Istället för...

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Istället för...

Post by Lasse »

Istället för visuell observation där man låter teleskopet svepa över stjärnhimlen, gå från objekt till objekt, leka upptäcksfärd på himlavalvet. Istället för astrofotografering, timslånga seanser där kameran arbetar och samlar ljus. Istället för förhoppningsfulla stunder framför datorn och bildbehandliongsprogrammet där frukten av kvällens och nattens arbete växer fram som fina bilder av himmelsojbekten.

Istället för detta så står man där den råkalla kvällen och försöker hitta stjärnor på den blekt månbelysta himlen. Man ser kanske 50 stjärnor med blotta ögat och några hundra till genom kikaren. Kameran fångar under sin minut långa exponering inget annat än det mjölkvita diset.

Istället för den där globala klimatförändringen som gör att Sverigen hamnar 150 mil längre söderut på klimatkartan med torr fin luft som man hoppas på, så blir det bara fuktigare, disigare och molnigare.

En normal människa hade inte forsatt med en hobby under dessa betingelser, men man är väl inte normal...

Image
Hälsningar

Lasse
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Post by Ekenson »

Så sant så...

Men de gånger som himmlen är gnistrande klar och tjärnorna känns oräkneliga är helt fantastiska. Jag minns första gången jag såg Hantelnebulosan (M27), det var en mycket klar natt i höstas. Jag riktade grovt in teleskopet med sökaren och tittade i okularet. Det var ingen tvekan om var M27 kunde befinna sig i synfälltet det kändes nästan som en lampa... Det är sådana stunder, om än sällsynta, som får mig att hålla modet uppe trots veckor eller månader utan klart väder. Hade man varit bortskämd med perfekt väder dag efter dag så skulle man givetvis haft många fler timmar bakom okularet men jag tror inte det hade samtidigt inte varit samma härliga WOW-känsla som en riktigt klar natt kan ge efter en period av moln och skitväder.

Det som kanske stör mig mer i sådana fall är då det är klart på dagen men då det mot kvällen mulnar på.

MVH

/Johan som hoppas på klart väder och önskar alla andra det samma
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Hmm... jag är kanske lite gnällig, men nog tusan hade jag hellre levt utan WOW-upplevelserna, eller kanske rättare sagt, fått andra WOW-upplevelser om man levde längre söderut, hade mörk himmel och kunde observera i kortbyxor året om.... :) April/maj och augusti/september är egentligen de allra finaste månaderna. Då kan man klä sig i en tunn jacka och observera utan torghandlarvantar och skoteroverall...
Hälsningar

Lasse
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Post by Ekenson »

Igentligen så håller jag med i det du säger. Det det jag vill säga är att man kanske inte fullt ut uppskattar vad man har om man inte någon gång saknat det... Obsa i kortbyxor eller iaf. relativt lättklädd hade varit underbart.

Just nu så nå jag säga att det är smått fantastiskt... Klart väder två dagar/kvällar i rad. Iaf här i Göteborg. Under dagen idag såg det ganska tråkigt ut men nu till kvällen har det klarnat upp och månen lyser för fullt så nu blir det ut ok obsa/fota.

MVH

/Johan
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80

Return to “Observationer”