1.5 miljarder ljusår avlägsna galaxer bland norrsken

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

1.5 miljarder ljusår avlägsna galaxer bland norrsken

Post by timokarhula »

Eftersom det var säsongens sista natt med astronomiskt mörker för mig gjorde jag en chansning och åkte bort till min mörka plats, trots att det kunde mulna på efter midnatt enligt prognosen. Ställde upp 12-tums SkyWatchern och alignade den. Det var en fröjd att kalibrera teleskopet för jag hade nu fri sikt i nästan alla riktningar och därmed tillgång till alla föreslagna alignment-stjärnor. Kollade upp Jupiter och såg en 9.6 mag stjärna mellan Jupiter och Callisto i månarnas banplan. Två stjärnor till fanns SW om Jupiter.

Väntade tills det mörknade mer och i den nautiska skymningen valde jag den 12.4 mag galaxen NGC4756 i Korpen. Den ligger i (framför?) galaxhopen Abell 1631. Ska kolla upp om NGC4756 verkligen tillhör AGC 1631. [Edit: NGC4756 är centralgalaxen i AGC1631. Avstånd 180 miljoner ljusår.] Galaxen var ganska ljussvag, ganska stor och diffus.

Den planetariska nebulosan IC972 i Jungfrun hade jag planerat obsa sedan tidigare. Jag misslyckades med att se den från VSP i februari för jag hade då inte en tillräckligt bra sökarkarta. IC972 betecknas även som Abell 72 vilket borgar att den har en låg ytljusstyrka. Planetären har deklination -17º13' så den stiger inte högt upp över horisonten. Med 188x förstoring kunde jag skymta den 14.9 mag och 54" breda IC972. I samma synfält noterade jag en 15.2 mag *.

Det var en egendomlig himmel. Tyckte att det låg dis i luften men mörkret var SQM-L 21.3. Lite senare märkte jag att det fanns ljusa, diffusa, gröna norrsken i norr och nordost! Kanske var diset i själva verket norrsken?

I tråden viewtopic.php?f=5&t=10464&p=65147&hilit ... 065#p65147" onclick="window.open(this.href);return false; skrev jag den 9 januari om galaxhopen Abell 2065 i Norra Kronan. Det finns en galax, PGC 54846, av magnitud 14.5 som ligger 20' SW om centralmassan i Corona Borealis hopen. Galaxen syntes nu med 188x förstoring i 30cm teleskopet! Dess centrum var stjärnlikt. Galaxens radialhastighet är +23122 km/s från oss. Kollade även i centrum av Abell 2065 och kunde där se det gemensamma ljuset från PGC54881 och PGC54883. Såg alltså galaxer på ca 1.5 miljarder ljusårs avstånd med 12tum, 188x i en dis- eller norrskensförorenad himmel! Vet inte om det går att se mer avlägsna galaxer med så små instrument.

Himlen försämrades ytterligare och Vintergatan försvann helt och hållet och det var ännu inte ens lokal midnatt med astronomiskt mörker. Nåja, det lovades bättre himmel imorgon (läs idag).

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: 1.5 miljarder ljusår avlägsna galaxer bland norrsken

Post by timokarhula »

Observerade igen DeepSky hela natten med 12-tums Dobson. Nu är det ju slut med de sanna astronomiska nätterna då solen sjunker >18º under horisonten. Man ser dock mycket även under "amatörastronomisk skymning" då solhöjden är mellan -15º och -18º. I Giraffen obsade jag supernovan SN2017cfd i galaxen IC511. Supernovan ligger bara 6" från kärnan så med 430x förstoring såg kärnan dubbel ut där supernovan utgjorde den NW komponenten. SN var mag 15.0+. Det fanns intressanta galaxer i samma synfält där jag loggade 10 stycken, varav två UGC-galaxer.

Sedan loggade jag sydliga NGC-objekt i Shapley-Ames katalogen över 1249 galaxer. Loggade NGC4763 i Korpen, NGC5017, NGC5035, NGC5170 i Jungfrun och NGC5756 och NGC5796 i Vågen.

Nattens höjdpunkt blev när jag testade gränsmagnituden med 12-tummaren. Arne Henden har en stor fotometrisk datafil över stjärnor intill M57, Ringnebulosan. Jag använde 300x och 430x förstoring och trängde progressivt djupare i magnitudsekvensen. 15.7, 15.8, 15.9, 16.0, 16.1, 16.2, 16.355 och slutligen V-magnitud 16.445! Det är de ljussvagaste stjärnorna jag sett med bara 30 cm apertur. Även central* i M57 blinkade till tidvis när seeingen tillät. Ringnebulosan var ljus som en lampa. Nebulosans höjd var 46º när solhöjden var -16º. Mörkret var inte den bästa, SQM-L 21.4-21.3.

Efter klockan 3 kikade jag på Saturnus som var helt omgiven av ringen med månarna Titan, Rhea och Dione. En bra avslutning av mörkersäsongen. Antares lyste fint tillsammans med beta, ny, delta, sigma och pi Scorpii.

Jag såg en (1) Lyrid under 5.5 timmar men jag tittade mestadels ner i okularet. :)

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: 1.5 miljarder ljusår avlägsna galaxer bland norrsken

Post by Hans Bengtsson »

Spännande!

Magnitud 16.4 är verkligen mycket djupt med 30 cm. Förmodar att inte bara transparensen var god, utan att även seeingen var det, åtminstone tidvis. De sista tiondelarna i magnitud brukar kunna erövras i korta ögonblick av extra god seeing, när man även med hög förstoring under någon sekund kan få fina punktformiga stjärnor.

Noterar också att centralstjärnan i Ringnebulosan bara kunde skymtas då och då. Den enda gång jag sett denna stjärna var med 60 cm, och jag hade då ungefär samma gränsmagnitud som du nu hade med 30 cm. Ändå krävdes för mig indirekt seende för att se centralstjärnan. Den är verkligen inte lätt, trots att man ibland ser rapporter om att den skulle ha skymtats med småteleskop (jag tror 15 cm?).

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: 1.5 miljarder ljusår avlägsna galaxer bland norrsken

Post by timokarhula »

Centralstjärnan listas oftast som magnitud 15.3 men då den är inbäddad i nebulositet tycker jag att den är ungefär lika svår som en 16.0 mag stjärna utanför ringen. Ofta kan jag se den 15.7 mag * strax W om ringen men central* förblir osynlig, trots att den alltså skall vara ljusare.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: 1.5 miljarder ljusår avlägsna galaxer bland norrsken

Post by Torbjörn »

Mycket intressant rapport från dig Timo. Centralstjärnan i M57 skulle jag gärna vilja se :)

Du verkar ha fått ut många fina observationer av de senaste dagarna. Nu är det förmodligen Skyttens objekt som gäller, i augusti.

/Torbjörn
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: 1.5 miljarder ljusår avlägsna galaxer bland norrsken

Post by mikaelanderlund »

I södern var det också riktigt fint väder med en klar natt! Seeingen var väl så där men jag kunde till och från se fem tydliga band på Jupiter och en del molnformationer i det norra bältet. Därefter körde jag på med Herschel 400 och fick ett 30-tal galaxer loggade. Jag har en del innan jag hinner ifatt dig Timo men jag kämpar på :) De flesta galaxerna var i virgo. Jag använder mitt 24mm okular rakt igenom utan problem med objekten. Herschel objekten är för det mesta mycket tydliga och synliga med direkt seende på min mörka plats och med min 11”. Målet är att se objekten och en kort beskrivning av form, storlek och lite om ljusvariationer mot centrum. Sista timmen gick så klart till Lyriderna och några fina fick jag sett. Saturnus stod lågt bakom ett träd så det blev inte mycket med den. Vintergatan är mycket vacker vid min observationsplats eftersom platsen är riktigt mörk österut. Att se vårens vintergata stiga upp i öster är mäktigt! Västerut är det kass med alla stora städer.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: 1.5 miljarder ljusår avlägsna galaxer bland norrsken

Post by timokarhula »

timokarhula wrote: I tråden viewtopic.php?f=5&t=10464&p=65147&hilit ... 065#p65147" onclick="window.open(this.href);return false; skrev jag den 9 januari om galaxhopen Abell 2065 i Norra Kronan. Det finns en galax, PGC 54846, av magnitud 14.5 som ligger 20' SW om centralmassan i Corona Borealis hopen. Galaxen syntes nu med 188x förstoring i 30cm teleskopet! Dess centrum var stjärnlikt. Galaxens radialhastighet är +23122 km/s från oss. Kollade även i centrum av Abell 2065 och kunde där se det gemensamma ljuset från PGC54881 och PGC54883. Såg alltså galaxer på ca 1.5 miljarder ljusårs avstånd med 12tum, 188x i en dis- eller norrskensförorenad himmel! Vet inte om det går att se mer avlägsna galaxer med så små instrument.
Jag hittade i min Nattbok en notering från den 8-9 april 2000. Det var faktiskt samma natt som Christian Sasse obsade med mig i Virsbo. När jag observerade NGC3447 i Leo med min gamla 45cm reflektor så kunde jag även se den extremt avlägsna galaxen PGC32713 i samma synfält. Det är den ljusaste galaxen i galaxhopen Abell 1126. NED anger dess radialhastighet som +25735 km/s (z = 0.085843). Den är alltså ca 11% mer avlägsen än PGC54846 i Abell 2065 och den mest avlägsna galaxen jag någonsin sett! Det roliga är att PGC32713 har magnituden 14.9, fullt inom räckhåll för 12tum. En liten utmaning till nästa säsong!

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: 1.5 miljarder ljusår avlägsna galaxer bland norrsken

Post by Håkan N »

Timo !
Hur kom Sasse ner till Australien med en hel hall med teleskop och en ny Porshe ? ;-)
Intressant story detta !

Jag hoppas få obsa med dig Timo i höst i Knorrings sommarstuga så jag får se högförstoring, och hur man använder det på bästa sätt.
430X nu här i 12" ?
Jag kom ju inte över 200X i stora dobbar på SQM 21.8 med bibehållen image tyckte jag.
Jag måste obsa fel på objekten !

Dras teleskop var ju ex ;
30" f/4.5 = 3429 mm FL.
25" f/5 = 3175 mm FL.
18" F4.5 = 2057 mm FL.

Hade jag i 8 mm utan P2'an på ex 25 tummar'n var det är ju då ca 400X, men jag tyckte galaxer och planetariska nebulosor blev bättre med lägre förstoring även på dessa små och faint objekt.
Jag fick en bra lektion hemma här på UAA hur man kunde studera i ex pinwheel galaxen och började med lägre förstoring och gick ner, men det handlade ju om bra seeing för att kunna göra detta och veta hur man ska titta.
Jag tycker det jag obsat hittills inget väder har hållt upp detta varken hemma här eller utomlands.
Ofta är det ex 13, 24, 31 mm okular som verkar gälla.

Är det nån som planerar att åka på IVT inom nån vecka ?
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: 1.5 miljarder ljusår avlägsna galaxer bland norrsken

Post by timokarhula »

Håkan, Christian hade säkert tufft att få igenom hela teleskopparken genom den australiska tullen. Du har väl sett programmen Gränsbevakarna Australien? :D Christian bor i Australien. Han flyttar från land till land. Han håvar in pengar från iTelescope.net (f.d. Global-Rent-A-Scope) även i Spanien och New Mexico.

Det vore kul om vi kunde obsa med Joel i höst i sommarstugan! Visst kommer du >200x med stora dobbar. Det är bara att stoppa i kortare okular. ;) Det kan dock vara svårt att få in bästa fokus i hög förstoring. Minsta avvikelse från sweet spot försämrar bilden.
mikaelanderlund wrote: Därefter körde jag på med Herschel 400 och fick ett 30-tal galaxer loggade. Jag har en del innan jag hinner ifatt dig Timo men jag kämpar på :) De flesta galaxerna var i virgo. Jag använder mitt 24mm okular rakt igenom utan problem med objekten. Herschel objekten är för det mesta mycket tydliga och synliga med direkt seende på min mörka plats och med min 11”. Målet är att se objekten och en kort beskrivning av form, storlek och lite om ljusvariationer mot centrum.
Mikael, jag tittade också på galaxer i Virgo samma natt. Igår slog det mig att när jag hade obsat NGC5170 (en mycket vacker tunn lång nål som liknar NGC4565 i Com, tyvärr deklination -18) så hade jag loggat samtliga 218 galaxerna och en klothop i Virgo som finns i Burnhams Celestial Handbooks lista! Ingen annan stjärnbild har fler objekt i boken. En liten milstolpe gick obemärkt förbi mig just då. I tabellen nämns också vissa granngalaxer till huvudobjekten och de återstår att plocka. :)

/Timo K

Return to “Observationer”