Fyra kometer med vanliga kikare på 40 minuter

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Fyra kometer med vanliga kikare på 40 minuter

Post by timokarhula »

Igår, den 21 januari, var det ett ypperligt tillfälle att försöka observera fyra kikarkometer på kort tid. Jag hade markerat dessa kometers positioner i Uranometria och väntade till den amatörastronomiska skymningen, dvs när solen är -15 grader under horisonten. Observerade sedan 4 kometer i snabb följd med 10x50-kikare inom 40 minuter. Mitt saldo för kvällen blev alltså (utdrag från COBS, KAR02 är min signatur):
4 kometer.jpg
Jag kan nämna att ingen av kometerna var enkel att se utan alla fyra var små utmaningar, ungefär som de ljussvagaste Messier-galaxerna sedda med nämnda instrument.

Förresten såg jag även den ljussvaga Saturnus med kikaren, endast 12.7 grader från solen.

/Timo K
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Fyra kometer med vanliga kikare på 40 minuter

Post by jwarell »

Kul Timo! Kometobservationer med fältkikare är otroligt smidigt och kul eftersom det går lätt att hitta fälten och orienteringen är rättvänd. Men det är inte ofta då det som nu finns flera kometer inom räckhåll.

Igår kväll hade jag en timme på mig efter mörkrets inbrott innan molnen drog in och gjorde fem kometobsar på 35 minuter med 20x100. Fyra av dem såg jag lätt, samtliga mellan mag 9 och 10; samma som du obsade. 4P/Faye var dock för svag även med x40 och tio minuters sökande på en mörk himmel, sannolikt svagare än 11,5 mag vilket andras obsar bekräftar. Tyvärr hade jag inte tid att lyfta ut 25 cm dobben innan det mulnade.

Även mina obsar uppladdade till COBS, förstås!

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Fyra kometer med vanliga kikare på 40 minuter

Post by timokarhula »

Jag kunde inte heller se 4P/Faye med 25x100 i december. Dock obsade jag 4P med 12-tums Dobson den 6 januari (mag 11.5). Denna apparition av 4P/Faye påminner lite om den från 1991-1992 då kometen också syntes den hösten och vintern. Om 29P/Schwassmann-Wachmann hade haft ett ljusstarkt utbrott nu hade vi säkert kunna se fem kometer med kikare. :D

/Timo K

Return to “Observationer”