Komet C/2014 W2 Panstarrs

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Komet C/2014 W2 Panstarrs

Post by AstroFriend »

Nu börjar det bli långt fram på astronomisäsongen och allt ljusare. Till min glädje stämmer väderprognoserna och här i södra Stockholm är klart väder och ingen måne. Har dessutom en komet mot norr som jag kommer åt.

Det är kometen Panstarrs B/2014 W2 med magnituden 14. Tyvärr lite ljust och jag får begränsa exponeringen till 60 sekunder vid iso800, f5.3 på teleskopet. Skall jag denna gång lyckas att få kometföljningen fungera tro? Har ju alltid varit något tidigare som gjort att det falerat, behöver ju testa detta och göra en feedback till programmeraren också, var ju lite felräkning tidigare konstaterade jag.

Kometen rör sig ca 35"/hour, ingen större hastighet tyvärr, är ju lättare att testa följningen om relativ hastigheten är högre. Siktar på att hinna ta 120 bilder. Med den låga relativ hastigheten kommer guidestjärnan hålla sig inom guide kamerans sensor och jag slipper göra en paus och byta guide stjärna.

Här finns mer att läsa om komet guidning med off-axis för den intresserade.
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... iding.html

Kanske det är några andra som fotar denna komet ikväll också? Jag kan bara följa den till höjden 50 grader sedan blir det stopp tyvärr.

Glädjande är också att guidningen följer bra och jämnt, felet ligger runt 0.8" rms.

Här är en översikt på de program som är aktiva:
b2014 w2 panstarrs collecting data 20160409.jpg
b2014 w2 panstarrs collecting data 20160409.jpg (576.28 KiB) Viewed 1422 times
Innan själva tagningen använde jag också AstroTortilla till att rikta in teleskopet till ca 1' precision, APT använde jag för automatfokuseringen och när den var klar gick jag över till USB-Focus programvara för att hålla kvar fokus under temperatur variationerna. Det är mycket glädjande att jag lyckats få APT att ställa in fokus automatiskt, det gör att jag slipper ett trist tidsödande arbete inför varje observation. Längre fram och framförallt under bättre seeing förhållande går det att öka precisionen på fokus åtskilligt.

Dithering är deaktiverad nu, när jag stackar bilderna så skall de inte behöva alignas eftersom teleskopet skall ha följt kometen. Därmed kommer alla heta pixlar på samma ställe och man får ha en annan metod för att få bort dom.


Ser nu medans jag skriver detta att det får avbrytas vid 84 bilder redan.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Observationer”