Atlas sökning

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Atlas sökning

Post by Håkan N »

Jag har ju på nåt sätt fattat de här stjärn apparna ( SkySafari mm ) fast det tog lite tid, och använde Stellarium på fasta datorn och ut å gå och sedan ta med mobilen, hålla mot en stjärna och försöka förstå vilken man ser, sedan finns det bra appar med bilder på de vanligaste Messier objekten ( bra att förstå grunden enkelt )
Jag har inte än lärt mig stjärntecknen och det är Engelska och Svenska namn beroende på vem man talar med.
Men tänkte lära mig the hard way i pappers atlas för senare riktig Deep-Sky utan en störande telefon man ska bli bländad av.
Men det bra med appen är sökningen och titta hur andra kringliggande stjärnor ligger osv.
Inte lätt, men funkat 'någorlunda'.
Nu köpte jag field atlaset i Stellarium.
Jag hittade under Sadelsuud mot Albali ( mitt i mellan strax under ) en liten 'hop' på 5 stjärnor på La Palma i Aquarius.
Inget namn på den så kan kalla den LHN1.
Gick tillbaka till den mest på skoj för se min repition.
( mittre stjärnan HD202466 )

Nu tog jag den som exempel i Atlasen och för det första vet jag inte vad Aquarius vad förkortat med.. ( tydligen Aqr )
Hittade inte i sidan, men bläddrade blad för blad. Tillslut kom jag till M2 vilket låg nära ( och var märkt ) och såg stjärnan sadalmelik och gick ner mot Sadelsuud. ( detta var på sidan 52 och 53 )
Det var ett objekt nära jag såg i appen ( NGC 7009 ) men i registret i Atlaset finns den inte med, och jösses vilken liten text !
Objektet NGC 7008 och 7011 fanns med. ( ok, förstår de inte får med allt.

Men när jag bläddrar till sidan 54 kommer jag in på Altair och Aql ?
Jag vill ju fortsätta från Sadelsuud ner till Albali men där tappar jag spåret.
Ofta är stjärnorna i boken inte märkta så blir en tuff uppgift detta !

I appen zomar man ju och vrider och vänder och får info om man trycker på en stjärna.
Känns omständigt detta att bläddra och man ser ju inget i sån fin text ( betänk på fältet med mini rödljus ?
Ok, först lär ju jag fatta upplägget sas !

Så frågan är ; Hur kommer jag till mitt eget lilla LHN1 objekt i Atlasen ?

Och hur gör jag för hitta ett enkelt upplägg ?

Vad heter alla tecknen, Engelska vs Svenska och Engelsk förkortning.

Skulle behöva en klubb men veckomöte ;-))
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Atlas sökning

Post by Hans Bengtsson »

Spontant kommer jag att tänka på M73 (Messier 73) som är en liten samling stjärnor i Aquarius. Ingen riktig stjärnhop utan en s.k. asterism. Men jag har inte kollat på kartor så jag kan inte säga säkert just i skrivande stund (mobilen).

M v h
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Atlas sökning

Post by timokarhula »

Det ser ut som "LHN1" är en stjärngrupp med 14 Aqr som den ljusaste stjärnan, i Interstellarum Deep Sky Atlas syns den och fem stjärnor inom 20 bågminuter på sid 65. NGC7009 finns med i atlasens register under kolumnen PN då NGC7009 är en planetarisk nebulosa.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Atlas sökning

Post by Håkan N »

Tack Timo,
Nu ser jag dom.
Måste nog nu lära mig stjärntecknen ( har fuskat undan detta ärligt talat ) och tror jag går på Engelskan på allt inom astron ( ev enklast så )
Sedan måste jag lära mig hur bladen fungerar i Atlasen, och det finns nog ett bra system däri.
Men ser nu att under de första sidorna i rutsystemet är att under 53 finns 65 ;-) !
Ang NGC numret 7009, och en PN, ok, det förklarar ju saken !
Stångas är enda sättet att lära sig.
Det här lilla systemet såg jag som en pyramid från ovan när jag svepte runt med kikaren.
Egentligen är det 8 st stjärnor enl SkySafari.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Atlas sökning

Post by ThomasK »

På SVO (http://var.astronet.se) finns namn och förkortningar på alla stjärnbilder på svenska, latin, engelska, tyska och franska, Gå in under Stjärnor & Stjärnbilder -> Stjärnbilder.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Atlas sökning

Post by Hans Bengtsson »

Håkan:
Det låter som om du nu börjat komma in i denna fantastiska hobby på allvar!

Att lära sig vilka stjärnbilder som finns är viktigare än man kanske tror. Ungefär som det är praktiskt för en kemist att kunna grundämnena eller för en ornitolog att känna till vilka fåglar vi har i landet. Det vanligaste är väl att man lär sig efter hand, men när jag var 15 år så valde jag en mera brutal metod. Jag satte mig helt enkelt en kväll och råpluggade in namnen på de 88 stjärnbilderna, med latinska nominativnamn och genitivnamn, officiella förkortningar och de svenska namnen. Samt det grekiska alfabetets olika bokstäver. Sedan repeterade jag då och då under en vecka eller så. Och dessa saker sitter fortfarande som klistrade i huvudet. Så det var en metod som faktiskt fungerade, om än lite tråkig kanhända...

M v h
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Atlas sökning

Post by Håkan N »

Hans,

;-)) jo jag har snöat in ordentligt på detta och känner mig helnöjd.
På webben TomasK hänvisade till hittade jag 20 tecken som jag fotade av dataskärmen som jag nu först ska plugga lite på.
( ett måste inser jag ) Men 88 st.. Hmm dessutom är jag 50 bast ( hjärnan blir segare tycker jag ) och har ingen plugghjärna, då jag jobbar praktiskt och måste ta på grejjerna och ha kul, då lär jag snabbt.
Tänkte lägga av med CNC'en för några år sedan och plugga till arkeolog men efter läst in lite ämnen för bli behörig insåg jag hursom jag var intresserad av Maya och Egyptologi och megalitstäder mm funkar det inte med mig att plugga med källtext på kommando.
Astron liggger mig mera nära vs intresse och jobba praktiskt både i jobb och i hobbyn.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Atlas sökning

Post by Hans Bengtsson »

Nedan kan du se hur området kring 14 Aqr ser ut.

Övre kartan har utsnitt 5 x 5 grader, med norr uppåt. Ungefär som i din fältkikare.

Nedre kartan har utsnitt 0.5 x 0.5 grader, med söder uppåt, ungefär som i ditt kommande 18-tums-teleskop.

mvh
Hans Bengtsson
14 Aqr. 5x5 grader. Norr uppåt. AAVSO VSP.
14 Aqr. 5x5 grader. Norr uppåt. AAVSO VSP.
14 Aqr_fältkikaren.png (76.95 KiB) Viewed 4539 times
14 Aqr. 0.5x0.5 grader. Söder uppåt. AAVSOVSP.
14 Aqr. 0.5x0.5 grader. Söder uppåt. AAVSOVSP.
14 Aqr_teleskopet.png (51.17 KiB) Viewed 4539 times
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Atlas sökning

Post by Håkan N »

Hans,

Om mitt minne är korrekt såg jag fler stjärnor i min 60 mm kikare än de 5 jag pratade om.
Vet inte magnituden på de mindre om dessa kunde ses med 20X 60 mm lins.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Atlas sökning

Post by timokarhula »

Magnituderna på stjärnorna kring 14 Aqr är:

6.5 (14 Aqr), 7.3, 7.4, 7.8, 8.8, 9.2, 9.9, 10.8

Sedan är det ett hopp till magnitud 12.3 så jag tror du såg säkert 9.2 och 9.9 stjärnan, kanske 10.8 stjärnan också med din kikare.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Atlas sökning

Post by Håkan N »

Hans !

Vad fick du dessa utskrifter ifrån i 2 olika förstoringar?

Jag har Stellarium ( gratis ) på min dator på jobbet och SkySafari appen i min mobil ( och några andra gratis versioner )
I Stellarium atlaset måste man ha koll på rutnätet och se hur sidorna ligger. Blir löite bläddrande men jag måstye köpa ett förstorings glas !
Fråga AstroSweden om med inbyggt rödljus, men det fanns inte hos dom ( finns dessa ? )

Don P sa till mig han använde U2000 och printade ut utskrifter, men jag fick för mig han hade detta system i datorn, eller så kopierade han ur boken och använde på fältet på de objekt han hade tänkt för kvällen.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Atlas sökning

Post by timokarhula »

Jag kikade i Deep-Sky Hunters Groups asterismlista från 2007 och faktum är att 14 Aqr-gruppen som du hittade är en accepterad asterism. Det är stjärnhopsliknande grupp där medlemmarna inte är fysikaliskt besläktade. Alla dessa asterismer är inte plottade i den nya Interstel

Koordinater: RA = 21h 16m 17s, DE = -09º 15' 06". Storlek 23' x 16'.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Atlas sökning

Post by Håkan N »

Timo !

Ok, där rök LHN1 !
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Atlas sökning

Post by Hans Bengtsson »

Håkan!

Såhär gjorde jag när det gällde kartorna för området kring 14 Aqr.

Först kollade jag positionen (dvs rektascension och deklination) för stjärnan genom att skriva in 14 Aqr i sökrutan i VizieR:

http://vizier.u-strasbg.fr/viz-bin/VizieR

Därefter gick jag till AAVSO VSP ...

https://aavso.org/apps/vsp/

... där jag skrev in positionen och valde "14 Aqr" som titel på kartan.

För fältkikarkartan: FOV 300 bågminuter (dvs 5 grader), norr uppåt, öster åt vänster, magnitudgräns 11.0. Högerklickade på kartan när den kom upp, sparade till egen dator.

För teleskopkartan: FOV 30 bågminuter, norr neråt, öster åt höger, magnitudgräns 16.0. Högerklickade, sparade.

mvh
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Atlas sökning

Post by Håkan N »

Hans !

Wow, här fått jag nåt att bita i men verkar intressant upplägg att skriva ut dessa kartor på en förberedelse på en observation.
Får nog återkomma i saken.