Sahara Sky

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Sahara Sky

Post by Håkan N »

Marocko var en ny erafarehet..
Hoppar över själva resandet med allt vad det innebär men själva hotellet har en utmärkt 360 graders vy och en mäktig terass.
Ägaren Fritz är trevlig och hotellet helt ok och Patric som jobbar med teleskopen är kunnig och rolig och hjälpsam.
Platsen är mörk men såg på resan från Atlasbergen seeingen är inte perfekt här, vilket Patric också bekräftade.
Han sa bättre på Atlasbergen, men driva ett hotell där sa han ..
Det finns en CRT 14" med Go-To och en 16" dob ( Mead ) och en 4" refractor och en 15X70 kikare på tripod.
Bino-wier till CRT'en och 3 st SE okular på dobben med TV paracorr.
Min SQR dosa visade ikväll på 21.4 men ex Patric sa han ger inget för dessa 'dosor.' Vs extremt bra himmel kan vintergaten ge negativ effekt etc. Hursom var det väl hyffsat igår och det började bra ikväll men det blev aldrig riktigt bra nu kom de moln in jag hörde om. Jag anser att det är 4-5 himmel max på en 10 skala.
Orion är upp tidigt på kvällen och Omega Centuari ligger lågt i 1-2 tiden.
Har studerat Big Dipper med Mizars dubbel stjärna bla, M51, M81, M82, Mars, Saturnus, Juptier, men det är 'galaxy seson' nu hör jag om.
Skorpionen har jag vara sett med Antares och ovandelen ( ej hela ) nåt jag missade på La Palma i December helt.
Ok nya tag i morgon med många glas mynta te !
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sahara Sky

Post by AstroFriend »

Hej Håkan.
Skönt att höra du kommit dit som du ska. Håller tummarna nu att du skall få några minnesvärda nätter på ett positivt sätt. Vilken utrustning bestämde du för att ta med till slut?

Undrar varför din mätare inte visade toppresultat?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sahara Sky

Post by Hans Bengtsson »

Marocko har under senare år etablerat sig på den astronomiska världskartan mycket tack vare Oukaimeden-observatoriet i Atlas-bergen, därifrån har en lång rad tidigare okända objekt i solsystemet upptäckts. Här är en artikel som redogör för seeing-studier där:

http://moss-observatory.org/pdf/publica ... rticle.pdf

Atlas-bergen har tveklöst mycket fina förutsättningar för astronomiska studier.

mvh
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Sahara Sky

Post by Håkan N »

Jag tog med mig min Zeiss 60 mm med tripod.
Antar att SQR dosan visade vad som gällde.
Det finns ett lager i luften som stör bra seeing just nu i alla fall men hur det stör mörkret vet jag inte.
Det lite lampor runt om men dessa kan nog inte störa speciellt mycket men från ett ställe kan man få dessa i ögonen.
Hotellet ligger i princip i slutet på vägen ner mitt öknen så det är avskilt men inte speciellt högt, men ev 6-700 meter.
Att det blev 21.4 igår istället för ex 22 förvånade mig inte nu, men det kan nog bli bra mycket bättre här antar jag.
Just kl 19.00 ser det inte direkt lovande ut men vädret kan växla i vindar på platån här mellan bergen.
Men alltid lär man sig nåt oavsett !
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Sahara Sky

Post by Tompa »

I Dalarna har det varit riktigt surväder i dag, hoppas att du äntligen får fina förhållanden där nere!
Jag håller tummarna och följer tråden med spänning!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Sahara Sky

Post by Håkan N »

Har tittat på Hamburger galaxen nu ovanför Omega Centuari clustret och Omega C är mäktigt
Kör med 17 mm SE okular. SQR är nu 21.5-6 men seeingen är urusel och det blåser hårt, men dobben funkar, bara hålla i hatten och jobba på. Men gick in på Patricks kontor här uppe en stund för lokalisering. Men vinden tar i hårt nu ute.
Horizonten är totalt out if business vs vissa objekt ex Joel sa jag skulle kolla upp.
Hittade en liten galax bredvid M81 också.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Sahara Sky

Post by Håkan N »

Det var kring 21.6 igår och vinden ok till ca kl 2 men sen kom det starka vindbyar.
Patric visade många trevliga galax hoper, ex Leo triplets. Måste göra dokumentationer för det var intressanta objekt.
Hoppas nu sista natten blir ok. Inte super har det varit men lärorikt ändå.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Sahara Sky

Post by Håkan N »

21.5-6 igen men horizonten helt smoggig sedan kom molnen in, men hoppade en del ändå genom molnen och tränade lite clusters och galaxer. Nu är kl 1 och det är över.
Var resan värd ner hit, mja men givetvis. I morgon 10 timmars återresa med allt vad det innebär här..sedan in i Marrakesh som är rena mardrömmen. Jobbigt här med alla nilslar som ska sälja allt osv man kan knappt göra nåt utan dessa på sig, irriterande.
Skitigt och dammigt och fattigt och seder 1000 år tillbaka - not my cup of tea. Hörde om vattenbristen här och öknen breder ut sig, byar överges och de far till kusten, Marrankesh osv. Jag tror inom nåt år är detta hotell nerlagt. För lite folk antar jag och underhållet börjar bli uppenbart, men inte lätt här. Hörde om 59 grader förra sommaren.
Samma mat i princip varje dag och en strilande dusch, men ok var himmlen perfekt, men sån är ju hobbyn.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sahara Sky

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Låter som om det var en riktig strapats med resan och särskilt om man inte är intresserad av kulturen där. Men det astronomiska låter bra, hur skulle du jämföra den platsen med Teneriffa eller något annat mer lättillgängligt ställe?

Här i Stockholm får vi tilldelats oss moln nära alla dagar, trist för jag hade hoppats på att kunna få något kort på en komet. Möjligen att det ikväll eller lördag natt kan bli klart väder. Månen ur vägen och lite drygt 4 timmar med astronomisk natt.

Åker du direkt hem nu eller blir det någon avstickare till något annat spännande ställe?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Sahara Sky

Post by Håkan N »

Lars,
Nej åker hem direkt och är på Arlanda nu, men tänkte ta träffen på April/lördagsträffen UAA på vägen hem men det ser surt ut.
Resor betyder ju alltid en strapats i nån form, himmlen kunde dock ha varit bättre, större delen var moln och smoggig horizont, men lärorikt.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Sahara Sky

Post by Håkan N »

Alltid lär man sig nåt, vs min senaste utflykt.
Innan jag började med astronomi fattade jag i princip
noll vad saken rörde sig om och inser nu alla olika grenar inom detta som inom ren hobby eller vad reaseachers per pro gör.
Jag kände snart till begreppet deep-sky och Dobson star-hop och mycket ljus skulle in.
Fick sedan fråga mig till vad 'man' gjorde egentligen och fick reda på Messier och objekten i vår galax och yttre galaxer.
Efter egen reaseach inser jag det jag såg i Guatemala ( my first light ) först och dessa första begrepp håller än.
( visual DSO stargazing )
Fick lära mig om kikare och nu senast bino-scopes och refraktorer, CRT's.
Jag tror en liten vandrings kikare och min 60 mm IS med stativ eller ej dito och en enklare Kina refraktor ( typ SE ) på 4" max med 2" okular och en 18" dob ( max 20" ) passar min ide om astro bra.
Inser Sverige har sin begränsning men jag gillar ju resa, mörk plats eller star partys samt tekniken intresserar.

Hursom, glädjen att lära sig om himlen är stor och jag gör viss 'progress' hela tiden.
Perfekt köra med en bredare FOV mini, svepa med en 60 mm, ev köra en refraktor, vs stjärnor vs enklare mot zenit i alla fall mot en kikare på stativ och man ser ju mer också.
Så kul, sedan se objektet mer eller i mindre detalj är olika sätt bocka av.
Vad man vill se i detalj eller magnituder är var mans idéer..

Men som ex Sombreron, gå från Spica till Porima ner till Algorab och tillbaka upp i samma linje till ca 40 procent och där finns clustret 'stargate' ( coolt ) och till clustret 'jaws' tja sedan är man där lite åt vänster, wol'a ! ;-))
Galaxer är kul, men att se 'lite' mera and 'go nuts' på storleken dit går jag inte.
-Super binos är riktigt coolt, men även mindre ,,som 4-5" mot 15 tummare, 'just to complexed', måste jag säga.
Men hade varit kul få svepa runt med en riktigt stor Newton bino på superklar himmel i Marocko !

Return to “Observationer”