Året som gått - 2005

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Året som gått - 2005

Post by Lasse »

En snabb titt i backspegeln och ena ögat i kalendern ger en viss antydan om hur 2005 var för oss amatörastronomer. Hade vi varit profesionella så hade vi åkt till Kanarieöarna, Chile, Namibiaöknen eller kopplat upp oss mot Hubble.


Kalendern, utifrån Lunds horisont, med ca 80-talet obskvällar. Kanske några till skulle komma med om inte annat kommit i mellan. Men så här såg det ut för min del:

Januari (8 obs) - började segt men fick fart mot mitten av månade. Det fick månen också som ställde till det för djuprymdsfotograferna. Den fina halvan var månbelyst.

Februari (7 obs) - gav plåster på såren. Inleddes fint med klara kvällar utan måne. Efter en tredjedel kom molnen, diset och en vecka senare även månen. Det gjorde inte så mycket eftersom den syntes knappt genom molnen.

Mars (7 obs) - började lite lovande, men luften gick snabbt ur och himlen täcktes av moln. De få dagarna i sista halvan stördes av fullmånen.

April (5 obs) - de få dagarna som denna månaden bjöd på var lyckligtvis i början inte störda av månen. Men från mitten och fram till månadsskiftet var dåligt.

Maj (1 obs) - Jisses... var blev Maj av? Bara en enda notering för hela måndaden. Lyckligtvis utan måne.

Juni (7 obs) - En dålig månad. Bara den sista tredjedelen var klar och fin, givetvis intensivt belyst av månen och sommarnatt.

Juli (3 obs) - Inte mycket bättre denna månad. De få dagarana i bortre halvan var givetvis månbelysta.

Augusti (6 obs) - nu började man hoppas. Månaden började bra men det räckte knappt ens till halva. De två sista dagarna av Augusti började det klarna upp och förebådade den bästa månaden på året....

September (13 obs) - utan denna månade så hade vi gått under. I stort sett hela månaden med några få dagars undantag bjöds det på klart väder. Månen behagade lägga sig i med fullmåne ungefär mitt i. Men man bugar och tackar.

Oktober (11 obs) - också en månad vi tar till oss. Bjöd på ganska fint i stort sett de flesta dagar med få undantag. Men månen var med på ett hörn och ödelade allt runt mitten av månaden. Vi som var med minns ju Piraten den 28:e...

November (8 obs) - efter en uppgång följer alltid en nedgång. Trots ganska många bra dagar så ödelade månen de flesta.

December (5 obs) - hallelulja, skulle jag sagt om jag var meteorolog och studerade dis, moln och neberbörd. Det var i stort sett på självaste Julafton som vi fick den astronomiska motsvarigheten med klart väder och bra seeing.

Vi hoppas på att 2006 blir det Nådiga Mörkrets Välsnignade År!
Hälsningar

Lasse
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Skitväder

Post by skafar65 »

Hej Lasse

Ja det är sannerligen dyster läsning. Kul dock att du samlat ihop det på ett så bra och målande sätt. Jag känner igen mig precis. Även din fakta bekräftar det faktum att september är den bästa månaden för oss. Det visar sig även om man räknar hur många bilder per månad jag har producerat. December är en riktig skitmånad, sannerligen! Nu är det bara att se fram emot nästa "höjdpunkt" som jag anser april "brukar" vara.

Må molnen lätta innan dess! //Micke
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hejsan,

Jo, man kan väl inte annat än hålla med.
Vissta har det varit några fina kvällar men ofta har de sammanfallit med andra åtaganden.
Ett litet undantag i December var Julafton. Eftersom jag då passade på att gå ut så fick jag ändå lite stjärnljus i ögonen den kvällen.

Tyvärr har inte denna månad börjat bra. När jag åkte till jobbet i morse och meteorologen pratade om det klara kalla högtrycket som täcker hela landet så undrar jag vilket land hon pratar om. Inte är det ett land som innefattar Skåne i varje fall!

Imorgon är det årets första månadsmöte och vi får se hur det blir. Jag tror att man på ena handens fingrar räkna de månadsmöten år 2005 där vi har kunnat se några stjärnor.

Hoppas det inte fortsätter på samma dystra sätt...

Bästa Hälsningar

Jonas

Return to “Observationer”