Observationsrapport: Makemake

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Observationsrapport: Makemake

Post by mikaelanderlund »

Under några klara, kalla vinter- och vårnätter har jag med mitt CPC 1100 Celestron teleskop visuellt försökt få en glimt av dvärgplaneten Makemake. Det kan tyckas vara ett hopplöst projekt eftersom Makemake ligger på en magnitud närmare 17 men jag har visuellt (averted vision) tidigare lyckats detektera stjärnor ner mot magnitud 16 med min 11” men Makemake har jag fått ge upp. Makemake ligger självklart bortom mitt teleskops visuella prestanda men jag tyckte ändå det var värt ett försök. Området Makemake befinner sig i är dock lätt att identifierar och flera relativt ljusstarka stjärnor finns i området. Makemake befinner sig i stjärnbilden Berenikes hår och en bra stjärna att utgå ifrån, vid stjärnhoppningen ner till makemake, är den variabla stjärnan 31 com. Det går lätt att ta sig ner till området där Makemake finns och det finns tydliga stjärnor runt magnitud 12 som är lätt att identifiera.

Jag var helt säker på att jag har befunnit mig i rätt område men visuellt är Makemake bortom mitt teleskops prestanda. Jag provade då att använda mitt elektroniska okular (Bright star CCD) utan guidning. Många korta exponeringar ( 10-20 sek) och live-stacking med deep sky stacker men jag kunde fortfarande inte med säkerhet identifiera Makemake. Jag tycket mig se en mycket svag fläck efter bildbehandling där dvärgplaneten skulle befinna sig men jag var inte 100% säker på att det var Makemake jag fått på min bild.

Nästa steg var att ta till min verktygslåda med teleskop (itelescope). Här kan jag välja mellan 18 olika teleskop och en mängd olika kameror. Jag valde min kära Planewave CDK 431mm med en FLI-PL6303 CCD och tog tre 5 minuters bilder under tre dagar. Med hjälp av gratis programmet IRIS kunde jag nu lätt blinka fram Makemake! Med lite bildbehandling i gratis programmet GIMP och med online GIF-programmet fick jag äntligen fram en kul animering av dvärgplaneten. Till sommaren hoppas jag kunna få en visuell glimt av Pluto men jag tror att det blir svårt pga av alla fältstjärnorna i området den befinner sig i.

/Mikael
Attachments
output_makemakesmall.gif
output_makemakesmall.gif (152.97 KiB) Viewed 5883 times
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Observationsrapport: Makemake

Post by hansg »

Strålande arbete :good:
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Observationsrapport: Makemake

Post by Jonas »

Verkligen! Jag håller med! Spännande beskrivning också.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Observationsrapport: Makemake

Post by Hans Bengtsson »

Jag gör också tummen upp!

Intressant objekt och roligt att se en animation, den visar himlens dynamik, det händer alltid något där. Att använda fjärrteleskop är en alldeles utmärkt metod som moderna amatörastronomer borde utnyttja mycket mer, tycker jag. Ingenting säger att man själv måste äga instrumentet och/eller att det ska stå på den egna tomten! Yrkesastronomer äger aldrig de teleskop som de tar bilder med, och det behöver förstås inte heller amatörastronomer göra. Ändå känns det som om det åtminstone i vårt land mest är inom variabelfotometri som fjärrteleskop regelbundet brukas. Vet inte riktigt varför inte andra observatörer hakar på lite mera, vi ska inte dra oss för att nyttja den moderna tidens möjligheter (tids nog kommer jag nog att göra det för egen del också!).

Magnitud 17 ligger, precis som du skriver, visuellt utom räckhåll för din 11-tummare. Magnitud 16.0, som du varit i närheten av, är väldigt bra! Men ner till 17.0 är det visuellt nästan ett avgrundsdjup om man håller sig till rimligt stora amatörteleskop.

Jag är inte så säker på att mångfalden stjärnor vid Pluto blir någon nackdel. Tycker det är mycket enklare att skymta svaga objekt om det finns många stjärnor i fältet. Då har man många små stjärnfigurer i synfältet att använda för att pricka in objektets position mycket exakt.

Men det klart, om det finns många mycket svaga stjärnor tätt intill varandra, och man måste använda indirekt seende, då kan det bli knepigt. Jag brukar säga att det indirekta seendet är mycket ljuskänsligt men också rätt korkat. Man ser att det finns en grupp svaga stjärnor, men kan inte säga exakt hur många de är eller hur de är positionerade inbördes ...

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Observationsrapport: Makemake

Post by Bengt »

Väldigt intressant projekt att läsa om!
Gillar din koppling visuell jordnära astronomi till astrofoto animering .

Gav mersmak !

:good:

Bengt
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Observationsrapport: Makemake

Post by Håkan N »

Mikael !
Bra jobbat med din 11 tum.
Vad krävs tror du i ett vanligt Dobson scoope vs storlek vs vanligt Svenskt surväder att få syn på just 'detta' objekt ?
Viljen storkek ? 28-32" ?
Hör 18-20" kan ev se mag 17 på "best of best" sky on planet.
( enkel syn sas )
Jag är ju optimist men samtidigt realist att vi har extremt sällan 5 av 10 väder här men säg planetraiskt bäst 4 av 10 väder här 1-2 dar per år.
Så du har jobbat bra !
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Observationsrapport: Makemake

Post by Lazze »

Fin animering och alltid spännande att se bilder på de här avlägsna objekten i utkanten av solsystemet.

/Lasse
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Observationsrapport: Makemake

Post by mikaelanderlund »

Tack Hans, Hans, Jonas, Bengt, Lars och Håkan för era uppmuntrande ord och glada tillrop :) !

Visst är det så att magnitud 17 och även 16 ligger bortom mitt teleskops visuella prestanda men det var ändå viktigt för mig att identifiera området av stjärnor makemake befann sig i. På liknande sätt har jag jobbat på med Haumea och Orcus. Jag är ju främst en visuell amatör. För mig handlar det mycket om känslan att befinna sig under stjärnorna en gnistrande mörk iskall natt då iskristallerna i luften glimmar till då och då. Tystnaden tillsammans med jakten på det ljussvaga objektet är en surrealistisk upplevelse som jag gillar skarpt och aldrig tycks få nog av :geek: .

Precis som Hans skriver kan man med averted vision ta sig långt ner i magnitudens mörka avgrund till priset av att läget inte exakt kan fastställas. Det är också i princip omöjligt att upplösa närliggande ljussvaga stjärnor och det är därför jag tror att det blir svårt med att visuellt fånga Pluto. Ibland har jag min dator med mig ut i fält och då kan jag med min Brightstar bekräfta att objektet finns där det ska finnas. I fallet med makemake så kunde jag med hjälp av min Brightstar se en diffus fläck på datorskärmen som troligen var makemake. Av någon anledning gick det inte lika bra med Haumea. Orcus är extremt ljussvag och här jag inget att hämta med min kamera utan jag får försöka med ett rejält teleskop från iTelescope.

Håkan, det är riktigt spännande att följa ditt Dobsonprojekt! Makemake är inte visuellt möjligt med min 11-tummare men jag tycker att det ska vara möjligt (med averted vision) få en glimt av makamake med en 18-20 tummare kanske redan med en 16-tummare. Det gäller att ha en klar och riktigt mörk himmel, skarp seeing och rätt förstoring till teleskopet. Objektet måste också ligga relativt isolerat ifrån andra ljussvaga stjärnor synliga med averted vision. Detta för att du med säker het ska kunna identifiera objektet. Men en utmaning är det oavsett vilket teleskop du väljer.

Här finns den stora oklippta gif-bilden;

https://dl.dropboxusercontent.com/u/566 ... kemake.gif

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Observationsrapport: Makemake

Post by timokarhula »

Imponerande, Mikael! Jag har inte haft någon tanke på att försöka se någon av dvärgplaneterna visuellt bortom Pluto. Jag har för mig att några amerikanska amatörer har sett någon av dessa Kuiper-bälts objekt visuellt men det var med typ 40-tums tuber!

Jag hade plottat Plutos bana i Skyttens vintergata i november 2012 och jag fick en glimt av Pluto med 10-tummaren från mitt i staden Geraldton. Det var inte inte en enkel observation men tack vare bra utskrivna kartor i förväg så hjälpte dem oerhört. Jag kunde se Plutos rörelse redan samma natt och även nästa natt.

Jag kommer nog aldrig att se visuellt de andra ljussvaga dvärgplaneterna i vårt solsystem i Kuiperbältet.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Observationsrapport: Makemake

Post by Håkan N »

Timo !

Du har ju din 20 tummare, är det inte möjligt med den ev ?
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Observationsrapport: Makemake

Post by timokarhula »

Jag har tyvärr inte använt von Knorrings 20.7-tummare sedan 2010. Spegeln förvarar jag under sängen. Nådde ned till magnitud 16.4 från bredvid mitt sovrumsfönster för 10 år sedan. Ned till 17.0 från Engvalls åker borde därför inte vara omöjligt. :)

Med fotometriska V-magnituder vid Ringnebulosan, M57, nådde jag ned till V=16.6 med 16-tums ODK-teleskopet i Västerås. Det var med 302x förstoring och centralstjärnan syntes bara tidvis. Dålig seeing. Utanför mitt sovrumsfönster syntes centralstjärnan stadigt med 434x förstoring.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Observationsrapport: Makemake

Post by Torbjörn »

Fantastiskt snyggt gjort Mikael :good: Fascinerande att se Makemake röra sig i din animering. Här handlar det verkligen om ljussvaga objekt.

Att använda fjärrstyrda teleskop och kameror till sånt här tycker jag känns mer och mer intressant. Det här skulle kunna vara material till en högintressant workshop på någon stjärnträff, kanske med val av ett enklare objekt däremot.

/Torbjörn
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Observationsrapport: Makemake

Post by Timaoes »

Kul projekt och jag intressant läsning.

Att Pluto ligger i ett stjärntätt område är bara till fördel. Vid hög förstoring blir synfältet litet och fältstjärnorna få. Och man behöver en del stjärnor för att hitta rätt. Jag provade Pluto i höstas och kunde med hjälp av en fyra-fem fältstjärnor hitta exakt rätt position. Tyvärr räckte himlen, eller tuben (16"), inte riktigt till. Minns jag rätt var planeten några tiondelar bortom gränsmagnituden.

Johan
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Observationsrapport: Makemake

Post by mikaelanderlund »

Timo, det skulle vara kul om någon från Sverige kunde få en visuell glimt av Makemake! Tror du det skulle funka med en 16-tummare?

Torbjörn, iTelescope är något jag mest använt för variabla stjärnor och kvasarer men det är också mycket kul att jaga asteroider och avlägsna dvärgplaneter. Jag håller just på med Orcus och om vädret är ok i New Mexico så tar jag min första bild sent inatt. Får se hur det går. Orcus ligger nära magnitud 19 tror jag. Visuellt har jag identifierat området ( för en månad sedan) ner till ett par sekunder när.

Johan, det var synd att du inte fick Pluto loggad! Jag tror inte jag själv har någon som helst chans med mitt teleskop men tänkte ändå visuellt försöka lokalisera området den befinner sig i.

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Observationsrapport: Makemake

Post by hbar »

Jag tror att du snart får bra hjälp i dina visuella obsar med ett elektroniskt okular. En Raspberry Pi med en NOIR sensor och en 7" pekskärm går att köpa för under 2000:-. Ersätta linsen med en 1.25" tub samt lite mjukvara som ger längre exp tid o stackning så har du en låda som tjock mobiltelefon som du kan sätta istället för okularet. Väger mindre o kostar en bråkdel av ett fint ethos okular. När väl mjukvaran är framme så kommer säkert drivrutiner för bättre sensorer också.

Inte för att detta på något sätt skulle ersätta rent visuellt observerande men det blir ett komplement och så småningom kommer säkert liknande diskussioner som varit mellan tex analog resp digital fotografering (för de unga så använde man faktiskt film o kemikalier en gång i tiden för mycket mycket länge sen:).

/Håkan