42X.
NGC 5460 Lustigt krokformad öppen stjärnhop. 42X.

Vargen
NGC 5643 Ljussvag galax. 42X.
NGC 5824 Väldigt liten men ganska ljusstark klotformig stjärnhop. 42X.
NGC 5882 Pytteliten planetär nebulosa. 167X.

Alfa och Beta Centauri syntes som låga men ljusstarka stjärnor långt ner mot horisonten kl 23.20 UT.

Vargen
NGC 5927 Ganska diffus klotformig stjärnhop. 42X.
NGC 5986 Ganska ljusstark klotformig stjärnhop. 83X.

Vinkelhaken
NGC 5946 Väldigt ljussvag klotformig stjärnhop. 42X.
NGC 6067 Vacker öppen stjärnhop. 42X.
NGC 6134 Fin öppen stjärnhop. 42X.

Altaret
Cr 307 Väldigt svag öppen stjärnhop. 42X.
IC 4651 Fin öppen stjärnhop. 42X.

Skorpionen
NGC 6139 Liten men relativt ljusstark klotformig stjärnhop. 42X.
NGC 6192 Öppen stjärnhop. 42X.
NGC 6242 Vacker öppen stjärnhop. 42X.
NGC 6268 Öppen stjärnhop men speciellt utseende. Stjärnorna ligger i två parallella rader. 42X.
NGC 6281 Verkligt vacker öppen stjärnhop. 42X.
NGC 6334 Cat Paw nebula. Med UHC filter kunde jag se diffus nebulositet men form och utbredning var nästan omöjligt att avgöra. 42X.
NGC 6388 Liten men ljusstark klotformig stjärnhop. 42X.
NGC 6441 Liten men relativt ljusstark klotformig stjärnhop nära en ljusstark stjärna. 83X.
NGC 6453 Liten och ljussvag klotformig stjärnhop i M7! 83X.
NGC 6496 Svag och diffus klotformig stjärnhop. 42X.
B283 Mörk nebulosa. Ser ut som ett mörkt hål bland stjärnorna norr om M7. 42X.

Kikaren
NGC 6584 Svag och diffus klotformig stjärnhop. 42X.

Skytten
NGC 6563 Liten och ljussvag planetär nebulosa. 83X.
NGC 6652 Liten men relativt ljusstark klotformig stjärnhop. 42X.
M8 Otroligt vacker nebulosa, speciellt med UHC filter. Större och ljusare än vad jag någonsin sett. 42X.
NGC 6530 Vacker öppen stjärnhop i M8. 42X.
M20 Mycket vacker nebulosa. De mörka spår som delar nebulosan i tre delar var synliga med UHC filter. 83 X.
M17 Svannebulosan. En fantastisk syn. UHC filter. 42X.
M16 Örnnebulosan. Stark nebulositet. UHC filter 42X.
M22 Otroligt stor, ljusstark och vacker klotformig stjärnhop. 83X.
Jag tittade på M22, M17, M16, M24, M8 och M20 med 7x50 kikare och de var fina allihop men priset tar nog M24. Detta stora och lite svåröverskådliga objekt var fantastiskt fint i kikaren.

Ormbäraren
M19 Väldigt ljusstark och fin. 83X.
M62 Ljus vacker klotformig stjärnhop. 83X.

Saturnus var helt otroligt fin i 250X. Den här natten blåste det nästan inte alls fram på natten så jag kunde använda hög förstoring. En fröjd för ögat!

Bildhuggaren
NGC 7507 Den här gången gick det bättre än i förrgår. Nu höll sig månen borta. En liten ljussvag galax. 83X.

Nu fick det verkligen räcka. Klockan var nästan 05.30 lokal tid (04.30 UT) när jag körde ner från Teide till hotellet.

/Torbjörn :)
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Rapport från Teneriffa

Post by ragge »

Jag kollar i Stellarium på en del av objekten du beskriver och försöker föreställa mig hur det ser ut i verkligheten.
Med en sådan här start på din astroresa kan man väl säga att den redan "betalat sig", och att allt som tillkommer är bonus ! Och prognosen antyder massor av bonus :good:

Ragnar
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Torbjörn »

Jag kunde ju inte veta hur vädret skulle bli så därför blev det full gas direkt. Nu sitter jag och filar på en lista med objekt att återvända till. Dels Messierobjekt men sedan så vill jag lägga mer tid på planeterna och ett gäng NGC objekt.

Jo jag skulle nog vilja säga att resan redan har lyckats men jag obsar vidare...med mer fokus på utvalda objekt.

/Torbjörn :)
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Hans Bengtsson »

Det är verkligen roligt att läsa dina rapporter från Teneriffa! Jag slås av hur snabb och skicklig du blivit i stjärnhoppningens ädla konst, inte minst med tanke på att många av de stjärnbilder där du huserar väl måste vara ganska okända för dig (om du inte tjuvtränat söderut tidigare)?

För egen del känner jag mig hemma bara på norra stjärnhimlen, ställen som Ara och Centaurus och Lupus känner jag endast från stjärnkartor och inte från "verkligheten". Har en känsla av att jag skulle känna mig en smula vilsen när det gäller att identifiera sådana stjärnbilder för blotta ögat. Sedan är ju stjärnhoppningen i sökare och teleskop i princip identisk med den gamla välbekanta metoden härifrån norr, om man bortser från att man inte redan har i huvudet en massa små stjärnfigurer utan måste kolla mera på kartor. Intressant låter det som, och utvecklande.

Mvh
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Håkan N »

Torbjörn !

makalös observationslista.
Imponerande starhopping.
Det här är nog mer på en natt än jag sett på 2 år i branschen.
Du kör verkligen hårt !

Här på IVT såg jag en en lite darrig Jupiter i en för dåligt lagrad 16", det var allt just nu här.
Men hoppas på väder mot helgen.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Bengt »

Torbjörn : Kul läsa att din nya hembygda tub levererar så bra !

Fantastisk läsa att du så snabbt lärt dig manövrerar din tub på ett ljudlöst sätt. :D

Kan det vara så att du blir du så biten av din Newton att den ibland även ersätter din SCT tub framöver även på hemmaplan ?

Låter som du har haft fantastiska kvällar där nere.

// Bengt
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Torbjörn »

@ Hans: Tackar! Det handlar mest om att ha en favoritkombination av sikten, bra stjärnkartor och en fin himmel. Dobben är väldigt smidig att jobba med. Borde vara ett idealiskt Messiermaratonteleskop om man vill köra utan GoTo.
Att hitta på södra stjärnhimlen är lättast om man utgår från "ankarpunkter" som man känner igen, t ex Korpen och norra Skorpionen.

@ Håkan: Jo jag körde hårt första nätterna för att maxa vad jag fick se men inatt tog jag det lugnt och tittade bara på utvalda objekt. Tänker göra så resten av tiden här. Meningen var ju inte bara att ösa på även om det kanske såg ut så :D Hoppas du får bättre väder.

@ Bengt: Jo den levererar verkligen bra. Den har några små brister som att den blir baktung vid höga vinklar som t ex när jag obsar Jupiter. Igår hängde jag en påse med smörgåsar mm på den som motvikt. Dessutom så är den vindkänsligare än C8:an så jag troratt jag mest kommer att ha den vid resor eller om jag vill få stort synfält för vissa objekt. Kvällarna har varit underbara.

/Torbjörn :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Bengt »

Har samma problem med min 8"dobson . Har satt en extra viktpåse bak på min tub men ska beställa lite tunga magneter så jag kan lättare justera balansen vid behov . Kanske även funkar för dig med magneter ?

Bengt
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Torbjörn »

Igår var det dags igen att köra upp på Teide. Vädret var mulet i San Miguel men jag körde upp genom molnen och när jag kom upp var det en totalt klar himmel som väntade. Under mig bredde molnhavet ut sig. Det dämpar ljusföroreningarna faktiskt.

Snart dök Jamie upp som jag hade obsat ihop med kvällen innan och senare ett par tyskar som skulle fota widefield så det var rätt socialt uppe på berget.

Jag började med Jupiter innan det blev mörkt och den var jättefin. Seeingen var inte riktigt lika god som tidigare, den var bara jättebra och inte perfekt... Jag hann med att studera en GRS transit innan det var riktigt mörkt.

Klockan 21.15 UT hände något riktigt roligt: Jag stod och spanade efter Alfastjärnan i Södra korset och lyckades få syn på den med 7x50 kikaren! Jag visste att den skulle stå högst ungefär då, man har inte mycket tid på sig för den var försvunnen en stund senare men där var den. Den syntes bara med kikaren, inte med blotta ögat, så nu har jag sett hela korset! Jamie tittade också på den med min kikare (han fotar med teleobjektiv) och vi var båda glada över att ha sett denna syn. Alfa Crucis ligger på -63 grader så det är låååångt söderut.

En kvart senare, 21.30 UT var Zodiakalskenet synligt och mycket starkt.

I övrigt så återvände jag till utvalda objekt och obsade NGC 4755 Juvelskrinet, NGC 3201 och NGC 3132 i Seglet, NGC 5139 Omega Centauri (förstås), NGC 5128 Centaurus A, M68, M83, M4, M80, NGC 6231, M7, M6, M8, M20, M17, M16 och M22.

Jag obsade även Saturnus under kvällen. Verkligen vackert.

En underbar kväll. Jag packade ihop vid 01.20 UT (02.20 lokal tid) och åkte till hotellet. Innan jag åkte mätte jag mörkret med min SQM-L och fick ett värde på 21,40.

/Torbjörn :)
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Rapport från Teneriffa

Post by ragge »

Torbjörn wrote:...Igår hängde jag en påse med smörgåsar mm på den som motvikt.
Det hade jag aldrig klarat. Mackorna hade gått åt direkt ;-)

Ragnar
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Rapport från Teneriffa

Post by mikaelanderlund »

Som alltig en intressant och inspirerande rapport! När jag själv tappar inspirationen och blir mer intresserad av mina andra intressen brukar jag läsa någon av dina rapporter och får då alltid tillbaka lusten att ge mig ut under stjärnorna! :good:

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapport från Teneriffa

Post by timokarhula »

Torbjörn wrote: Jag tittade på M22, M17, M16, M24, M8 och M20 med 7x50 kikare och de var fina allihop men priset tar nog M24. Detta stora och lite svåröverskådliga objekt var fantastiskt fint i kikaren.
Hej Torbjörn,

Jag gläds åt att du har haft bra väder och sett nog allt du har velat se plus lite till? :) Alla Messier-objekt, det är en milstolpe! Min sista Messier blev M30 i Stenbocken som jag såg från Virsbo i augusti 1989. En del Messiers, t.ex. M6 och M7 såg jag för första gången från Indiska Oceanen, ombord en kräftfiskebåt där pappa hade jobbat!

Angående M24. Har du spanat in stjärnhopen NGC6603 inuti M24? Den är jättefin sedd med 45cm teleskop och liknar en klothop. Trots stjärnrikedomen i M24 är NGC6603 framträdande med ca 100 stjärnor från 14:e magnituden inom 4'. Den är säkert fin i 8 tum också. Som glitter antar jag. En del källor jämställer NGC6603 = M24 men det är fel. M24 är hela Lilla Sagittariusmolnet. Stora Sagittariusmolnet ligger nära Vintergatans centrum och det är lätt att föreställa sig att det är röken från Tekannan (Tea-pot).

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rapport från Teneriffa

Post by Håkan N »

Fina rapporteringar. Tackar !
Gillar beskrivningen med molntäcket som lock.
Så ska det låta och inte vara i eller se moln !
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Rapport från Teneriffa

Post by magnahrl »

Hej Torbjörn!

Tack för väldigt intressant och spännande läsning. Jag är så imponerad av allt från ditt fina och väl genomtänkta teleskopbygge till förmåga att navigera fram till objekten på lite okänd natthimmel. Grattis till något som verkar vara en fantastisk astronomiresa. Men jag är icke ett dugg avundsjuk.. ;)

Hälsningar,
Magnus