Filterkaos

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
jonric
Posts: 2
Joined: 2019-01-19 16:35:37
spamtest: JA

Filterkaos

Post by jonric »

Hej,
Ny här.
Jag håller på att samla ihop till en astroftoutrustning.Senaste investeringen var ett antal filter. Jag tog ut dessa ur sina boxar för att titta på dem. Efter en stund förstod jag att det var ett dumt drag... Fyra filtrer var mycket lika så nu vet jag inte vilket som är vilket...Finns det något sätt att avgöra vilket som är vilket? De filter som är lika är Clear vs IR/UV cut och H-alfa vs S2. Tacksam för tipps.
Jonas
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Filterkaos

Post by Jonas »

Står det inte på filterfattningen?
Om inte, lägg ut bilder på filtren, så kanske vi kan komma fram till något.
Komplettera gärna varje bild med ett foto taget genom filtret mot en ljus himmel.
Bästa hälsningar
Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
jonric
Posts: 2
Joined: 2019-01-19 16:35:37
spamtest: JA

Re: Filterkaos

Post by jonric »

Hej,
Fliterna har ingen filterfattning, det är bara glas utan någon yttre fattning. Går det att anta att S2 är det mörkare av S2 och H-alfa? S2 ligger ju till höger om H-alfa i spektrummet? Ska försöka fotografera när det blir ljust i morgon.
Jonas
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Filterkaos

Post by Jonas »

jonric wrote:Hej,
Fliterna har ingen filterfattning, det är bara glas utan någon yttre fattning. Går det att anta att S2 är det mörkare av S2 och H-alfa? S2 ligger ju till höger om H-alfa i spektrummet? Ska försöka fotografera när det blir ljust i morgon.
Jonas
Aha! Ja, det gör ju inte saken lätt.
Om man inte kan dra slutsats genom färg, måste man kanske välja att fotografera objekt som lyser i det spektralområde som ska vara blockerat. (Eller vara avsett för).
Låter tyvärr som du har lite jobb framför dig men Clear-filtret borde man ändå kunna plocka ut.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Filterkaos

Post by Bengt »

Clear filter är det mest transparenta i dagsljus
Ha och s2 filtret kan du skruva i en och en i taget fast i ett okular och rikta mot något objekt med mycket väte ex Orion nebulosan . Det som ger bäst effekt borde vara ha .
Bengt ‭

Return to “Övrigt”