Messierobjekt på morgonen

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Messierobjekt på morgonen

Post by Torbjörn »

Jag gick upp riktigt tidigt igår för att "tjuvtitta" på den sena vårens Messierobjekt huvudsakligen belägna i Berenikes hår och Jungfrun. Resan gick till västra Orust och instrumentet för morgonen var min 90 mm f/10 refraktor monterad på EQ5-stativet med GoTo, i övrig minimalt med prylar. "Travelling light" kan vara en stor fördel på morgonutflykter när man gärna vill kunna packa ihop snabbt om man skall till jobbet efteråt.

Det blev en trevlig liten session som varade från ca 03.15 UT till 05.00 UT och jag tittade igenom Virgohopen galax för galax, och även M102 och M5. Några var rätt svåra, exempelvis M98 som är väldigt ljussvag men jag lyckades i alla fall se den. Även M102 var besvärlig trots att den låg högt på himlen.

Det påminde rätt mycket om att obsa Herschelobjekt med ett 200 mm teleskop.

Morgonens värsting var dock M68. Riktigt svår tyckte jag att den var, extremt svag och bara synlig intermittent. Jag var osäker innan på om det skulle gå att se den med ett såpass litet instrument eftersom den är svag även i ett 200 mm teleskop men det gick faktiskt. Riktigt kul!

Utflykten avslutades med en titt på Jupiter som såg fin ut.

/Torbjörn :)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Messierobjekt på morgonen

Post by stoffe »

Vilken kul observationsrapport, jag vet inte om jag ska kalla din tidpunkt för tidigt på morgonen eller sent på natten :) Det är kul att du delar med dig av dina observationer.

Det ska finnas en bok som jag inte minns namnet på där författaren som bor på en bergstopp och har en 100 mm refraktor där han noga beskriver vad som faktiskt går att se i ett litet instrument under ideala förhållanden.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Messierobjekt på morgonen

Post by Torbjörn »

Om det är tidigt eller sent är nog en smaksak :D Hur som helst så får man ju tillgång till en helt annan del av himlen vid ett sådant pass och för den tidiga sommarhimlen är det det enda som funkar, typ i mars-april.

Stephen James O´Meara har skrivit en bok om att obsa Herschel 400 med en 102 mm refraktor från Hawaii, så visst kan man uppnå mycket med ett mindre instrument om man har mörk himmel. Jag har själv förvånats över hur bra den här refraktorn fungerar från en skapligt mörk plats. Kul att testa.

Funderar på ett chansartat försök på NGC 6118 på morgonkvisten (dock inte med refraktorn!) och sedan ta en titt på Jupiter/Mars/Saturnus.

/Torbjörn :)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Messierobjekt på morgonen

Post by stoffe »

Ja det var den boken jag tänkte på!

NGC 6118 har V-mag på 12,42 så det blir nog väldigt tufft med ett 3"-4" teleskop. Jag vet inte ens om det är möjligt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Messierobjekt på morgonen

Post by Torbjörn »

Jasså var det den boken? Världen är liten...

Det blir nog lite väl tufft att ge sig ut i morgon. Jag kommer att använda 305 mm Dobson för att leta efter NGC 6118, tror att det kommer att behövas för det är ett erkänt svårt objekt.

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Messierobjekt på morgonen

Post by timokarhula »

Torbjorn, jag tror du lyckas med NGC6118 med 305 mm!

Afghanistans 7000 meter hoga bergstoppar var maktiga att se fran luften.

Med vanliga halsningar fran Changi Airport, Singapore :D

/Timo K

Return to “Observationer”