Febril astrovitet

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Febril astrovitet

Post by Lasse »

KLAR HIMMEL!! Det råder febril aktivitet i astrolägret. Fullmåne, usel seeing och dismoln, men vad gör det...

Image
Robin letande efter M31 med 4-tums refraktorn på sin EQ-3:a.


Image
Rasmus på väg att assistera utrustad med reglementsenlig pannlampa.

Image
Den gamle luttrade astronomen i fullfärd med att leta upp ett objekt.

Vi får väl se vad dagens skörd ger i fråga om astrobilder.
Hälsningar

Lasse
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Ungarna i säng för skoldagen imorgon och jag tömde kameran på några bilder. Nja.. inte så bra. Fokus är inte hundraprocentig, men i alla fall något. Det ska katten att vara amatörastronom och ligga på rygg under en lång tub och försöka fokusera. Tillråga på eländet så drar kameran i dragtuben så man får spänna låsratten ordentligt... OBS! bilden är justerad avseende CA.

Image

Dubbelhopen... aldrig mer zenitfoto genom C102:an...
Hälsningar

Lasse
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Re: Febril astrovitet

Post by Ekenson »

Lasse wrote:...
Rasmus på väg att assistera utrustad med reglementsenlig pannlampa.
...
Trevligt, trevligt... Jag hörde rykten om att det kom någon galning och fyrade av ett gäng blixtar just som alla hade uppnått fullt mörkerseende... :shock:

Du skulle inte kunna hänga på en liten vinklingsbar spegel så att du kan se skärmen på kameran så att du slipper krypa på marken vid zenitfoto?

MVH

/Joahn
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Lasse

Kul att se den "stackars" utsvultna astronom familjen få sig en liten smakbit. Både pappan och barnen ser verkligen desperata och lyckliga ut.

Vad måne bli av dessa barn? Men det är klart, det är inte lätt när man bor på en planet med Venus liknande betingelser! Kanske vi får sadla om och bli himmelsfotografer. Så fort man ser något genom molnen så är vi där med våra kameror. Bara att få se månen är kanske en stor höjdpunkt när dessa barn är vuxna. Då sitter Lasse i sin gungstol och berättar om när han var ung. Då kunde man minsann se hela himmelen på en gång. Ytterst sällan var det, men det hände!

Jag såg månen och en stjärna igår, samtidigt! //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Febril astrovitet

Post by Bengt »

Trevligt trevligt reportage !

Än så länge ser dina barn ut att vara hängivna stjärndyrkare . Undras var den inspiratinen tar vägen i äldre år . Har själv närmast en idiotstämpel officiellt hos mina barn . Även om barnen kanske innerst inne tycker jag har en lite fräck hobby så yttras inte det inte högt . Med viss humor fick jag berättat för mig att en av min dotters kompisar trodde jag jag var astronaut eftersom jag tagit såna närbilder av månen :-)

Men Lasse jag ser att du har lika svårt att få med hustrun ut i observationssvängen som jag. Någon som överhuvudtaget har en hustru flickvän som hänger på tro ?


Bengt
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Ja det är högt tempo när himlen öppnar sig. - UR VÄGEN FÖR HEL... DET ÄR KLART VÄDER! Då är det full fart så att man trasslar in stativbenen i varandra och fastnar alla tre i dörrahålet samtidigt. Minstingen, Rasmus, han med pannlampan har inte riktigt förärats ett eget teleskop ännu, bara dassarullen med linser. Men han ska få. Jag köpte ju en fullt fungerande ETX-fork (alltså utan själva tuben). Den ska Robin ha med 4-tums Maksutoven (med 0.5 reducerare i) och kunna köra Goto för glatta livet. Rasmus ska då givetvis få ärva 4-tums refraktorn med tillhörande EQ-3. Detta är en nödåtgärd för att överhuvudtaget få någorlunda lugn och ro själv vid obsandet och fottandet. Annars står dom som två utsvultna barn och stirrar hungrigt på MINA teleskop.

Robin börjar bli duktig på att hitta. Han har ärvt mina 3-dimensionella astrogener och plockar snabbt ut vissa stjärnor och stjärnbilder. Men det är inte lätt med en magnitudgräns på 3 som det var igår. Man ser ju bara halva stjärnbilder om än så mycket. Till och med att jag får svårt att hitta. Tur man ha planetariet i huvudet så man vet på ett ungefär var objekten ska vara vid en viss tidpunkt på dygnet.

Men vi har kul mitt i paniken.. :)
Hälsningar

Lasse
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Re: Febril astrovitet

Post by Ekenson »

Bengt wrote:Trevligt trevligt reportage !
...

Med viss humor fick jag berättat för mig att en av min dotters kompisar trodde jag jag var astronaut eftersom jag tagit såna närbilder av månen :-)

Men Lasse jag ser att du har lika svårt att få med hustrun ut i observationssvängen som jag. Någon som överhuvudtaget har en hustru flickvän som hänger på tro ?


Bengt
He, he... Astronaut... Det var ett kul antagande :D
Som du säger så tycker antagligen dina barn att du har en lite smygfräck hobby eftersom de tittar/visar bilderna som du tagit.

Det där med respektiven och att stå ute mitt i natten och frysa verkar inte vara riktigt kompatibelt. Jag lyckas iaf. någon enstaka gång locka ut min sambo i ca 5 min för att titta på Saturnus eller något annat som är lätt att se... Men att stå ute och titta på några små dimfläckar i flera timmar... inte en chans. Det är till och med lättare att få med min svärmor ut på dylika äventyr.

MVH

/Johan
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Johan, angående vinkelspegeln så har jag funderat en smula på det men kommit fram till att det blir ungefär lika obekvämt. man måste ändå ner på knä eller liggandes. Jag kommer nog att införskaffa en LCD-skärm, en sådan där liten på 4-7 tum (typ bärbar dvd) som man kopplar till kamerans video-utgång och kan se bilderna i bekväm sitthöjd.
Hälsningar

Lasse

Return to “Observationer”