Väderjulklapp

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Väderjulklapp

Post by Ekenson »

Hej på er!

Tänkte fortsätta att skirva ner lite om utvalda observationer som jag gjort.

Som nämnts i andra trådar så var julafton 2005 ett väldigt bra tillfälle att lufta teleskopet. Då jag komm ut till mina föräldrar på Tjörn vid 22-tiden på kvällen inser jag att det är "strålande" klart väder. Glad i hågen monterar jag upp teleskopet och ställer det på avkylning en liten stund. Altanen hos mina föräldrar är väl inte det optimala stället att stå på med en gatlykta som men nödtorftigt kan gömma bakom ett hyffsat tätt barrträd. Trots detta så kan man enkelt följa vintergatan och se ganska tydliga skiftningar i intensiteten. Bäst sikt har man åt söder där ett berg skymmer de lägsta 10 graderna, sedan så kommer diverse byggnader och stör. Nog om platsen.

Orion tronade relativt högt i SSV och jag svingar muntert teleskopet mot M42/43 och häpnar över hur mycket av nebulosan jag kan se. Sist jag tittade på Orionnebulosan så var det et ganska oformligt dis men nu... Nu kunda jag se tydliga konturer och jag tyckte mig även kunna se en viss trådighet i den för mina ögon något grönaktiga nebulositeten. Även om Orionnebulosan är "gammal skåpmat" så blev jag oerhört facinerad av de detaljer som jag kunde se.

Efteter att ha förundrats över M42/43 så svingade jag mig glatt vidare i himmelens lianer och landade på Pleiaderna. Jag tycker det är kul att titta på denna stjärnhop utan teleskop och sedan häpna över hur mycket fler stjärnor man ser i teleskopet. Positionen var kanske inte den bästa då jag var tvungen att titta över ett tak men till min stora förvåning kunde jag ganska enkelt se svag nebulositet kring de två tre starkaste stärnorna. Nebulositeten var svag med det var inte någon tvekan om att den var där.

Nästa mål blev M81 och M82 i Stora björn där jag koncentrerade mig på M82. Med förstoringar på upp till 150x så tyckte jag mig kunna se en viss oregelbundenhet i en av kanterna på galaxen. Är det någon som vet om man kan se något liknande eller om det har varit önsketänkande från min sida?

Sammanfattningsvis så käns det som att jag har utvecklats observationstekniskt under det knappa år som jag har haft mitt teleskop. Trots att det inte har blivit så enormt många observationer och att jag fortfarande lider av stjärnhoppsgalenskap så visar det sig, föga förvånande, att övning ger färdighet.

Ha ett gott nytt och klart observationsår.

MVH

/Johan
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Johan,

Fin observationsrapport och visst var det en fin Julaftonsnatt!

Det tråkiga med att astrofotografera är att man till största delen missar observationerna eftersom man har så stort fokus på det tekniska. Det är svårt att kombinera på en och samma kväll.

Jag kan ändå förstå att du hade en mycket fin kväll och det gratulerar jag dig till!

Vad gäller detaljer i både Orionkomplexet, M45 och M82 så är det mycket troligt att du har sett dem. Det har jag också gjort vid tillfällen. M82 har ju en ganska speciell form som gör att den "spretar" lite på sitt tjockaste ställe och med bra mörker kan man iaktta detta.
Det enda jag inte med säkerhet kan säga mig ha sett är den blå nebulositeten runt t.ex. Merope.

Bästa Hälsningar

Jonas
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Roligt att läsa din obsrapport Johan. Jag hoppas att det blir fler sådana, både rapporter och tillfällen för dig och för oss allihop.

Det är sant som du säger Jonas. Det fotekniska tar över och de visuella observationerna inskränker sig ofta till att positionera objektet i synfältet och sedan låta kameran arbeta. Jag tror mycket orsakas av att ljusföroreningar och andra störningar lägger sordin på visuella observationer hemmifrån. Ute vid Piraten så var det betydligt roligare att svepa runt och titta på objekt tack vare mörkret. Att kunna se Nordamerikanebulosan så bra genom teleskopet var en nyhet för mig. En fullständig omöjlighet från upplysta staden. Mörkret inbjuder till visuella observationer.
Hälsningar

Lasse

Return to “Observationer”