Jakten på Herschel 400-II objekten

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Igår var det för en gångs skull fint väder så jag åkte till västra Orust för att obsa. Bland annat ville jag leta efter Herschel 400-II objekt. Jag använde mitt 200 mm SCT teleskop till detta. Observationerna pågick från ca 19.00 UT till 20.30 UT.

Orion
NGC 2071. Ett svag nebulosa inte så långt från M78.

Cetus
NGC 151. En mycket svag galax.
NGC 337. En svag galax.
NGC 357. En svag galax.
NGC 636. En svag galax.
NGC 1035. En relativt tydlig avlång galax.
NGC 1045. En svag galax.
NGC 1032. En svag galax.
NGC 1070. En svag galax.
NGC 1073. En mycket svag och diffus galax.
NGC 1087. En relativt tydlig galax.

Jag ber om ursäkt för en något monoton rapport där orden "svag" och "galax" förekommer flitigt men jag har svårt att beskriva objekten på annat vis. De är svaga och dessutom ligger Cetus relativt långt ner på himlen. Kul att får tillfälle att se sig om i Cetus, det kräver en rätt mörk och bra horisont.

Nu har jag sett 105 stycken Herschel 400-II objekt.

/Torbjörn :)
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Katarina H »

Inte det minsta monotont! :) Trevlig läsning!

Kallt ute nu, håller mig inne...

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by timokarhula »

Som Katarina nämnde, det är inte alls tråkigt när du betecknar objekten som svaga. :) Visste du att när Herschel själv upptäckte objekten så beskrev far William och sonen John dem allra oftast som "svaga" till "mycket ljussvaga"? Det är helt naturligt att se nattsudd så, även i stora teleskop. Jag beundrar de få tappra som i moderna tider beskriver de visuella intrycken av NGC-objekten i okularet. I princip alla är de "ljussvaga" objekt.

/Timo K
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by mikaelanderlund »

Jag håller med Katarina och Timo, en rapport är bättre än ingen rapport alls :) . Håller man på med så svaga objekt som i Herschel II är det kul att veta att det är möjligt att se dem med ett relativt litet teleskop. Grattis till passerad 100-gräns (det ger dig en guldstjärna på deepskylog)!
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Hej Katarina, Timo och Mikael!

Jo det är ju inga M42 bland de objekten precis så det är svårt att säga så mycket mer när man bara ser en liten suddig fläck. Ibland går det däremot att se form mm förvånansvärt tydligt.

Det är det som är tanken med att använda C8:an. Jag är nyfiken på hur många H400-II kan man se från Sverige med 200 mm teleskop. Dessutom så har den GoTo vilket Dobben inte har...

/Torbjörn :)
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by mikaelanderlund »

Jo så är det men ibland blir man förvånad över hur mycket man ändå kan se. Jag var också ute natten den 4/1 och observerade Herschel 400 objekt. Kallt och blåsigt så jag fick stå i lä med begränsad sikt (endast sikt år sydväst). Jag hade inga bilder på objekten jag studerade så jag fick inga hints om vad jag skulle se eller inte se. När jag då observerade NGC 7606 i vattenmannen kunde jag tydligt se en oregelbundenhet i galaxen med averted vision. Det såg ut som att ena sidan av galaxen var något ljusare än den andra. När jag sedan jämförde min observation med ett fotografi av galaxen kunde man på fotot tydligt se ett mörkt parti i galaxens norra delar. Det måste ha varit detta område som visuellt gav galaxen ett något ljusare intryck på den södra sidan. Fantastiskt att man kan se denna struktur visuellt :) . När objekten är mycket ljussvaga försöker jag se om jag kan få en hint om objektets form eller om de ökar i ljusstyrka mot centrum. Ofta är detta möjligt om man ser objekten med direkt seende. Med indirekt seende är detta klart inte möjligt. Så ofta kan man notera något om objekten.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Jag obsade ett antal nya Herschel 400-II objekt från västra Orust igår. Observationerna pågick från ungefär 19 UT till 22 UT och jag använde mitt 200 mm SCT teleskop. Det var kallt, stjärnklart och fina förhållanden.

Eridanus
NGC 1162. Liten svag galax. Bildar en triangel med två stjärnor.
NGC 1172. Extremt svag galax som syntes intermittent. Svår.
NGC 1199. Svag galax.
NGC 1209. Svag galax.
NGC 1332. Svag avlång galax.
NGC 1353. Extremt diffus med ganska stor galax. Svår.
NGC 1400. Liten svag galax. Bifångst: NGC 1407 som är större och ljusare än NGC 1400 och ett Herschelobjekt den med.
NGC 1421. Ljussvag avlång galax.
NGC 1507. Väldig ljussvag avlång galax. Svår.
NGC 1600. Relativt tydlig liten galax nära en tydlig kedja av stjärnor.
NGC 1637. Relativt stor diffus galax.
NGC 1700. Ganska tydlig galax.
NGC 1779. Extremt svag galax. Svår.

Orion
NGC 1977. The running man. Någon springande gubbe såg jag inte men däremot skiftande nebulositet som omgav gruppen av stjärnor i objektet.

Det blev många "liten svag galax" även den här mycket trevliga kvällen under stjärnhimlen. Nu har jag sett 119 stycken Herschel 400-II objekt.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

När jag var ute på Orust igår inledde jag kvällen med att sitta och observera först M42 och sedan M82 med mitt 305 mm Dobsonteleskop. Verkligen vackert.

Därefter observerade jag Herschel 400-II objekt från ungefär 19.30 UT till 22 UT. Instrumentet var mitt 200 mm SCT teleskop på GoTo stativ och jag såg följande objekt:

Orion
NGC 1762. En liten svag galax nära en krokig linje av stjärnor.
NGC 2023. Nebulosa runt en ljusstark stjärna.
NGC 2112. Svag öppen stjärnhop.

Lepus
NGC 1832. Liten svag galax nära en ljusstark stjärna.
NGC 2196. Liten ytterst svag galax.

Gemini
NGC 2274. Extremt svag galax. Svår.
NGC 2331. Ljusstark öppen stjärnhop.
NGC 2339. Ljussvag galax men inte jättesvår.

Monoceros
NGC 2236. Liten öppen stjärnhop. Relativt ljusstark.
NGC 2254. Liten öppen stjärnhop.
NGC 2245. Tydlig reflektionsnebulosa nära en stjärna.
NGC 2259. Ljussvag öppen stjärnhop.
NGC 2261. Hubbles variabla nebulosa. Har sett den rätt många gånger, gillar den!
NGC 2252. Stor ljusstark öppen stjärnhop.
NGC 2269. Öppen, liten stjärhop. Bågformad.
NGC 2302. Ljusstark öppen stjärnhop.
NGC 2309. Liten öppen stjärnhop.
NGC 2316. Nebulosa, relativt tydlig.
NGC 2346. Liten och svag planetär nebulosa.

Kvällen avslutades med att jag observerade M51 med Dobsonteleskopet, tydliga spiralarmar, och därefter Jupiter med SCT teleskopet. Planeten var skarp och tydlig. såg bland annat en tydlig blågrå fläck vid det norra ekvatoriella bältet.

En riktigt trevlig och lyckad kväll frånsett att det var ganska blåsigt men man kan inte få allt. Transparensen var bra och molnen höll sig bort och det var ju det viktigaste.

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by timokarhula »

Jag har börjat analysera mina obsar från Down Under. Torbjörn, du nämner ovan att du hade obsat bl.a. emissions-/reflexionsnebulosan NGC2316 i Monoceros som du såg relativt tydligt. Kunde du se någon stjärna inuti nebulosan? Av en slump obsade jag NGC2316 natten innan dig den 2 februari! Med 10-tums Dobson och 150x såg jag NGC2316 som ljusstark, liten (ca 1' i diameter) och det fanns en dubbelstjärna av ca 13 magnituden med separationen 14" (enligt Steve Gottliebs koordinater) inbäddad i nebulosan. Det finns också en likbent triangel av 12-13 mag stjärnor 1' söder om NGC2316. Det speciella med stjärnorna inuti nebulosan är att den NE komponenten är identisk med den "icke-existerande" NGC2317. Objektet borde således ha dubbelbeteckningen NGC2316-7. Nebulosan katalogiseras även som Parsamyan 18, PP 68, LBN 1021 och MRSL 220-01/1. NGC2316 var förresten den sista icke-galaxen som jag såg i Herschel 400 II listan.

Hittade ett bra amatörfoto av NGC2316-7 (bilden i DSS är överexponerad):

http://www.spacebanter.com/attachment.p ... 1378367581

Enligt bilden så är komponenterna i dubbelstjärnan (i den ljusaste, gulaktiga delen av nebulosan) bara av 15 magnituden om man jämför med stjärnor söder om nebulosan.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Det stämmer att jag observerade NGC 2316 från Orust den 3 februari. Jag noterade att den var relativt uppenbar men att den krävde indirekt seende. NGC 2316 bör ha stått max 24 grader över horisonten i söder.
Jag har inget minne av att se någon stjärna i objektet men helt uppenbart finns det en dubbelstjärna. Den likbenta triangeln av stjärnor har jag inte heller något minne av, jag var nog lite för upptagen av att leta efter denna "faint fuzzy"... men det borde gå att se dem med lite tur tycker jag.

Stjärnor av magnitud 15 var nog däremot rökta. Gränsmagnituden för en C8 anges till 14 och dessutom så stod objektet inte speciellt högt. Göteborg ljusförorenar också lite även om objektet hade passerat den direkta ljusdomen. Du hade definitivt bättre förhållanden...

C8:an är lite i minsta laget för många av de här objekten men jag har fått för mig idén att testa hur många på H-II listan som jag kan se innan jag får ta fram den stora pjäsen.

Får jag tillfälle till det skall jag ta en titt på NGC 2316 igen.

Det var en riktigt fin bild du länkade till. Den bild jag har i min bok "Observing the Herschel 400 Objects Part II" av Alvin Huey är som du säger överexponerad och nebulosan ser ut som en mörk blobb. Lustigt det där med NGC 2317.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Igår åkte Ragge och jag ut till västra Orust igen för kanske sista gången den här djuprymdsäsongen. Vädret verkade mycket lovande och en några dagar gammal Måne skulle förhoppningsvis inte ställa till med några större problem. Det kändes som om det var dags att gå ut hårt och observera intensivt. Jag tänkte observera ända till gryningen om jag orkade.

Jag satte ut mitt Celestron C8 och startade upp det, i väntan på riktigt mörker satt jag och studerade Jupiter och Månen.

Vid ungefär 20.30 UT var det dags att köra igång med Herschel 400-II objekten:

Coma Berenices
NGC 4387 är inget H400-II objekt men jag tog ändå en titt på denna lilla galax. Ganska tydlig.
NGC 4136 En ljussvag, relativt stor galax.
NGC 4169 En liten ljussvag galax.
NGC 4185 Ljussvag men relativt stor galax.
NGC 4310 Mycket ljussvag galax.
NGC 4152 En liten ljussvag galax.
NGC 4189 En liten ljussvag galax.
NGC 4212 Relativt tydlig galax. Bifångster NGC 4216, NGC 4206, NGC 4193, NGC 4168. Dessa ligger dock i Virgo.
NGC 4237 Ljussvag men relativt tydlig galax.
NGC 4298 Relativt tydlig galax.
NGC 4302 Långsmal mycket ljussvag galax, bara synlig intermittent. Svår.
NGC 4312 Liten avlång ljussvag galax.
NGC 4379 Liten ljussvag men relativt tydlig galax.
NGC 4336 Extremt ljussvag galax. På gränsen till att vara synlig.
NGC 4340 Ljussvag galax. Bifångst NGC 4350.
NGC 4571 Ljussvag galax nära ljusstark stjärna. Svår.
NGC 5012 En ljussvag avlång galax.
NGC 5053 Extremt ljussvag klotformad stjärnhop.
NGC 5056 Extremt ljussvag galax norr om en stark stjärna. Mycket svår. Bara synlig indirekt, syntes intermittent.

Virgo
NGC 4045 En liten ljussvag galax.
NGC 4073 En liten ljussvag galax.
NGC 4124 Ljussvag men ganska tydlig avlång galax.
NGC 4168 En liten ljussvag galax.
NGC 4233 En liten ljussvag galax.
NGC 4235 En liten ljussvag avlång galax.
NGC 4241 En liten ljussvag svår galax.
NGC 4260 En liten ljussvag galax.
NGC 4264 En liten extremt ljussvag galax.
NGC 4270 En liten ljussvag galax. Bifångster NGC 4261, NGC 4281 och NGC 4273.
NGC 4339 En liten ljussvag galax.
NGC 4343 Extremt ljussvag avlång galax.
NGC 4267 Relativt ljusstark liten galax.
NGC 4294 Mycket ljussvag avlång galax.
NGC 4299 Extremt ljussvag rund galax.
NGC 4313 Ljussvag avlång galax.
NGC 4519 Väldigt ljussvag galax.
NGC 4586 Ljussvag avlång galax.
NGC 4608 Relativt ljusstark liten galax.
NGC 4647 Ljussvag galax nära M60.
NGC 4612 Liten ljussvag galax nära en kedja av stjärnor.
NGC 4639 Liten, rund relativt ljussvag galax.
NGC 4487 Väldigt ljussvag och svår galax.
NGC 4691 Avlång, relativt ljusstark galax

Nu var klockan nästan 01 UT och det var dags att ta fram 305 mm Dobson för att leta efter ett eftersläntrande H400-objekt. Mer om det i den tråden :)

Det här var en helt underbar kväll under stjärnorna. Det kändes som en härlig final på en vår som inte varit speciellt bra ur astronomisk synpunkt. Luften var mycket transparent och när jag mätte med min SQM-L så visade den värdet 21.42 vilket är mycket bra på västra Orust. Det blåste en liten aning hela natten och vi hade inga problem med fukt.

Nu har jag sett 178 av Herschel 400-II objekten. Många ljussvaga galaxer blir det...

/Torbjörn
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Hans Bengtsson »

Verkligen bra jobbat och som alltid trevligt rapporterat!

Jag kan bekräfta att transparensen i Göteborgsområdet var alldeles utmärkt på kvällen den 11 april. Kunde skymta magnitud 13.8 redan med zoomen på min 8-tummare från den ljusförorenade balkongen i Göteborg. Annars brukar jag behöva använda 5 mm okular för att se så svaga stjärnor.

mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by timokarhula »

Inatt blev det för en gångs skull klar himmel utan måne och troligen den sista natten med bra djuprymdsobservationer för denna min rekordsäsong (uppemot 500 nya DS-objekt). Efter min senaste australienresa då jag hade obsat samtliga Herschel 400-II objekt som jag inte hade sett än och som syntes därifrån så återstod det fem stycken H400-II objekt. Det var tre galaxer i Aquarius och två galaxer i Bootes som knappt touchade den norra horisonten.

Dessa två galaxer i Björnvaktaren, NGC5520 och NGC5582 letade jag upp ikväll med min trofasta Celestron-8. Fast det bara var nautisk natt (solhöjd -13 grader) så syntes den 13.3 mag NGC5520 utan större svårighet. Den låg ju nära zenit på knappt 80 graders höjd så NGC5520 lämpade sig bättre med C-8:n än 10-tummaren inatt. Jag ponerade nämligen vilket teleskop jag skulle bära ut på gården inatt, C-8:n eller 10-tums GSO. Eftersom jag var ute efter mina sista H400-II objekt och de låg så extremt högt upp vid midnatt fick det bli den ekvatoriella C-8:n. Ni känner väl till dödszonen med Dobson nära zenit? Tuben är i praktiken omöjligt att manövrera när den passerar zenit. Upp till 80 graders höjd går an men sedan är det svårt.

Den andra H400 II-galaxen var både enklare och svårare att se. NGC5582 syntes i princip omedelbart i 64x-synfältet. Galaxen var inte ljus, men den var stor och hade en låg ytljusstyrka.

Wow, nu fattas det bara tre objekt! Dvs jag hade avklarat Herschel 400 listan den 17 december 2009 och nu återstår det bara tre galaxer i Aquarius (Vattumannen). En kanske jag kan se från Svealand men de två andra kräver nog en till resa till W.A. 400 + 397 Herschel I + II objekt till dags dato!

Jag obsade även Shallow Sky, dvs, en komet. 252P/LINEAR syntes redan i 6x30-sökaren medan jag skulle leta upp den i huvudinstrumentet, Celestron-8. Som vanligt syntes kometen betydligt mindre i teleskopet än i sökaren (en paradox?). Däremot såg den mer kondenserad ut i teleskopet än i sökaren.

Avslutade denna trevliga observationssession med att kika på den glesa stjärnhopen med tungvrickarnamnet Dolidze-Dzimselejsvili 7 i Herkules.

/Timo K
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by mikaelanderlund »

Riktigt kul att få ta del av era rapporter! Hoppas vi blir många fler som skriver och rapporterar framgångar men också motgångar och vedermödor. Mina motgångar tycks alltid vara kopplat till väder, arbete, kalas med släkten eller så är jag för trött efter dagens jobb. Jag själv ska försöka komma igång med Herschel-400 listan men det går trögt. Med era inspirerande rapporter så får man ny kraft till nya projekt :good: .

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Jo det ingår motgångar i observerandet, ofta handlar det om att bli blåst på klart och fint väder som prognoserna hade lovat. Ibland får man chansa och ibland blir det fin utdelning...eller också står man och stirrar på en mulen himmel och dricker sitt kaffe...

Riktigt kul att läsa om dina observationer Timo! Jag ligger själv i startgroparna för att obsa om det blir klart väder fram i veckan. Jag kollade i Stellarium och det är tydligen fortfarande vad som kallas "amatörastronomiskt mörker" mitt i natten. Solen går under -15 grader från ungefär 00.20 till 02.00 lokal tid här i trakterna.
Primärt tänker jag obsa vidare efter H400-II objekt i Virgo om det blir läge för detta och dessutom göra ett försök att hitta NGC 6401 i Ophiuchus före gryningen.

Så du har några objekt kvar i Aquarius på din H400-II lista? Själv har jag bara sett NGC 7600 av de objekten i Aquarius, såg den i november. Till hösten tänker jag försöka hitta så många av dem som det går härifrån. Skall bli intressant att se hur många som går att se med en C8:a.

/Torbjörn :)