Perseiderna 2014

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Perseiderna 2014

Post by Hans Bengtsson »

Fullmåne inträffar den 10 augusti 2014, och det är förstås inte så bra för observatörer av meteorsvärmen Perseiderna, vars maximum beräknas äga rum den 12 augusti. Men om man spanar åt det håll på himlen där månen inte befinner sig, så har man ändå chans att få syn på en och annan perseid.

Det kan förresten vara en god tanke att testa redan nu, eftersom svärmaktiviteten redan är igång om än på måttlig nivå.

M v h
Hans Bengtsson
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2014

Post by Jonas »

Tack Hans!
Det påminde mig om att det är hög tid att "samla styrkorna" i föreningen.
Bästa Hälsningar,
Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Rommen
Posts: 572
Joined: 2013-02-23 16:56:49
spamtest: JA

Perseiderna 2014

Post by Rommen »

Ser dåligt ut för Skåne....
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2014

Post by Hans Bengtsson »

Dags för en liten perseidpåminnelse!

Som vanligt har Robert på popast.nu skrivit en utmärkt artikel i ämnet, kolla där så får ni en sammanfattning och goda råd.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2014

Post by Hans Bengtsson »

Och så kör vi en liten påminnelse igen!

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2014

Post by Hans Bengtsson »

För den som läser spaceweather.com - vilket jag hoppas många gör - tycker jag det kan vara på plats med ett litet klargörande av en mystisk mening angående Perseiderna. Man kan läsa: "Forecasters expect peak rates of 30 to 40 meteors per hour ...". Detta låga värde skulle då bero på månskenet.

Men: med "peak rate" menar man normalt inom meteorastronomin högsta Zenithal Hourly Rate (ZHR), och det värdet är förstås oberoende av månsken eller inte månsken. Hur många meteorer en observatör verkligen ser är en annan femma. Det antalet beror förutom på svärmens aktivitet också på radiantens höjd över horisonten och givetvis på gränsmagnituden. Den senare försämras av månljuset men också av artificiell belysning, dålig transparens i atmosfären, osv. Detta korrigerar man för när man beräknar ZHR.

Så varifrån "peak rate" 30-40 meteorer per timme skulle hämtats har jag lite svårt att förstå. Det känns mer eller mindre som ett nonsensvärde. Förmodligen kommer Perseiderna i år att vara ungefär lika aktiva som vanligt, det finns i varje fall ingen anledning att tro att de blir mindre aktiva pga månen!

M v h
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Perseiderna 2014

Post by timokarhula »

Jag såg en intressant Perseid i söndags den 10 augusti klockan 21:54. Jag observerade ISS passage och följde rymdstationen till dess försvinnande i jordskuggan. Precis när ISS började blekna såg jag ett stjärnfall mitt emellan rymdstationen och den s.k. "supermånen"! Det var med all sannolikhet en Perseid med tanke på dess färdriktning.

Jag såg ISS andra passage för kvällen 92 minuter senare. Vid första passagen försvann ISS till vänster om fullmånen. Vid andra passagen försvann satelliten till höger om fullmånen. Eftersom det var fullmåne låg jordens skugga i månens riktning. Det jag inte kan visualisera är varför ISS försvann i jordskuggan i så vitt skilda riktningar vid de två konsekutiva passagerna? Vid den andra passagen slocknade ISS ca 50 grader till höger på stjärnhimlen jämfört med platsen för den första passagen (Aquarius och Scutum).

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2014

Post by Hans Bengtsson »

Stjärnklart och fint ikväll från min göteborgska balkongutsikt. Åt sydväst ligger emellertid ett präktigt CB-moln som ger väldigt vacker nattåska, ett riktigt ljusskådespel. Det var egentligen några perseider jag hade satsat på att se, men man får ta det man får. Kollade bara en kvart. Inga variabler ikväll pga sömnbehov.

M v h
Hans Bengtsson
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Perseiderna 2014

Post by Timaoes »

En (!) mycket ljus och vacker perseid blev det hos mig. Hade ganska klart under någon halvtimme, men ett åskväder i söder och ett i norr. Båda var mer eller mindre tysta med blixtrade duktigt. Nu täcker molnen himlen. Gör kanske ett nytt försök senare ikväll.

/Johan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2014

Post by Hans Bengtsson »

Om man vill kan man, med egna observationer som underlag, beräkna ZHR för en meteorsvärm från denna formel (se andra inlägget uppifrån):

http://www.astronomiguiden.se/t.asp?url ... 009&page=3

Eller ännu enklare från detta ställe där Paul Schlyter tillverkat en eminent ZHR-kalkylator:

http://stjarnhimlen.se/calc/zhr.html

För att illustrera hur mycket yttre obs-förhållanden inverkar på ZHR så kan vi ta min balkong som exempel. När jag kollar en halvtimme under den mest aktiva perseidnatten så brukar jag se en eller kanske två perseider. När jag som igår tittar en kvart så ser jag ingen eller kanske en perseid. Det verkar möjligen futtigt men är helt i enlighet med teorin.

Låt oss låtsas att jag igår kväll hade sett 1 perseid på en halvtimme (egentligen tittade jag en kvart och såg då noll perseider), kring klockan 21 UTC. Gränsmagnituden var 3.3, jag såg trots rätt transparent luft bara sex stjärnor i Karlavagnen, himlen är numera så ljus från min utsiktspunkt. Omkring 60 % av mitt totala synfält (ej att förväxla med hela himlen) var täckt av balkongtaket + hus + ett åskmoln i sydväst.

När vi skriver in dessa värden (och Göteborgs longitud+latitud) i ZHR-kalkylatorn, så hamnar vi på ZHR = 89. Ett fullt normalt ZHR-värde för Perseiderna under maximum.

Naturligtvis kan inte en observation av en enda perseid användas för att dra några slutsatser om svärmens aktivitet, jag vill bara visa hur en enda perseid under en halvtimme kan resultera i ZHR = 89. Det är med andra ord så att även den kraftigaste svärmaktivitet kräver bra obs-förhållanden för att komma till sin rätt. Det är inte bara marginellt som skådespelet försvinner när man försöker observera meteorer från en starkt ljusförorenad stad, nästan alla meteorerna tappas bort.

När man anger en svärms aktivitet är det alldeles nödvändigt att hänföra värdet till standardförhållanden, vilket man gör genom ZHR. Ifall man som på spaceweather.com (se ett inlägg jag gjorde ovan) frångår vanan att med ”rate” avse ZHR måste man ange vilka andra standardförhållanden som i så fall skulle avses, gör man inte det så blir också värdet på ”rate” meningslöst.

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2014

Post by Hans Bengtsson »

Som vanligt kan man följa Perseidernas ZHR på IMO:s live-sida:

http://www.imo.net/live/perseids2014/

Alla rapporter har förstås inte inkommit ännu, men i skrivande stund tyder det mesta på en ganska normal aktivitet, med ZHR = 67 tidigt på morgonen den 13 augusti. Under en kort period kring 22:26 UT den 12 augusti kan dock ZHR varit ca 91, baserat på 163 perseider som då observerades.

För svensk del finns rapporter från 7 olika ställen på Gotland, det var Ina Rendtel från Tyskland som förlade premaximala observationer till den stora svenska ön från 26 juli till 3 augusti, och såg 47 perseider under 9.22 timmar.

mvh
Hans Bengtsson
stempels
Posts: 17
Joined: 2014-03-28 15:25:16
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2014

Post by stempels »

För den som missat Perseiderna har jag lagt upp en videosnutt som sammanfattar observationerna med vår meteorkamera. Trots fullmåne var det ändå flera ljusstarka meteorer som registrerades. Höjdpunkten inföll tydligt på morgonen den 13:e augusti, mellan kl 03 och kl 04.

http://www.astro.uu.se/meteorwiki/FirstResults

Eftersom Uppsala Amatörastronomer också lagt till en meteorkamera till nätverket har vi även kunnat triangulera vissa meteorspår - resultat under samma länk som ovan. Mer om uppbyggnaden av ett nationellt nätverk med meteorkameror kommer i en annan tråd.
Attachments
En vacker och ljus Perseid från kvällen den 12 augusti.
En vacker och ljus Perseid från kvällen den 12 augusti.
Perseiderna_2014_example.jpg (36.51 KiB) Viewed 5465 times

Return to “Kommande händelser”