Mars och Saturnus

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Mars och Saturnus

Post by Torbjörn »

Det var stjärnklart i morse kl. 05.30 lokal tid så jag gick ut för att obsa med min 90 mm refraktor. Det var inte helt mörkt längre men sommartriangeln stod ganska högt på himlen och Månen, Mars och Saturnus bildade en nästan likbent triangel rätt lågt nere i söder. Jag började med att ta en snabb titt på Saturnus med 112 X förstoring och den utgjorde som alltid en vacker syn. Jag såg även månen Titan.

Därefter obsade jag Mars med 112, 128 och slutligen 150 X förstoring. Mars hade vuxit till sig ganska ordentligt sedan förra gången jag tittade på planeten men dallrade kraftigt i turbulensen och det var var inte lätt att urskilja några drag på ytan. Storleken är väl nu ungefär 10" men det var bara ibland som jag tyckte mig kunna urskilja den norra polarhättan. Vid något tillfälle tyckte jag mig kunna se att den såg vit ut längs randen åt öster sett från vårt håll, det skulle kunna röra sig om moln men det var mycket svårt att säga.

Åter till Saturnus. Med 150 X förstoring var den en vacker syn även om även den dallrade lite. Lustigt nog förtar det inte intrycket på samma sätt som det gör med Mars. Saturnus var inte speciellt skarp egentligen men den var fin ändå. Ringarna står väldigt öppna nu. Jag försökte se något spår av Cassinidelningen men lyckades inte med det.

Slutligen tog jag en snabb titt på Månen, den dallrade kraftigt den med, innan jag bar in grejerna strax efter 06 lokal tid och avslutade obsen.

Det får nog vara riktigt fina förhållanden om det skall gå att göra några mer seriösa obsar av de här två planeterna under våren...

/Torbjörn

Return to “Observationer”