Comet P/2016 BA14 Panstarrs, försök pågår

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Comet P/2016 BA14 Panstarrs, försök pågår

Post by AstroFriend »

Fick klart väder inatt och gör ett försök att få kometen P/2016 BA14 Panstarrs på pränt. Kanske inte så stor chans, såg ju vad Håkan (hbar) använde och då kanske min DSLR med 5" teleskop är i klenaste laget men värst är väl ljusföroreningarna som vanligt. Dock kunde jag lägga mig på 120 sekunders exponeringar vilket är mycket i mitt fall, lär hinna med 15 exponeringar innan kometen försvinner bakom ett hinder. ISO800 och f5.3. På de subbar som kommer in nu syns ingenting förutom ett orange sken, det gäller att allt är rätt inriktat, men brukar hamna bättre än en bågsekund. Kul att pröva i varje fall. Är det någon annan än Håkan som lyckats med denna komet fast inte lagt upp någon bild?

Använder comet tracking mode i PHD2 nu när jag äntligen har en komet i mitt smala synfält från balkongen. Vore ju kul att få bekräftat att det fungerar efter den uppdatering de gjort efter det fel som upptäcktes.

Alltid är det något som går lite bättre och andra saker som krånglar. Den här gången var första gången som jag lyckades få autofocusen i APT att leverera något. Kan jag få detta att fungera kommer jag spara mycket tid varje natt när jag sätter upp teleskopet, dessutom slippa ett väldigt tråkigt jobb.

Dock när jag sedan skulle gå över i temperaturecontrolled mode med USB-Focus org program kunde den inte hitta USB porten. Gör nu inte så mycket men skall testa igen om en halvtimme när kometen försvunnit ur synfältet.

Uppdatering:
Det blev bara 17st 120 sekunders exponeringar. Har nu sett igenom bilderna och jag kan inte se någon komet. Comet trackingen falerade, men var inte något programfel.

Ägnar resten av tiden till M57, autoguidningen lite orolig.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Comet P/2016 BA14 Panstarrs, försök pågår

Post by Corpze »

AstroFriend wrote: ...
Dock när jag sedan skulle gå över i temperaturecontrolled mode med USB-Focus org program kunde den inte hitta USB porten...

/Lars
Tjena, Jag kör ju också med USB_Focus, jag har haft enorma bekymmer med kommunikationen med styrboxen, tappad kontakt, den har aldrig hittat boxen igen mm...
Problem med att den inte ville dra igång motorn ordentligt vid små steg.

Det blev lite bättre när jag ställde inte rätt baud-hastighet i egenskaperna för com-porten.
Fick även hyffsad bukt med motorn då jag satte backlash vid 20 steg.

Generellt så har jag fortfarande problem med kommunikationen. Jag måste i princip döda programmet som använder drivrutinen , och tidigare fysiskt plugga ur och i USB-sladden igen (nu kan jag tack och lov köra en mjukvaru-recycle med programmet usbdeview)
Det känns som de har en del att kika över tills nästa uppdatering :/

Synd att det inte blev några komet-bilder, vi får hoppas på M57an :)

/ Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Comet P/2016 BA14 Panstarrs, försök pågår

Post by AstroFriend »

Hej Daniel,
Du verkar ha mycket problem med ditt program. Normalt använder jag bara ASCOM drivrutinerna och då fungerar det nästan alltid perfekt. Men Ivo som utvecklar APT är inte klar med funktionen för temperaturkompensering och tills dess är jag tvungen att använda USB-Focus original program för detta. Men den senaste version USB_OpticalTelescopeController v0.51 tycker jag fungerar bra undantaget igår kväll.

Jag la upp kometen, eller rättare sagt den förmodade kometen för har inte lyckats identifiera den än. Blev lite svårare när komet följningen inte fungerade och på ett så ljussvagt objekt. Syns inte på subbarna men hade kanske synts på den stackade om de alignats rätt. Men kan ju vara så att teleskopet pekade fel också.

Här är länken till komet bilden:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=11941

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Observationer”