Komet 252P/LINEAR med blotta ögat!

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Komet 252P/LINEAR med blotta ögat!

Post by timokarhula »

Jag observerade för första gången komet 252P/LINEAR nyss. Den 9.97 april (UT) skattade jag med 8x20 kikare kometen som magnitud 5.6, komadiameter 35' och DC=2. Den syntes även svagt med blotta ögat, på 17° höjd. 252P/LINEAR blev min 20:e komet jag sett med det obeväpnade ögat. Hade 252P/LINEAR siktats visuellt tidigare från Sverige?

Uppmätte de mörkaste SQM-L värdena hemifrån någonsin. Utanför sovrumsfönstret visade apparaten 21.30 och vid min mörka plats 21.61 (median) och 21.68 vid en mätning. Med en hastig blick skönjde jag en V=6.91 stjärna inne i Karlavagnens rektangel.

Drygt en halvtimme senare var hela himlen täckt av dimma. Karlavagnen syntes knappt i zenit! Det var vältajmat då detta var för mig den sista helgen med astronomiskt mörker utan störande måne innan sommaren.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Komet 252P/LINEAR med blotta ögat!

Post by Håkan N »

Timo !

Ang SQM värden för gårdagen, off topics.
På vägen hem igår från Arlanda klarlande det upp och jag fick ett SMS från Lasse H att prognosen såg ok ut, så åkte in till UAA.
Det såg ut att börja bra, och ex 'best off' på hela veckan i Sahara för SQM värdet låg ju kring 21.5.
I Uppsala var värdet kring 21.5 redan vid ca 21 tiden ( ? )
Ok i öknen var det ju låg fukt och är extremt fuktigt hemma här.
Olika förutsättningar.
Sahara var kass mörk horizont och moln, darrig luft. ( blåsigt )
I min kikare var det halv ok seeing i början när Lasse mfl tittade i den.
Mörkret hade inte kommit riktigt även om det var var 21.5 - 21.6.
Vi 'såg' ändå ex Leo triplets och även Andromeda, så även om objektet låg lågt i en ljus och smoggig horizont.
Vi tittade på en del clusters men de gav inte kikaren nån riktigt bra förutsättning tyckte jag på de objekt den är bäst för.
Vi tittade på Jupiter i deras 45'a och även i en ny Kines 12" som fanns på plats.
Hyffsat bra men seeingen darrig vs förutsättningen.
Mörkret gick sedan upp på SQM värdet ( dock inne i deras dome ) och allt medans tiden gick till nära 21.8.
Men värderna är dock ojämna men i det stora hela blev det mörkare, och horizonten mörkare. ( helt klart )
Ex i Sahara på sån mörk plats kl 2 på natten, varför 'bara' 21.5 ??
Vi fortsatte med 45'an på en galax serie 2350 och lokaliserade en stjärna som låg strax över 16 magn, men där var den absoluta gränsen. Lasse ville fota en komet så vi gick in och värmde oss ett tag.
När jag åkte hem vid 1 tiden var det kallare, och även om SQM'en när jag stannade senare efter vägen låg lägre ca 21.6 var det nu min Zeiss fick liv.
Såg Owl clustret nära som på La Palma ( även Andromeda ) så man blir inte riktigt klok på vädret.
Ok Oregon hade 6 på en 10 skala ( sas det ) och jag såg vintergatan tydligt, La Palma var bra men sand/calima och Sahara låg i en 'darrig gryta' inte alls på några 22 värden som ägaren sa var det vanliga. Men vädret är oberäknigt, det kan bli bra här inser jag och får inte ihop seeingen hur allt hänger ihop ( än )
Problemet med Sverige och visuellt DSO är ju moln, eller för kallt, imma i tekniken, kort säsong, sedan då månen på det vs minimera säsongen.
Man lär vakta dessa klara nätter som 'gåvor'
Visst såg jag galaxer i Sahara att starhoppa i short med jacka är en befrielse, men dock mycket komplext resande för detta men dock blåst, moln mm och 21.5 -6 som mörkast. Så Sverige 'kan' matcha upp, men men kylan och imman här gör ju det otroligt kort.
Timo, hur kunde min Zeiss leva upp igår bättre än i Sahara ? Vs La Palma på 2400 meter.
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Komet 252P/LINEAR med blotta ögat!

Post by LasseH »

Bara en liten kommentar till Håkans inlägg. Galaxgruppen som vi tittade på och som Håkan rekommenderade var NGC5350-gruppen i CVn. Jag hade aldrig sett den tidigare. Mycket fin kvintett i 17-tummaren där 5350 är ljusast med 11,5 och 5358 svagast med 13,7.
Stjärnan som blev vår gränsmagnitudtest och som poppade in och ut i indirekt synbarhet var 3UC261-116794 angiven till 16.35 (J-K=0.68) i Guide 9.1. Kan verkligen rekommendera denna kvintett för er som ledsnat på Stephan's ;)

Och även om jag inte kunde jämföra vyerna i Zeissen (20x60) med hur det såg ut i torr atmosfär tycker jag verkligen den var härlig att titta med.
Mvh,
LasseH.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Komet 252P/LINEAR med blotta ögat!

Post by timokarhula »

Håkan, jag kan inte med säkerhet säga varför inte Marockos himmel var mörkare än vad du mätte den till. Man kommer ju osökt att tänka på uppflugen sand och stoft från Sahara? Den försämrar transparensen och indirekt även mörkret.

Man bör nog inte mäta SQM-L mörkret inifrån en dom för då får man nog en del mörka väggar i mätningen. Jag mätte konsistent 21.6 inatt ute i fria fältet. Glömde bort att titta på Gegenschein som ska ligga norr om Spica nu. Såg dimmoln vid västra horisonten och de anlände ju en halvtimme senare. Vid 3-tiden hade de försvunnit igen som i ett trollslag.

NGC5350-gruppen har jag obsat en gång, den 9 maj 1993 med C-8:n och 135x förstoring. Noterade bara tre galaxer i gruppen men såg några andra galaxer i närheten. Såg då ovanligt bra för att vara så sent på säsongen.

Lasse, har du koordinater för 3UC261-116794?

/Timo K
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Komet 252P/LINEAR med blotta ögat!

Post by stoffe »

En liten kommentar till NGC5350 som jag inte kom mig för att att observera igår då jag hade en hel del annat jag ville testa med mitt nya ZW305 teleskop. Hur som helst så ingår NGC5350 i Hicksonkatalogen, nämligen i galaxhopen Hickson 68. Jag har hela Hicksonkatalogen som PDF någonstans på min hårddisk men den ska vara nedladdningsbar med kommentarer och en del info för den visuelle observatören. Kanske kan bli en intressant lista för framtida visuella observationer. Kanske ett Hickson maraton? :D
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Komet 252P/LINEAR med blotta ögat!

Post by LasseH »

3UC261-116794
13 53 20.814 +40 19 21.217
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Komet 252P/LINEAR med blotta ögat!

Post by Hans Bengtsson »

Den stjärnan har i UCAC4:
B = 17.488
V = 16.514

YB6-katalogen ger:
B = 16.920
V = 15.920

YB6 ligger således i båda våglängderna ca 0.6 magnituder ljusare. Jag brukar mest lita på UCAC4, men det är svårt att veta i enskilda fall vilken man mest ska tro på. Variabilitet är förstås också en möjlighet.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Komet 252P/LINEAR med blotta ögat!

Post by stoffe »

Från min PDF med hela Hicksonkatalogen så står det så här om Hickson 68
22" f/4: together with HCG 44 the brightest Hickson group. Beautiful group of 5 galaxies that are all
prominent with e being the weakest. c has a wide halo that appears sometimes mottled. Don't
miss NGC 5371, a nice spiral 30' ENE.
Den är på 12 MB hela PDFen. Skicka PM om någon vill ha den.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Observationer”