Rapport från Lofttjärn

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Rapport från Lofttjärn

Post by timokarhula »

I helgen hade jag en trevlig "observationsexpedition" till Joel von Knorrings stuga i Lofttjärn, två mil söder om Ludvika. Vi åkte tillsammans med Lars-Ove Cederborg till stugan i fredags och SMHI hade lovat mer eller mindre klar himmel hela helgen. På plats har Joel en egenhändigt slipad 18-tums f/4 Dobson. Stugan ligger 325 meter över havet. Joel har byggt ett två meter högt berg på tomten (327 m.ö.h.) så att han kommer närmare stjärnorna. :-)

Fredagskvällen började med en egendomlig norsskensobservation. En lång, grönaktig båge lyste under Karlavagnen men
norrskenet var inte långlivat och den syntes bara i några minuter. Började att leta upp M11 i Scutum med mina 25x100
kikare. Det första objektet var inte M11 utan någon annan stjärnhop med en dominant stjärna. Råkade upptäcka en till
stjärnhop som inte var den sökta M11. Den riktiga M11 var fin med en rödaktig stjärna nära mitten.

Kollade lite snabbt gränsmagnituden med Dobben och jag nådde åtminstone till V=16.1 nära M57. M33 syntes utan kikare, liksom Gegenschein senare på natten. Min SQM-L mätare visade 21.43 som medianvärde.

Började plocka klotformiga stjärnhopar inne i Andromedagalaxen. Alla var av 15:e magnituden och praktiskt taget stellära
men jag kunde ana en viss utsträckning hos klothoparna. Den ljusaste av dem, G205 av magnitud 14.8, befinner sig knappt 8' NE om Andromedagalaxens centrum och kontrasten mot den ljusa galaxkärnan var låg. Ringade in 13 klothopar på 2.5 miljoner ljusårs avstånd och jag har nu sett totalt 23 globulärer i M31 men det finns åtskilliga kvar att observera.

Det blåste friskt hela kvällen och plötsligt tjocknade himlen igen vid 1-tiden. Typiskt nog klarnade det upp igen vid 2-tiden men då hade vi hunnit plocka ihop grejerna.

På lördagen besökte vi Kopparbergs marknad och därefter berättade vi astroskrönor och väntade på nattens mörker inne i stugan. Vi började med att lokalisera Neptunus och Uranus. Uranus uppvisade månarna Titania och Oberon trots den ännu låga höjden.

Jag letade upp komet C/2011 KP36 (Spacewatch) i Cetus som var ljussvag och avlägsen (5.0 AU avstånd från solen). Skattade preliminärt den till magnitud 13.6 och 1' komadiameter. Medlemmarna i Stephans kvintett var en liten utmaning att urskilja utan hjälp av detaljerade kartor eller fotografier. Vi kunde med 364x förstoring se alla fem medlemmarna i galaxgruppen i Pegasus.

Studerade stjärnmolnet NGC206 i Andromedagalaxen och jag gjorde en teckning på alla stjärnor som jag kunde se i molnet och
strax utanför. Det återstår att se om vilka av dessa som är äkta medlemmar i M31. NGC604 i M33 uppvisade lite glitter i
nebulositeten och två förtätningar på båda sidorna.

När Uranus var i meridianen ville jag obsa den igen i 18-tummaren. Nu kunde jag för första gången ana en tredje Uranusmåne, Ariel! Den var svår, av magnitud 14.3 och 11 bågsekunder avlägsen från moderplaneten och syntes endast med indirekt seende och 364x förstoring. Bredvid Uranus, som syntes fint med blotta ögat, noterade jag även den 6.6 mag 96 Psc utan problem. Jag kunde faktiskt ringa in Telraden mot Uranus (med svagt rödsken förstås).

Nattens andra komet, C/2015V2 (Johnson) låg under Karlavagnen och bakom några tallar. Fick vänta till klockan 3:20 för
att få en fri sikt mot komet Johnson. Utrustad med MegaStar-kartor var kometen trots det svår att se men jag skattade komet Johnson preliminärt till magnitud 12.9, komadiameter 1'.3 och DC=3.

Nattens transparens var mycket märklig. Den varierade från mycket god till dålig inom loppet av några minuter. Det var
säkert tunna cirrusmoln som ställde till det. Även marknära dimman kom och gick. Seeingen var god men himlens transparens
var ytterst varierande under natten. Eftersom det var vindstilla inatt fick vi ta fram hårtorken och blåsa bort imman från sekundärspegeln, Telraden och okularen. Temperaturen sjönk till nollan strax före klockan 4 på morgonen och vi beslutade till slut att gå och slagga. Det var en mycket kul och lyckad observationshelg i Sveriges "Outback" med trevliga observationskamrater. Tack Joel och Lars-Ove!

/Timo K
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Rapport från Lofttjärn

Post by mikaelanderlund »

Låter som en fin natt! M33 utan kikare är inte en vanlig syn från min sydliga och ofta disiga observations plats. Någon gång har jag med indirekt seende sporadiskt sett galaxen utan kikare men det är inte ofta. Det skulle vara kul att få se din skiss av NGC206!
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapport från Lofttjärn

Post by timokarhula »

Här är en vetenskaplig artikel om NGC206, http://articles.adsabs.harvard.edu/cgi- ... etype=.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Se bilden på den sista sidan i länken. Sidorna 312-313 anger B och B-V magnituder på 150 stjärnor i bilden. Jag såg bl.a. stjärnorna
#3, = 15.78mB, 15.14mv
#11 = 14.77mB, 14.23mv
#12 = 16.03mB, 16.06mv
#77 = 16.06mB, 15.12mv
#119 = 15.50mB, 14.86mv
#130 = 15.34mB, 14.70mv
#149 = 15.70mB, 14.95mv
#150 = 16.22mB, 15.61mv

Stjärna nummer 12 (V=16.06) är en äkta medlem i M31!! Det är första gången som jag med säkerhet kunnat hävda att jag visuellt har upplöst minst en stjärna tillhörande Andromedagalaxen (och inte någon förgrundsstjärna i vår galax)! Wow, en icke-supernova på 2.5 miljoner ljusårs avstånd! Jag tecknade stjärnorna utan hjälp av någon karta men med hjälp av denna bild hade jag kunnat se fler stjärnor i M31. Observerade alltså OB-associationen NGC206 i Andromedagalaxens spiralarm med Joel von Knorrings 18-tums Dobson och 364x förstoring (5mm Baader Hyperion okular) under knappt en halv timmes tid imorse klockan 01. Sekundären hade immat igen strax innan men vi löste det med hårtorken. Jag kan skanna teckningen vid tillfälle.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rapport från Lofttjärn

Post by Håkan N »

Timo !

Typiskt att högtrycket nu och besöket i Joels stuga med systerspegen till min skulle krocka med ITT.
Här hade man fått lära sig mycket !!, men dagarna innan och veckorna efter Mariestad fanns ju inte en stjärna att skåda hemma.
Jag såg direkt när jag klev av planet i Nyköping det var nåt på gång här.
Var bra hela vägen hem och kring 21.3 men seeingen var riktigt bra utanför Nyköping, lite sämre norröver. Stannade lite kort här och där.
Jag mailade Joel att 'om' ni inte åkt.. Kunde vi göra det nån natt nu ;-)
Efter ITT som inte uppvisade nån himmel i fråga och lördagen totalt över är man sugen obsa.
Ni verkade haft en bra obs helg !
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från Lofttjärn

Post by Torbjörn »

Det låter som en verkligt givande och trevlig astrohelg, själv hoppas jag på några fina dagar framöver. Intressant att läsa om dina studier av klotformade stjärnhopar i M31. Vilka är lättast om man skulle försöka hitta några och vad kräver det för apertur?

Jag har aldrig sett M33 utan kikare, får försöka någon gång under fin himmel.

Verkligt kul att du lyckades se Ariel förresten! Jag skall ta mig en ordentlig titt på Uranus och Neptunus med Dobben framöver och har även planer på att fota dem (genom C8:an dock). Får se om jag kan få med några av månarna på bild.

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapport från Lofttjärn

Post by timokarhula »

Den absolut ljusaste klotformiga stjärnhopen i M31 (och i den Lokala gruppen) är G1 (Mayall II). Koordinater 00h32m46.3s, +39º34'41", dvs hela 2º.5 SW om M31:s centrum. Visuell magnitud 13.8 och diameter 36". Det är den enda klothopen som ser klart suddig ut. G1 kan ses med 6 tum och 240x. Helst bör man ha 10 tum eller större teleskop. Med lägre förstoring kan två intilliggande stjärnor orsaka suddigheten men med hög förstoring ser G1 ut som Musse Pigg med stjärnorna som öron. Sedan har vi G280, G78 och G76 som är av 14.2 mag och 3 bågsekunder i diameter. Det finns 70 klothopar av V=16.0 eller ljusare.

Här är en karta med några klothopar och deras visuella magnituder:
http://www.astro-photo.nl/photoblog/ima ... bulars.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Den blå superjätten Odewahn 12 i NGC206 blev en trevlig överraskning. Den är förmodligen Andromedagalaxens ljusaste stjärna, åtminstone av de som syns från vår galax. Odewahn 12 är svårare än centralstjärnan i M57 och båda har ljusa himmelsbakgrunder.

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapport från Lofttjärn

Post by timokarhula »

Då har jag tagit en bild på teckningen av NGC206 med stjärnan Odewahn 12 och klothopen G57 i Andromedagalaxen.

http://www.varf.se/Filarkiv/Ovrigt/NGC206.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag läser i min Nattbok att jag troligen såg Odewahn 12 redan den 17 november 1990 med min gamla 17.5-tummare. Likaså nedtecknade jag stjärnan den 17 oktober 1993 men var ej säker då om det var Vintergatans förgrundsstjärna eller inte. De övriga stjärnorna ligger i förgrunden. Trakten kring NGC206 omgärdas även av ett par mörka stoftband som jag inte tecknade här.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rapport från Lofttjärn

Post by Håkan N »

Timo,

Inspirerande.
Jag hoppas vi kan få bra väder om 3 veckor, då kan vi lägga in min paracorr P2'a och Ethos okular.
Jag har ju 21/13/8 mm, och kan skaffa ett till om vi kan tro på kring 350-400X ?
Fokallängden blir väl ca 2.080 mm med paracorren.
Så ;
6 mm = 346X. ( 692X* )
4.7 mm = 442X. ( 884X* )
3.7 mm = 562X. ( 1124X* )

Kan köpa 1 alt 2, eller ska jag köpa alla 3 ?

Jag har en TV powermaster x2* också ( om vi får bra väder...

21 mm = 99X. ( 198X* )
13 = 160X. ( 320X* )
8 mm = 260X. ( 520X* )

Sen finns det också ;

17mm = 122X. ( 244X* )
10 mm = 208X. ( 416X* )

Skulle vara intressant att plocka in min 18 tum's spegel och kollimera med Glatters laser eller Cat Eye kollimeringen.

Återkom om du har tid vs det ev testat och vilka okular ska jag köpa in ?
Tror Joel var på G.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från Lofttjärn

Post by ThomasK »

Väldigt intressant att läsa om dina observationer (eller bedrifter) i Andromedagalaxen. Vet du hur man identifierat vilka objekt som är klothopar till M31? De ser ju onekligen stjärnlika ut. Jag såg i artikeln on NGC 206 att de där använt färgindex i kombination med den skenbara ljusstyrkan för att skilja ut vilka stjärnor som var fältstjärnor.
Thomas Karlsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapport från Lofttjärn

Post by timokarhula »

Bra fråga. Förmodligen kan man se strukturen i de klotformiga stjärnhoparna på högupplösta foton från jätteteleskopen. Man kan i alla fall se suddigheten hos många av hoparna på bilderna från Digitized Sky Survey. Kanske ser man det tydligare i Paul Hodges Atlas of the Andromeda Galaxy? Jag får undersöka i ämnet.

/Timo K
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Rapport från Lofttjärn

Post by Bengt »

Tack för tipset på dessa objekt Timo!
Fick in G1 Mayall II och fick syn på det lilla Musse pigg objektet ganska enkelt med 12" aren igår . Svårt se objektet som en hop. Möjligen anande man objektet som en lite diffusare ljuspunkt. Seeingen var inte den bästa igår .

Var mycket mindre objekt än jag förväntat mig.

Bengt
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapport från Lofttjärn

Post by timokarhula »

Kul att du fick syn på G1! På Hubbles foto ser den ut som en avlång M13. De andra klothoparna av 15:e magnituden i Andromedagalaxen såg mer eller mindre stellära ut när jag obsade dem förra helgen. En del av klothoparna i de Magellanska Molnen kan man faktiskt upplösa i stjärnor i ett 10-tums teleskop. Olika källor anger olika data om vilka typer av objekt det är. Gamla källor anger att de är klothopar medan nya källor anger att de istället är mycket rika öppna stjärnhopar, likt M11. Fina är de hur som helst. Jag har sett den ljusaste klothopen i M33, C39. Den är av magnitud 15.9 men jag tyckte den var ljussvagare än så.

Min allra mest avlägsna stjärnhopen jag obsat alla kategorier är den s.k. ”super-star cluster”, SSC 1750-A i galaxen NGC1750 i stjärnbilden Pictor (Målaren). I november 2012 obsade jag med min 10-tums SkyWatcher Dobson i Western Australia den som ett ljussvagt stjärnlikt objekt av 14:e magnituden. Avstånd 17 miljoner ljusår.

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapport från Lofttjärn

Post by timokarhula »

ThomasK wrote:Väldigt intressant att läsa om dina observationer (eller bedrifter) i Andromedagalaxen. Vet du hur man identifierat vilka objekt som är klothopar till M31? De ser ju onekligen stjärnlika ut. Jag såg i artikeln on NGC 206 att de där använt färgindex i kombination med den skenbara ljusstyrkan för att skilja ut vilka stjärnor som var fältstjärnor.
Jag fick svar av astronomen Harold Corwin:

Hi, Timo,

The M31 globulars are non-stellar on large-scale plates and images.
Hubble found many on 100-inch plates, and other surveys (see for example
Crampton et al ApJ 288, 494, 1985) have bagged over 500 using other
techniques -- slitless spectra and colors in the Crampton et al survey.
Colors are often sufficient to distinguish the old globulars from young
open clusters, but there are many exceptions, of course. See the
Crampton et al paper (available at ADS:
http://adsabs.harvard.edu/abs/1985ApJ...288..494C" onclick="window.open(this.href);return false; ) and references
therein for details.

Clear skies!
Harold Corwin


Sammanfattningsvis så är Andromedagalaxens stjärnhopar icke-stellära på bilderna från de största teleskopen (som jag misstänkte). För att kunna urskilja mellan de öppna och klotformiga stjärnhoparna har man i första hand utgått ifrån färgerna.

Förresten, ni kan skylla det mulna vädret på mig. Köpte nämligen ett Sky-Watcher Go-To Skyliner-300P FlexTube teleskop. 12tum motsvarar då 12 molniga nätter.

/Timo K
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från Lofttjärn

Post by ThomasK »

Tack för svaret och grattis till nya teleskopet.
Thomas Karlsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapport från Lofttjärn

Post by timokarhula »

timokarhula wrote:Förresten, ni kan skylla det mulna vädret på mig. Köpte nämligen ett Sky-Watcher Go-To Skyliner-300P FlexTube teleskop. 12tum motsvarar då 12 molniga nätter.
Eftersom det nu varit 12 molniga nätter i rad sedan jag mottog Dobson-teleskopet så inser jag nu att jag tog fel på enheten när jag skattade den kommande molnighetens längd i Svealand. Istället för en mulen natt per tum apertur skall enheten vara 2.54 gånger större, dvs 30 molniga nätter. Det blir alltså en mulen himmel oktober månad ut och första veckan in i november. Sorry!

/Timo K

Return to “Observationer”