Rapport från Andalusien

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Rapport från Andalusien

Post by AstroFriend »

Hej.
I söndag kom jag och min flickvän ned till Malaga. Vi har haft ett strålande väder hittills, runt 20 grader på dagen. Nätterna har varit molnfria men eftersom vi bor i city är det svårt att utnyttja det. Imorgon flyttar vi till Almunecar som ligger lite österut efter kusten. Där stannar vi tre nätter. Därefter beger vi oss upp mot bergen. Först två dagar i Granada och sedan väster till en mindre ort med megalithgravar. Här i bergen kanske det finns chans till lite visuella observationer från takterass eller från någon promenad. Naturligtvis stört av ljus även här men jämfört med Stockholm lär det ändå vara mycket bättre.

Visuella observationer brukar jag inte göra så ofta. Hittar bara de mest välkända objekten. Men min flickvän har de flesta i huvudet. Så det blir lyssna och lära. Kan ta till lite fusk också med appen i telefonen.

Har med mig intervallometern men lämnade kameravridaren hemma. Frågade personalen vid säkerhetskontrollen om de hade någon synpunkt på att ha med sig en sådan som handbagage. Han sa att det bedömdes från fall till fall. Han hade i varje fall inte haft något problem med det.

Min väska vägde 7kg så det hade precis klarat sig vad det gäller vikten då monteringen i bantat utförandet endast väger drygt 2kg.

Senaste väderrapporten indikerar tyvärr lite molnigare väder framöver. Det blir som vanligt då kanske när jag åker söderöver, alltid molnigt på de mörka platser jag besöker. Tur vi har andra intressen också :-)

Återkommer med fler rapporter om vädret är med oss på natten.


Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rapport från Andalusien

Post by Håkan N »

Lars !

Vi verkar ha lika astrotur !
Men lycka till och återkom med obs och väder.
Begreppet cloudy skys har fått för mig innebörd..
Megalitgravar låter intressant.
User avatar
Danjel
Posts: 49
Joined: 2013-04-16 19:42:57
spamtest: JA
Location: Landvetter

Re: Rapport från Andalusien

Post by Danjel »

Låter som en härlig resa. Granada och Al Hambra är fantastiskt. Lycka till med vädret! :)
Patrik
Posts: 31
Joined: 2013-01-29 21:16:56
spamtest: JA

Re: Rapport från Andalusien

Post by Patrik »

Härligt med lite värme som omväxling, stanna inte för länge i stenhögarna om himlen är klar o mörk! Ha en trevlig resa.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rapport från Andalusien

Post by AstroFriend »

Jag lovar att lämna stengravarna om det blir klart väder på balkongen. Ikväll ligger dock molntäcket tjockt. Lite gott vin på balkongen blickandes mot havet som tröst.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rapport från Andalusien

Post by AstroFriend »

Nu är vi inne på vår 6:e dag här nere och 3:e dagen i Almunecar. Vi har sett utgrävningar av gamla romerska akvedukter och en 2400 år gammal bro. Det har kylt på lite sista dagen och var kanske 16 grader som mest under dagen. Börjat blåsa också, ca 10m/s. Till vår glädje har det blivit lite glesare moln och stjärnbilden Orion kunde delvis ses, inte mycket till astronomisk rapport men dagarna som kommer blir kanske bättre. Om två dagar ger vi oss av till bergen i Granada.

Uppdatering:
Nu på morgonen trillade den första astrobilden in. En stämmningsbild på månen och en planet som tränger igenom molnen. Samtidigt fanns en fiskebåt ute med ljusen tända, en mycket vacker vy. Tyvärr hann båten försvinna ur vy innan jag fick ställt in kameran. Fotat vid 0.5 sekunder, iso200 och bl 4. Ca 25mm. Kameran handhållen mot balkongräcket. Ni får se senare.

Bredvid oss ligger ett zoologiskt zoo med fåglar. De vaknar när solen går upp och de ger ifrån sig en massa konstiga ljud. Från mistlur till vanligt kvitter.

Lars o Gunilla
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rapport från Andalusien

Post by AstroFriend »

Nu är vi inne på sjunde dagen och bor i storstaden Granada som ligger uppe i bergen. På taket har vi en terass med bar och underbar utsikt. Tyvärr som vanligt ett massivt molntäcke, dessutom regnar det nu på morgonen. Får roa mig med nattbilder i baren som personalen uppskattar, fick en hotshot för besväret :-)

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rapport från Andalusien

Post by AstroFriend »

Igår kom vi fram till vår sista anhalt, Antequera. Två timmars bussfärd från Granada. Jag gillar byarna här upp i bergen och vi har även här utmanat backarna och tagit oss upp till fortet. Tänk att de vackraste och mest spännande platserna skall ligga så långt upp. Nu har molnen släppt och hade vi bara haft någon utsiktspunkt att stå på eller haft en bil och åkt ut en kort bit hade vi nog haft en fantastisk natt. Men nu värker benen efter vårt spring i backarna så vi får nöja oss med att konstatera att det hade kunnat gå att få en spännande natt. Vi får se under morgondagen om vi hittar någon lämplig plats att stå på. De tycker nog elen är dyr här för inte mycket ljus här på natten, ja inte värme heller för den delen.

Timo har lite fylligare rapporter från Australien he he, men vi såg Orion en kväll i varje fall och fotat måne och planet. Men kanske framförallt förmedlat vilken fantastisk resa man skulle kunna göra här i bergen om astronomi vore huvudtemat. Inte är det komplicerat eller dyrt heller. 480kr t/r standardpris, går säkert att hitta billigare om man vill. Boendet är heller inte dyrt och letar man kan man säkert hitta ett b/b hos någon bonde uppe i bergen i mörkret. Har man tyngre utrustning kan man ju ta bilen men då kanske bergen i Frankrike ligger bättre till.

Längre fram skall jag lägga till en reseavdelning på min hemsida som jag hade förut. Då kan ni få se lite bilder också. Kom och tänka på att när jag var i Prag för några år sedan hittade vi ett observatorium i en park på berget. Kanske någon annan som besökt det också? Har några bilder från det så skall skriva om det senare.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Rapport från Andalusien

Post by Martin F »

Kul att läsa rapporter från er resa! Hoppas att resten också blir bra!


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rapport från Andalusien

Post by AstroFriend »

Jaha, då var man hemma igen i mörkret o kylan samt lite regn. Mörkret här hemma är tyvärr inte av rätt sort för astronomi observationer. Vilken kontrast mot de trevliga 10 dagarna vi haft där nere.

Denna resa var ju som jag skrev i inledningen inte ägnad åt astronomi, men är man söderöver i Spanien så måste man såklart ägna lite tid åt det. Konstaterade ju att uppe i bergen fanns det massor av platser man kunde bo på i mindre samhällen eller byar. Kanske inte perfekt mörker men för en Stockholmare var det nattsvart.

Även om vi hade bra väder så blev det aldrig riktigt klart väder någon natt. En bild blev det i varje fall genom hålen i molnen, tagen från balkongen där vi bodde i kuststaden Almunecar med den fantastiska utsikten mot havet. Där uppenbarade sig Månen och en planet på morgonen. Handhållen kamera med stöd mot balkongräcket och zoom objektiv inställt på 35mm.
20160205 0744 Moon and Venus Andalusien.jpg
20160205 0744 Moon and Venus Andalusien.jpg (56.59 KiB) Viewed 4745 times
Nu när jag studerar stjärnkartan ser jag att inte bara Månen och Venus var där, utan där om det varit klarare väder skulle också Saturnus, Mars och Jupiter uppenbarat sig, allt inom 90 grader, det hade varit en bild det som minne från denna resa.

Vore ju kul att lasta in teleskop och grejorna i bilen och fara ned till något liknande ställe. Helst inte så långt, södra Frankrike kanske, Per Frej är ju där nere och det kanske räcker med 350 mil räknat från Stockholm, eller? Man kan säkert långtidshyra en stuga under lågsäsong för 5000kr en månad, i Spanien varje fall.

I övrigt så var den här resan underbar med värme för frusna nordbor och massor av spännande saker att se. Jag skall göra en reseberättelse om den här resan framöver när det blir tid över som ni kan läsa om på min hemsida. Sprang faktiskt på ett solobservatorium av det enklare slaget där som jag berättar om då.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rapport från Andalusien

Post by Håkan N »

Lars !

Återkom med reseberättelser, och det är alltid kul ihop med ider med astro resor vs logi, mörka platser etc, etc.
Jag är tämligen säker på att min Marocko resa i April kommer bli elände med vädret.
Men lite tid härifrån är alltid skönt. Sverige denna tid på året är hemska grejjer att uthärda.
Normalt sett brukar ja vara på tävling i Southern california denna tid på året och saknade detta enormt i år, men man kan inte göra allt man vill.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rapport från Andalusien

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Det är kul att förmedla intressanta platser man besökt som andra kanske kan vara intresserade av. Normalt kanske inte så mycket astronomi innehåll men väl andra saker man splittras emellan. Jag har precis börjat återskapa resesidorna jag hade på min gamla hemsida. Finns det anknytning till astronomi så länkar jag här. La precis upp om teleskopet i Prag som vi sprang på.

Vad är det för tävlingar du har haft för dig i LA ?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Rapport från Andalusien

Post by magnahrl »

Hej Lars!

Tack för en trevlig reseberättelse. Kanske inte så mycket direkt astronomi, men det är lätt att ana mellan raderna vad som är din egentliga längtan. . Kul du har en flickvän som kan himlen om du känner dig lite vilsen. Lyssna och lär :)
Själv har jag aldrig varit i Spanien. Bara gjort en resa med tydligt astronomiskt mål: Bulgarien 11/8 -99 total solförmörkelse. Det blev Bingo och jag glömmer det aldrig!

Hälsningar,
Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rapport från Andalusien

Post by AstroFriend »

Ja man har det ganska förspänt. Hennes pappa lärde henne allt om stjärnhimlen sedan hon var hur liten som helst. Min pappa byggde ett teleskop utifrån en 2" objektiv han fick tag i. Det var i början på 1960-talet när jag var i fem års åldern. Min pappa var otroligt händig och reparerade allt från hus till bilar och el och vet inte vad. Och i princip helt utan utbildning. Det har smittat av sig på mig och tycker det är mycket roligare att pula med olika projekt. Egentligen skulle jag hålla mig till astrofysik som jag har den mesta utbildningen inom. Men man måste göra det som är kul ju :-)

Vi funderar på att besöka Värmlands Star Party. Där har ingen av oss varit tidigare. Då får jag med lite tur chans att testa min reparerade Star Adventurer. Är ju inte så bortskämd med mörker och klara nätter. Inte ens när jag tillbringade två veckor på observatoriet på La Palma funkade det.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rapport från Andalusien

Post by AstroFriend »

Förutom att spana ut i natten efter molnfria nätter hände ju lite mer på vår Andalusia resa. Här är första delen från Malaga för er som är intresserade att läsa:

http://astrofriend.eu/travel/europe/tra ... alaga.html

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Observationer”