Rapporter från Western Australia

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapporter från Western Australia

Post by timokarhula »

Den elfte natten i "Outback" började jag med att skanna av några Shapley-Lindsay (SL) hopar och Henize (Hen) nebulosor i LMC. Inatt blev det bl.a. Hen 74, ESO86 SC27, SL 824, SL 586, SL 592 (=NGC2027?), KMHK 1076, SL 498, Hen 50 och SL 497 i den norra delen av Stora Molnet. Jag har snart obsat samtliga som är plottade i Interstellarum Deep Sky Atlas.

Jag hade inte ägnat så mycket tid åt DS-objekt norr om himmelsekvatorn trots att de flesta syns bättre härifrån än från Virsbo pga himlens mörker. Jag riktade tuben mot NGC2244 och Rosett-nebulosan. Redan i sökaren 8x50 syntes det stora gasmolnet runt stjärnhopen. Rosetta fick inte plats i 50x-synfältet, men det var lätt att panorera sig fram nebulosans utsträckning. Stjärnhopen NGC2244 ligger i ett tomt, gasfritt område i centrum. Stjärnvinden har väl blåst ut materialet under årmiljonerna.

Julgranshopen, NGC2264, ser verkligen ut som namnet antyder. Direkt vid anblicken i okularet ser jag nebulositet både i "roten" (i norr) och i julgransstjärnan i toppen (i söder). Detta är nebulosan Sharpless 273. Jag hade inte med säkerhet sett denna nebulosa tidigare från Sverige. Där är det lätt att tro att det bara är imma kring de ljusaste stjärnorna men när man ser struktur i nebulositeten så är det ingen tvekan.

N om julgranstoppen finns Kon-nebulosan (Conus- eller Cone-nebula) som gör en djup inbuktning i Sharpless 273 från den S sidan. Den mörka nebulosan anses vara extremt svår att se och jag hade aldrig sett den tidigare. Jag kunde ganska obehindrat se Konen ofiltrerat med 50x! Objektet är en av de få som kan dra nytta av H-Beta ("Hästhuvud-") filtret. Med H-Beta syntes den mörka inbuktningen enklare. Jag tyckte Kon-nebulosan var enklare att se än Hästhuvudet inatt. Konen var en av mina trofeér som tur var jag inte glömde bort att obsa inatt.

En grad västerut finns en mycket rik öppen stjärnhop men med extremt ljussvaga stjärnor, Trumpler 5. Jag hade under flera vintrar förgäves försökt se Tr 5 med min 44.5cm Dobson i Virsbo. Härifrån syntes ett svagt glöd direkt när jag tittade i okularet! Det fanns även en stjärnrik anhopning i anslutning öster om Trumpler 5 men den sanna Tr 5 visade upp ett skönt glitter av delvis oupplösta stjärnor. Nu äntligen har jag obsat alla stjärnhopar i Trumpler-katalogen.

Istället för supernovan i Centaurus A så hoppades jag på SN2016X (ASASSN-16at) i galaxen UGC8014 i Jungfrun. Det är en ytljussvag galax men lätt att hitta för den ligger nära en relativt ljus stjärna. Supernovan var en stjärna SE om galaxen. Den 11.67 februari (UT) skattade jag SN2016X till magnitud 13.9. Kan SN2016X läggas till SVO? :)

För första gången sedan januari såg jag moln dyka upp på natthimlen (förutom de Magellanska Molnen!!) och himlen försämrades. Jag beslutade att sluta i förtid vid 2-tiden och köra hem till min lägenhet i Geraldton. Elva stjärnklara nätter i rad hittils under en kolsvart himmel, inte så illa ändå. :green:

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapporter från Western Australia

Post by Hans Bengtsson »

Otur du hade med molnen på morgonen! Här i Göteborg hade vi förstås en gnistrande klar himmel i morse, inte en molntuss. Men vädret kan ju inte vara lika bra överallt i världen som i Göteborg ...

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapporter från Western Australia

Post by ThomasK »

SN2016X går nu att lägga in obsar på i SVO.
Thomas Karlsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rapporter från Western Australia

Post by Håkan N »

Timo,

Jag antar du gjort en del astro resor innan till Australien, men var årets natthimmel bland de bättre ?
Eller var det antal klara nätter på raken som utmärkte sig ?
Eller är det lika år från år ?
Känner mig riktigt sugen framledes på Australien efter dina rapporter.
Nu över till en fråga lite ifrån ämnet.
Du verkar ha genuint astro intresse och kunnig efter en hel del år inom detta.
Hur ser du på utrustningen. Duger ex en billigare 8X50 kikare och en rätt i pris Kines 10" dob.
Jag förstår om ekonomin och att Kinerserna har marknaden på priset och apertur numera.
Inser det rimliga i att ha en 5 tusen kronors dob utan Go-To och en tusenkronors kikare Kinesisk parro och en stjärnkarta och en telerad och några hyffsade okular.
Men detta ruinerar man inte sig och ser mycket för slanten.
Blir man lyckligare och ser så mycket mer med en Zambuto supermax 12-14" eller en Lockwood Quartz 18-20" eller en Dream cellular 24-28" ?
Jag inser att man givetvis ser mer in en 24'a än i en 14" men det tar ju mera plats och det ekonomiska hjulet snurrar på.
Bartel visar ju skisser där han påstår se mer än Nasa i sin 13" på 55X.
En grundregel är ju att ha nåt att obsa i än inget sas. Sedan vs resa att ta med sig som inte är ett lätt kapitel heller.
Jag såg ju i en del Kineser i Oregon och mitt sätt att se saken från den Lockwood 20" med Ethos var 2 helt olika upplevelser.
Många 12-14-16-18" var tråkiga dessutom att titta i. Gråa och inget sting alls.
Jag förstår ju i en billigare Kines ser man objektet och för slanten är ju det helt ok givetvis, men hur skulle du se på en investering för Australien på kvalitetstid ( vs det Svenska vädret ) att ha en ex Lockwood 20" och en Antares sekundär och i ex eget chassie med 3-4 Ethos okular med Barlow och paracorr och en bra fokuserare.
Skulle det ge 'dig' nåt, eller hur ser du på saken.
Men din erfarenhet finns bra svar här.
Ex Pensack har hyffsad himmel ett par timmar utanför öknen i LA och han menar en Zambuto high-end 12" i en Teeter chassie ger enorm kvalitet men han har släpvagn dito och är inte villig i sin ålder att hantera en 20".
Nåt i 28-32" klassen anser han aldrig för 'hans' del skulle komma på tal, även om en bra spegel ger mycket mera objekt.
Men som jag förstår saken är ju steget från ca 12" det dubbla man ser till en 18-20", nåt som 'går' att hantera. ( både pris och storlek )
Hur skulle din astro resa ha blivit nu med en 20" är således frågan. Nu menar jag en exlusiv spegel.
( är lite osäker på vad du hade med dig och har letat i en tråd du tar upp detta innan din resa )
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapporter från Western Australia

Post by timokarhula »

Lite kort (har lite bråttom). Fortsatte inatt (tolfte natten i rad) som vanligt med lite stjärnhopshoppande i LMC. Loggade 7 nya SL-hopar, 1 Henize, 1 BSDL och 6 anonyma objekt ej utsatta på kartorna. Dessa får jag identifiera senare.

Jag hade med mig gränsmagnitudkartor ned till magnitud 8.0 för vissa RA-områden vid deklination -30, som passerar zenit här. En av kartorna visar bara stjärnor och den andra visar även magnituderna för stjärnorna. Jag valde området i Duvan (Columba) nära Alfa (Phakt) på 45 graders höjd. Högre upp och jag skulle få ont i nacken. Jag började ringa in stjärnor på den anonyma kartan och de blev allt svagare. Efter ca 45 minuters ansträngning kollade jag resultatet. Min gränsmagnitud med blotta ögat var V=7.8!! De två ljussvagaste stjärnorna var av V=7.68 och V=7.79. Misslyckades med två 7.9 mag stjärnor. Ska försöka på dem nästa natt när området ligger lite högre. Magnitud 7.8 är mitt rekord från denna plats. Min SQM-L visade 21.71, alltså något ljusare himmel än vanligt.

Komet 116P/Wild i Libra försökte jag se men jag hade plottat den för fel klockslag på kartan så jag missade kometen. Ett nytt försök inatt.

Klothopen NGC5897 i Vågen var trevlig. Den W sidan tycktes sakna ljusare stjärnor och var bara diffus åt det hållet jämfört med E sidan. M4 visade den iögonfallande stjärnraden i centrum.

NGC6221 och NGC6215 är två ljusstarka galaxer nära den 3.8 mag Eta Arae. NGC6221 är av V=10.0 och var förmodligen den ljusaste galaxen jag inte hade sett än! Lyngå 3 var en liten stjärnhop med dimmighet.

Klothopen Terzan 2 hade jag försökt se i förra veckan. Nu såg jag dimmighet här men inte vid dess exakta centrum. Dimmigheten kan ha orsakats av stjärnor alldeles N om Terzan 2 men jag vet inte om de ingår i klothopen.

Sista objektet vid halv fyra tiden fick bli den klotformade stjärnhopen Palomar 6 på gränsen mellan Skorpionen och Skytten. Området var ännu lågt över horisonten men jag försökte så gott jag kunde. Visst, där kunde jag skymta ett skimmer intermittent med indirekt seende. Utan en fotografisk sökarkarta hade Palomar 6 inte varit synlig (på denna låga höjd).

Det blåste rejält så jag tog på mig min gamla Perumössa från Anderna. :)

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapporter från Western Australia

Post by timokarhula »

Håkan N wrote:Timo,

Jag antar du gjort en del astro resor innan till Australien, men var årets natthimmel bland de bättre ?
Eller var det antal klara nätter på raken som utmärkte sig ?
Eller är det lika år från år ?
Känner mig riktigt sugen framledes på Australien efter dina rapporter.
Nu över till en fråga lite ifrån ämnet.
Du verkar ha genuint astro intresse och kunnig efter en hel del år inom detta.
Hur ser du på utrustningen. Duger ex en billigare 8X50 kikare och en rätt i pris Kines 10" dob.
Jag förstår om ekonomin och att Kinerserna har marknaden på priset och apertur numera.
Inser det rimliga i att ha en 5 tusen kronors dob utan Go-To och en tusenkronors kikare Kinesisk parro och en stjärnkarta och en telerad och några hyffsade okular.
Men detta ruinerar man inte sig och ser mycket för slanten.
Blir man lyckligare och ser så mycket mer med en Zambuto supermax 12-14" eller en Lockwood Quartz 18-20" eller en Dream cellular 24-28" ?
.
.
.
Hur skulle din astro resa ha blivit nu med en 20" är således frågan. Nu menar jag en exlusiv spegel.
( är lite osäker på vad du hade med dig och har letat i en tråd du tar upp detta innan din resa )
Håkan, jag kan inte i detalj svara på just de teleskop och speglar som du nämner då jag inte använt dem. Dock vinner ju aperturen brukar man ju säga. Jag skulle inte ha något emot att ha en 20-tummare på plats i min lägenhet men den skulle bli mer svårtransporterad än min 10-tummare. Då behövs helst en van. När jag anländer till min observationsplats är jag färdig att observera inom 5-10 minuter. Med en stor Dobson, inklusive kollimering, skulle det ta säkert ta en halv timme eller mer.

Jag hade förmånen att få använda Perth Murdoch Universitets astronomiförenings 17.5-tums Dobson på 90-talet. På den tiden var laserkollimering alldeles nytt, så optikens skärpa blev mycket bra trots att man fick montera upp teleskopet varje natt. Det var en Serrurier-typ med 8 aluminiumstänger och secondary-cage, du vet. Med den nådde jag till magnitud 17, en magnitud djupare än med min 10-tummare. I princip varje klotformig stjärnhop jag obsade var helt eller delvis upplöst.

Denna sommarens väder här har varit speciell. Andra hälften av januari var det mycket moln och det t.o.m. regnade första dagen! Precis samma dag, 1 februari, som jag började hyra bilen har det varit klarblå himmel två veckor i sträck. Vilken dj..a tur! Jag minns att det var lite liknande 1999. Januari var inte så bra då men lagom till solförmörkelsen den 16 februari var det bara sol och stjärnor ett par veckor i sträck.

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapporter från Western Australia

Post by timokarhula »

Jag kommer att anlända till min observationsplats lite senare varje natt nu då den tilltagande månen stör annars i början. Jag började med att titta på några IC-reflexionsnebulosor i Orion. Jag minns att någon eller några av dem inte var verifierade av mig sedan tidigare från Sverige. Säkerställde nu därmed bl.a. IC423 och IC430 för att vara på den säkra sidan.

Surfade runt lite i Stora Hunden. Obsade de obskyra hoparna Haffner 7, Ruprecht 12, Ru 149, Ru 13 och nebulosan vdB 96. Den avlånga galaxen NGC2325 i den stjärnrika omgivningen var fin. Pluto-upptäckaren Clyde Tombaugh upptäckte även stjärnhopar. Tombaugh 1 var helt upplöst men däremot Tombaugh 2 syntes inte helt upplöst utan hade en bakgrund av oupplösta stjärnor. Jag gillar dimmiga stjärnhopar med ljussvaga stjärnor.

Tau Canis Majoris hopen (NGC2362, Jumping Bean cluster) var oerhört vacker med den dominerande Tau i centrum, omgiven av en "bisvärm" av små stjärnor.

Vid 2-tiden hittade jag den periodiska kometen 116P/Wild 4 nära Mars i Vågen. Jag hade obsat denna komet under tidigare passager i februari 1996 och april 2009. Jag rapporterade in 116P/Wild som magnitud 13.2, diameter 1´.0 och DC=2/.

Den planetariska nebulosan NGC2792 i Vela hade jag bara sett i låg förstoring tidigare. Nu kunde jag se dess fina 24" breda, runda skiva.

Herschels Pencil-nebula, NGC2736, är en del av den jättelika Gum-nebulosan, en trolig supernovarest. "Pennan" syns inte så bra ofiltrerat men med UHC gjorde nebulosan en förvandling och syntes hur bra som helst. Som namnet antyder är nebulosan mycket långsmal.

Jag lyckades faktiskt få syn på Karlavagnen över den N horisonten vid dess övre kulmination, eller Karlavagnens N del, inklusive dubbelstjärnan Mizar och Alcor på 4º.6 höjd med blotta ögat. Endast Dubhe var under horisonten.

Den 14 magnitud klothopen Terzan 5 i Skytten gjorde jag ett försök på. Jag kunde se ett ljussvagt glöd träda fram intermittent vid dess plats med 250x förstoring med 10-tummaren men det var på gränsen till vad jag klarade av (på 24º höjd).

Avslutade observationspasset klockan 4 med att kika på Saturnus. Saturnus ringar lutade mycket mot jorden och sex månar var synliga. Innan läggdags klockan 5 så såg jag Merkurius lysa 4º under Venus. Hela Skyttens "Tekanna" låg nu ganska högt upp på himlen.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapporter från Western Australia

Post by Torbjörn »

Verkligen trevligt att börja söndagsmorgonen med att läsa din rapport :good:

NGC 2362 är ett vackert objekt, antar att den syns betydligt bättre från Australien än härifrån.

Det är ju även ett perfekt tillfälle att ta en titt på Saturnus (och Mars) som just nu ligger mindre bra till från Sverige. Tittade själv på Saturnus i fredags morse och det gick inte att få någon vidare skärpa på den...men den är fin ändå!

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapporter från Western Australia

Post by timokarhula »

Nu har jag observerat 14 hela nätter i rad med teleskop ute i bushen! Detta var sista natten innan halvmåne som inträffar imorgon (läs idag).

Efter månens nedgång skulle jag titta på IC2118 (Häxhuvud-nebulosan) nära Rigel, men som ligger i Eridanus. När jag svingade tuben bort från Rigel såg jag redan i sökaren 8x50 att himmelsområdet var nebulöst. Jag hade inte sett Häxan förut! Med min lägsta teleskopförstoring, 38x (med 32mm Erfle okular), var Häxans "mun" den skarpaste delen och "nacken" på andra sidan fick samtidigt plats i synfältet.

JAG SÅG SIRIUS B! Min heliga Graal fick äntligen ge sig. Jag tittade först på Rigel och memorerade B-komponentens avstånd. Med 10-tummaren och 250x förstoring (5mm Baader Hyperion) såg jag en liten prick som följde Sirius färd på himlen, dvs PA var ca 90º. Separationen tycktes kanske vara något större än den hos Rigel. Enligt Washington Double Star Catalog i Vizier var separationen år 2013, 9".6 och PA 83º. Jag visste bara Sirius B:s ungefärliga avstånd men positionsvinkeln var okänd för mig innan observationen. Jag kunde tidvis se Sirius B med direkt seende och den hängde på Sirius A så det var ingen tvekan att det var en stjärna och ingen optisk aberration. Tyvärr låg Sirius B nära en av sekundärspegelhållarens stag, "spikes", som störde lite. Svårigheten att se Sirius B beror på att den är 10,000 gånger ljussvagare än huvudstjärnan.

Dvärggalaxen Leo I fann jag utan karta. Strax N om Regulus fann jag med 38x - 76x förstoring ett stort, baseball-format [fel, rugbyboll-format :) ] glöd. När man sett Leo I flera gånger är den ingen utmaning längre.

Jag letade upp några planetariska nebulosor med hjälp av MegaStar-kartor. Dessa var Minkowski 3-1 i Canis Major, Sanduleak 2-6 i Puppis, Henize 2-5 i Carina, Henize 2-7 i Vela och IC4599 i Scorpius. Alla uppvisade skivor utom He 2-5. Henize 2-7 låg inom en lustig 0º.6 lång, rät linje av stjärnor. Stjärnraden såg nästan artificiell ut, rakare än Kembles Kaskad.

Med blotta ögat fann jag M5 i Serpens och M12 i Ophiuchus med blotta ögat. M12 blev mitt 39:e Messier-objekt med det obeväpnade ögat! Ett världsrekord?

Med 250x var M5 i princip upplöst till centrum. Nära M5 hittar man en mycket mer oansenlig klothop, Palomar 5. Med 50x såg jag ett svagt, runt glöd. Med 150x blev faktiskt glödet mindre och tydligen såg jag bättre dess centrum och dess position stämde exakt. Framför Palomar 5 såg jag några stjärnor men det kan ha varit vanliga förgrundsstjärnor.

Antares B-kompanjon visade sig som ett blå-grönt skimmer intill A. Följeslagaren låg i motsatt riktning jämfört med Sirius B, dvs Antares B gick före huvudstjärnan. Kul att kunna se både Sirius B och Antares B samma natt! :D

Temperaturen steg under natten och det var +28º C vid halvfem tiden. Det är ett tecken på att dagen blir het. När jag skriver detta klockan 13 visar min termometer +42.9 C. Törs man gå ut? 8) [Update: Dagens högsta officiella temperatur var +45º C i skuggan. Det var den näst högsta temperaturen i Australien efter Marble Bar, +46. Det är min högsta temperatur jag upplevt! Jag gick till närmaste pub och svepte två snabba. Konstigt, man vänjer sig vid hettan. Den kändes inte outhärdlig.]

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Rapporter från Western Australia

Post by Peter R »

Hej Timo,

förutom allt annat spännande i din rapport vill jag gratulera till Sirius B, den visuella upplevelsen hoppas jag en dag få dela :good:
För 5:e året i rad har jag gjort några resultatlösa försök att få en otvetydig fotografisk bekräftelse på Sirius B från Stockholm.

För några år sedan hittade jag den här grafiken som visar att separationen nu är lite drygt 10" och positionsvinkeln 75°.
Sirius-B-Orbit-de_svg_1.jpg
Sirius-B-Orbit-de_svg_1.jpg (43.62 KiB) Viewed 4146 times
/*Peter R
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rapporter från Western Australia

Post by Håkan N »

Timo !

Vilken makalös astro resa du fick nu ! ;-))

Givetvis blir en ex 20" betydligt mer tungjobbad och större och också dyrare.
Jag har inget emot de Kineser som gjort det möjligt för flera att se mera till vettigt pris i 8-16" klassen.
Jag frågade Pensack samma sak som till dig och han sa så här ;
"Having owned inexpensive scopes for 49 of the 53 years I've observed, I know that observing abilities are not related to the scope."

Han har ju nu kvalites primär & sekundär, högklassiskt chassie och Ethos/paracorr och kolliminerar med Jim's Cat Eye ( kör utan rödlampa och starhoppar och bestämmer innan han åker ut objekten. Han talade om för mig han undviker titta in i starka stjärnor om han är på Deep sky.

Jag frågade en ex Skywatcher 12" mot en Lockwood ( high-end spegel ) 20" vs % att se mera samt vs kvalitets höjningen i toleransen eftersom vi pratar om en spegel på hundra tusen.
( Jag antar en Kines har 1/2 wave pv och en bra hig-end kan ligga på 1/8 eller mer )
Don ;
"A skilled observer will always see more in any scope."
"10% is a tenth of a magnitude. Skill in seeing can gain 0.5 magnitudes or more."

Sen givetvis i botten på allt 'seeingen'

Ingen hobby kan ge nåt vs pengar in, man måste lära sig grunderna.

Dock...Skulle vara högintressant att se din reflektion på din dob vs en Dream/Zambuto/Lockwood 20" med Ethos/paracorr mm och kolliminerat med en Cat Eye ( i Australien sky )

Jag har vänt och vridit på storlekar, ekonomi, vårt väder, resor, rese utrustning osv och kommit fram till 20" ( tog 1 år )

Jag säger inte du ska ha en Lockwood 20", men lite tid att montera upp vs nu i Australien.
Må vara värt saken ! ;-)
Eller ser man så lite mer att det knappast är värt saken.
Mel's 13.2" är en fantastisk rackare du skulle ha tittat i. Den är inte stor och Mel tog ur den i bilen och körde direkt.
Väl kall tog han lasern och det tog 3 minuter.
Han starhoppade bara och hade karta med sig.
Sittande, mycket bekvämt.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapporter från Western Australia

Post by timokarhula »

Redan på kvällen märkte jag att vädret var något exceptionellt. Efter min första upplevda dag med +45º C så sjönk temperaturen mot kvällen till +27º klockan 21 och därefter började den öka markant igen. Klockan 23 var det +36º C! Det berodde på den varma ökenvinden som hade vänt riktning.

När jag körde mot min observationsplats igår före midnatt såg jag ett ljus vid horisonten i fjärran. Trodde först att det var en road-train med helljuset på men den närmade sig inte mig. Vid ankomsten "hem" till mitt observationsställe ser jag en brandbil och en bush-fire på andra sidan vägen!! Svårt att säga avståndet till branden, det kan ha varit 1-2 km, och brandens utbredning kanske en km. Såg inte själva flammorna utan bara den brandgula röken som belystes av elden. Jag fick dåliga vibbar av detta då jag personligen drabbades av den stora skogsbranden i Västmanland och hela min by, Gammelby i Virsbo, fick evakueras i augusti 2014. Jag stod och tvekade länge om jag vågade lasta ur teleskopet eller skulle branden fortsätta i min riktning? Skulle jag hinna åka iväg med grejerna om vinden vände? Jag stod och kollade läget från min observationsplats i över en halv timme och noterade att branden gick västerut och inte norrut där jag var. Den såg ut att avta också så sakta så jag beslutade att påbörja min 15:e konsekutiva nattliga teleskopsession ute i bushen. Mycket ska man vara med om! :S Pga brandens ljus och röken var förhållandena "mediokra", SQM-L 21.3, mer som hemma i Sverige. Trots det var den södra Vintergatan imponerande (som alltid). M4 syntes ganska enkelt med blotta ögat intill Antares.

Jag koncentrerade mig på sydliga planetariska nebulosor. Planetärerna har många katalogbeteckningar. Jag väljer deras Henize (He) katalognummer i förekommande fall. Det blev Henize 2-8 i Vela (ljussvag, stellär), ESO 259-10 i Vela (stjärna med dis), IC4637 i Skorpionen (liten, ljus, suddig skiva, eventuellt med halo kring), He 2-200 i Skorpionen (aningen suddig stjärna), He 2-207 i Ara (diffus liten skiva, centralstjärna? synlig), He 2-220 i Skorpionen (ljus, stellär), He 2-224 i Ara (stellär, två mycket närliggande fältstjärnor) och He 2-246 i Ara (ljus, stellär, tre närliggande ljussvaga stjärnor).

Som vanligt försökte jag obsa en ljussvag klotformig stjärnhop. Denna gång blev det Palomar 3 i Sex-tanten, en klothop av totalmagnitud 13.9. Min Uranometria karta var otillräcklig för att finna Pal 3 så jag gjorde en handritad karta utifrån MegaStar. Det hjälpte, ty då fick jag syn på ett ljussvagt objekt i rätt ställe. Jag misstänkte Palomar 3 redan med 50x förstoring men med 150x blev dess centrum mer synlig. Då hopens ljusaste stjärnor är av 18 magnituden så fick jag nöja med att bara se ett dis här.

Man pratar om tropiska nätter i Sverige då temperaturen under natten inte understiger +20º. Vad heter det om det inte understiger +30º? Det var fortfarande +32º när jag avslutade natten med att, som vanligt, beundra Merkurius under Venus i Cap / Sgr. [Idag var det igen +44º klockan 12, för en timme sedan.]

/Timo K
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Rapporter från Western Australia

Post by Bengt »

Håkan N wrote:Timo !

Vilken makalös astro resa du fick nu ! ;-))

Givetvis blir en ex 20" betydligt mer tungjobbad och större och också dyrare.
Jag har inget emot de Kineser som gjort det möjligt för flera att se mera till vettigt pris i 8-16" klassen.
Jag frågade Pensack samma sak som till dig och han sa så här ;
"Having owned inexpensive scopes for 49 of the 53 years I've observed, I know that observing abilities are not related to the scope."

Han har ju nu kvalites primär & sekundär, högklassiskt chassie och Ethos/paracorr och kolliminerar med Jim's Cat Eye ( kör utan rödlampa och starhoppar och bestämmer innan han åker ut objekten. Han talade om för mig han undviker titta in i starka stjärnor om han är på Deep sky.

Jag frågade en ex Skywatcher 12" mot en Lockwood ( high-end spegel ) 20" vs % att se mera samt vs kvalitets höjningen i toleransen eftersom vi pratar om en spegel på hundra tusen.
( Jag antar en Kines har 1/2 wave pv och en bra hig-end kan ligga på 1/8 eller mer )
Don ;
"A skilled observer will always see more in any scope."
"10% is a tenth of a magnitude. Skill in seeing can gain 0.5 magnitudes or more."

Sen givetvis i botten på allt 'seeingen'

Ingen hobby kan ge nåt vs pengar in, man måste lära sig grunderna.

Dock...Skulle vara högintressant att se din reflektion på din dob vs en Dream/Zambuto/Lockwood 20" med Ethos/paracorr mm och kolliminerat med en Cat Eye ( i Australien sky )

Jag har vänt och vridit på storlekar, ekonomi, vårt väder, resor, rese utrustning osv och kommit fram till 20" ( tog 1 år )

Jag säger inte du ska ha en Lockwood 20", men lite tid att montera upp vs nu i Australien.
Må vara värt saken ! ;-)
Eller ser man så lite mer att det knappast är värt saken.
Mel's 13.2" är en fantastisk rackare du skulle ha tittat i. Den är inte stor och Mel tog ur den i bilen och körde direkt.
Väl kall tog han lasern och det tog 3 minuter.
Han starhoppade bara och hade karta med sig.
Sittande, mycket bekvämt.

Som vanligt en spännande rapport från Austalien !

Håkan !
Så illa är det inte på de tuber du kallar kineser .
Finns flera som mätt sina skywatcher och gso tuber som fått betydligt bättre värde . De ligger oftast långt över 1/4 ibland upp till 1/8 . Fullt tillräckligt för nordiskt klimat med andra ord i 9 av 10 nätter.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rapporter från Western Australia

Post by Håkan N »

Bengt !
Ska väl inte bryta ämnet i en tråkig tolerans diskussion !
Men blev så entusiastisk att spekulera i vad hänt Timo's observationer om han hade tillgång använda ett high-end 20" teleskop därnere.
Ang kineser.
Tycka vad man vill om kineserna och handelsavtal som gör oss alla arbetslösa på slutet med krimskrams,, men kineserna gör produkter till lågt pris masstillverkat som passar vårt samhälle idag.
Inom astronomin har ju dessa teleskop funnit en marknad.
Priset är tilltalande och dom fungerar givetvis.
Hur det är med kvaliteten och materialen kan vara si och så, teleskop eller ej.
Igen, jag har inget emot 'kineser' inom astron.
Men kommen ur industrin och racing och är teknisk nörd och nu läst nu mycket i ämnet om speglar och skaffat mig lite kontakter inom amatör astro och även en del inom pro sektionen vs tillverkningen.
Vad jag fått fram nu är en mindre spegel ( ex ) från DSO ger ca 1/4 wave PV 'i bästa fall'.
( notera är 1/4 wave PV är 1/8 wave surface )
Men problemet är inte wavefronten utan en ruggig yta ( ytfinhet RSM etc )
Detta antagligen tidsbrist vs pris givetvis och mjuggigt glas gör det än möjligt.
I detta pris finns givetvis ingen tid för finlir, för det är ju massproduktion.
Tar vi en 12" finns ingen sån spegel som ger 1/8 wave PV. Och absolut ingen 16-18-20"
Zambuto kan göra ev 1/8 wave PV i smooth yta och en 12" är då ca 25-30 tusen hemma. ( lågt pris vs )
Det är då i Supermax omsmält glas och hans egen coating.
Zambuto gör inga större än 16" för det blir snabbt för tufft för få hans tolerans nivå. Han gör lång fokal så snabbare gör det Mycket dyrt och han får inga kunder.
Dessutom kör han tjock glas och större dimensioner blir svårt vs cool-off och vikt mm.
Långsam fokal som 4.5 - 5 gör det betydligt lättare att hålla högre tolerans samt i någorlunda optisk glas kvalitet.
En fokal 2.5 och 20" och 1/8 wave PV kan bara finslip handla om 15-20 tusen i USD. ( Aerospace IF )
Givetvis är detta totalt från kinesernas upplägg på lågpris speglar.
Men pratar vi om mindre speglar och ex Svenska förhållande, då funkar de och därav att de tillverkas.
Vi pratar ju tusenlappar komplett teleskop och med okular,, och vs ex ett Ethos kostar ju 8-10 tusen kr/st.
( även dessa tillverkade i lågprisländer givetvis med under mycket hög kontroll, material, tester i USA )
När jag var i USA 2 gånger förra året såg jag i flertalet kineser och givetvis fel att jämföra mot dyrare speglar/teleskop.
Idag ser jag det fina för nybörjare vs investeringen vs bygga själv, men va tråkiga dom är alltså att titta i ( min syn i saken )
Men pris är pris, man får alltid vad man betalar för ( om man inte kan slipa själv ), men man kan fråga sig - är det värt priset på.. x 10 alt x 100..
Min frågeställning var egentligen hur det hade påverkat vad Timo sett därnere i 21.85 mörker i dubbla storleken och bättre toleranser, material, okular etc
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapporter från Western Australia

Post by timokarhula »

Mitt planerade sista och 16:e observationspass på raken i Outback fick ett abrupt slut innan det hann ens börja. Precis när jag passerat flygplatsen och var på väg ut från staden möts jag av vägbommar. Mannen med stoppskylt frågar vart jag var på väg och jag försökte förklara den närmaste farmen dit jag var på väg. Han sa att vägen är tillfälligt avstängd pga bush-fire. Tydligen hade branden vänt precis vid min observationsplats och där brinner det nu!! Jag var ju där senast inatt och jag tvekade länge om jag överhuvudtaget kunde / vågade observera på platsen.

Snopet (men också skönt på sätt och vis!) så fick jag vända hemåt. Det här var en sk "Act of God" ;) där jag inte på några villkor kunde göra någonting åt. Väl hemma ser jag moln och rök från branden täcka himlen så det ser ut att bli tack och adjö för min extremt långa svit med helt klar himmel och extremt mycket observationer.

Jag var ute efter att nå exakt 100 timmar effektiv observationstid men jag kommer tydligen bara upp till 98 eller 99 timmar. Däremot spräckte jag 300-gränsen vad gäller nya DS-objekt. På drygt två veckor har jag observerat vad jag normalt gör i Sverige på nästan 3 år!! Wow, det här gick långt över mina förväntningar. Jag sammanfattar resan senare.

/Timo K