Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by jwarell »

Nu obsade även jag denna säregna gäst och förundrades över de avlägsna och urgamla fotonernas kraft. Skattade CTA 102 till visuell mag 13,4 med 25 cm x38 på mörk himmel bid 1900 UT 161202. Jfrstjärnor 13,9, 13,7 och 12,9.

Inte svår att se men hade förväntat mig ett något ljusare objekt med tanke på toppen för ett par nätter sedan. Otroligt vilka snabba ljusstyrkevariationer, vilket betyder att det ljusemitterande området bara är något ljusdygn i storlek.

Jag kör en fotometrisk serie så länge jag kan följa CTA 102 vilket är ca 3 timmar till, började 1830 UT. Även om jag för tillfället bara har C-filtret tillgängligt ska det bli intressant att se hur stora variationerna är under denna tid, och jämföra med Tomas sekvens.

Mvh Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by Tompa »

Nu har jag fått in hela mätserien. Den vände uppåt igen och när jag slutade låg den på 12.8 i V-magnitud.
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by Hans Bengtsson »

Intressant, minst sagt. Vilken förnämlig tidsserie! Att den nu är på väg uppåt igen kan tyda på att det blir en magnitud kring 12 i morgon kväll. Fast det får vi se då.

Mvh
Hans Bengtsson
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by hbar »

Tack Timo för infon. Även om jag visste att teleskopet pekade rätt så kan jag inte vara helt säker på att jag verkligen såg det antika ljuset. Där var något i rätt position på 300ggr förstoring men brist på rutin o lite dålig syn...

Har inga filter och kan därför inte ge några jämförbara värden men jag tog en omgång kl 18 o en kl 19:45. De var med o utan reducerare men gav bägge en magnitude på 12.9 i Astrometrica (den borde vara tillräckligt punktformig för att ge rimligt värde).
cta-102-2.jpg
cta-102-1.jpg
/Håkan
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by timokarhula »

För tredje kvällen i rad obsade jag blazaren CTA 102 (4C 11.69 mm). De två senaste kvällarna har jag observerat med VARFs 10-tums Ritchey-Chretien med stjärndiagonal som ger en spegelvänd bild och idag tittade jag med min 30cm Dobson som ger en rättvänd men upp- och nedvänd bild. Jag hade som tur var skrivit ut sökarkartor av båda typerna för nu kände jag inte igen stjärnmönstren från de senaste nätterna. Redan med 62x förstoring märkte jag att kvasaren hade bleknat sedan igår. Klockan 21:45 (Dec 2.86 UT) skattade jag monstret till visuell magnitud 12.9, alltså 1.2 magnituder svagare än igår. Har den peakat? Jättekul att mitt tips från förrgår triggade en sådan aktivitet! :D

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by timokarhula »

Hans Bengtsson wrote:My pleasure!
Du kan förslagsvis fira till Byrds-låten om denna kvasar, troligen den enda kvasar som blivit en låt, jag kan inte tänka mig det finns någon annan ... se länk tidigare i tråden. Huruvida låten är bra eller förskräcklig undandrar sig dock min bedömning. Musikalitet är ingen framträdande egenskap hos mig.

Edit:
Kom just att tänka på en dikt som lär ha hittats i fickan hos en astrofysiker som tagit livet av sig. Fritt ur minnet:

Quasar quasar shining bright
Both by radio and by light,
Is quantum gravity
Your source of energy?
This is what I want to say:
Quasar won't you go away!

Det var den norske astronomen Björn Ragnvald Pettersen som berättade detta för mig, platsen var Tor Nörretranders föräldrars hus i Lyngby utanför Köpenhamn, tiden början av 70-talet. Jag tyckte det hela var så säreget att jag lade dikten på minnet och alltså kommer ihåg den än idag. Med viss reservation för detaljmissar i texten.

Mvh
Hans Bengtsson
Vilket lyrikminne du har! Jag blev förvånad att Byrds hade gjort en låt om kvasaren CTA 102. Det berodde på att innan man visste varifrån den irreguljära radiostrålningen kom från och man inte kände till kvasarernas existens så gissade man på högre intelligens, tillhörande den s.k. Kardashev II-, eller III-skalan, dvs att utomjordingarna skulle kunna kontrollera en hel galax energi! Likaså trodde man att pulsarljuden sändes av LGM (Little Green Men) innan man förstod att de var roterande neutronstjärnor. Byrds var kända att använda sinnesförhöjande substanser vilket kanske märks i låten.

Frontmannen i den tyska elektrogruppen Tangerine Dream, Edgar Froese, gjorde soloalbumet Aqua år 1974. I den finns låten NGC 891. Det är den närmaste motsvarigheten av musikaliska stycken på mindre kända djuprymdsobjekt som jag kunde bidra med. :)

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by Hans Bengtsson »

Efter det att Tomas W avslutat sin tidsserie igår kväll började ljusstyrkan åter att avta och nådde V = 13.0 eller 13.1 omkring klockan 21 UT, därefter stabiliserades magnituden tillfälligt omkring V = 13.0.

Detta enligt V-mätningar och visuella skattningar i AAVSO:s databas (det är sannolikt att en hel del andra mätningar ännu inte är rapporterade dit men inkommer senare).

AAVSO-databasen innehåller också en väldig mängd mätningar från igår kväll (från en fransk observatör) som anges avse CV-magnituder. Dessa ligger dock på en mycket ljusare nivå än V-mätningarna och de visuella skattningarna och vi kan nog i stort sett bortse från dem.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by Katarina H »

Kollar i aavso nu. Otroligt intressant kurva senaste dygnet!! Ser Tomas Wikanders obsar men inte Timo Karhulas eller Johan Warells.....men ser dock Timos i SVO.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by timokarhula »

Jag anser SVO vara ett viktigare organ än AAVSO.

Jag borde lägga till en smiley här för de som inte känner mig och den kommer nu! :)

/Timo K :D
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by staffastro »

Tack för info och kartor om detta. Jag kan inte riktigt tro att jag på en minut med en 7cm refraktor (360mm f/5) kunde ta en bild av ett objekt m ed z>1! Se granbacken.blog.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by Tompa »

Ja, sådana här ljuskällor ger ju lite perspektiv.
Som grädde på moset klarnade det upp fast prognosen först sade annat. Någon måste ha blidkat den Store Variabelguden :green:
Så nu blir det ett par timmar till :good:

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by Tompa »

Första bilden mätt, ca 12.9 i V-filter, ca 1530 UT. Ska bli kul att se vad den har för sig i kväll...
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by Hans Bengtsson »

Kvällens tipstävling lyder sålunda:
Vilken V-magnitud, avrundad till 0.1 magnituder, kommer den sista V-mätningen i tidsserien att ha?

1. 12.8 eller ljusare
X. 12.9
2. 13.0 eller svagare

Mitt tips blir ett kryss. Fast det kan bli hur som helst.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by Katarina H »

1! /Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Universums ljusaste kvasar synlig med små instrument nu!

Post by Björn »

Jag gissar på en 2:a här, den kommer nog avta nu.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70