Venuspassagen 6 juni 2012

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Venuspassagen 6 juni 2012

Post by gost »

Hittade en bra webbsajt idag där man kan beräkna exakt var, när hur Venuspassagen ter sig nästa år

http://www.transitofvenus.nl/details.html

Turligt nog för oss svenskar så inträffar den på nationaldagen, så nattobserverande stöds av en ledig dag, sånt uppskattas :)
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Venuspassagen 6 juni 2012

Post by ThomasK »

Det var en informativ sida. Verkar som att bara slutet av passagen blir synlig från Sverige om man inte befinner sig allra längst i norr med midnattssol.
Thomas Karlsson
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Venuspassagen 6 juni 2012

Post by Pzyber »

Tackar så väldigt för den sidan Göran!

Har planerat lite löst i huvudet ett tag inför denna venuspassage. Förra var mäktig och nu med Ha-teleskop kan det bli fina bilder.

Frågan är om man ska bege sig så långt norrut det går eller om det blir en utlandsresa.

Kartan över sannorlikhet för moln är något jag letat efter och som jag nu tack vara din länk hittade :)
Tyvärr ser det ut som det är kring 75% sannorlikhet för moln i norra delen av landet. Australien som jag funderat på tidigare verkar ju mer lovande.
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Venuspassagen 6 juni 2012

Post by gost »

Vi får kanske ha en Venusträff i Kiruna :)
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Venuspassagen 6 juni 2012

Post by Pzyber »

gost wrote:Vi får kanske ha en Venusträff i Kiruna :)
Jo det vore något :)
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Venuspassagen 6 juni 2012

Post by Pzyber »

Några som har några planer än? Vi siktar på Kiruna här i hemtrakten. Vore kul att träffa lite fler liksinnade :)
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Sv: Venuspassagen 6 juni 2012

Post by gost »

Jag satt alldeles nyss och kollade flygpriser till Kiruna. Min förhoppning är att ta mig dit. Vore som sagt kul om det blev fler.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Venuspassagen 6 juni 2012

Post by Hans Bengtsson »

Såvitt jag vet har det aldrig gjorts några live-sändningar, som kan följas via nätet, av astronomiska händelser från vårt land. Kanske dags att pröva detta i samband med venuspassagen? Ingen aning om hur krångligt det skulle vara att ordna tekniskt.

M v h
Hans Bengtsson
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Sv: Venuspassagen 6 juni 2012

Post by Pzyber »

Hans Bengtsson wrote:Såvitt jag vet har det aldrig gjorts några live-sändningar, som kan följas via nätet, av astronomiska händelser från vårt land. Kanske dags att pröva detta i samband med venuspassagen? Ingen aning om hur krångligt det skulle vara att ordna tekniskt.

M v h
Hans Bengtsson
Det är något jag funderat på en hel del. För egen del är databiten och kommunikationen nog inget större problem, har nog det som krävs redan nu. Däremot har jag inte den astronomiska utrustningen till det. Vill fota för eget ändamål först och främst så min utrustning går till det. Det är isåfall om någon vill sponsra. En direktlänk till någon handlares hemsida där live-sändningen visas vore något. Bra reklam om inte annat.

Men någon borde ju ha utrustning och kunna offra sig? Kanske går att samordna på något sätt.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Venuspassagen 6 juni 2012

Post by Robin Andersson »

http://www.astronomylive.com/ gör det via nätet LIVE, dock ej ifrån Sverige :sad: ... Men man kanske skulle kunna få lite hjälp av dem.
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: Venuspassagen 6 juni 2012

Post by tqila »

ser ju kört ut för oss svenskar?
solen har väl knappt hunnit titta upp vid 06:54 då den precis passerat solen..
Nexstar 127 SLT
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: Sv: Venuspassagen 6 juni 2012

Post by HanssonJ »

Pzyber wrote:
Hans Bengtsson wrote:Såvitt jag vet har det aldrig gjorts några live-sändningar, som kan följas via nätet, av astronomiska händelser från vårt land. Kanske dags att pröva detta i samband med venuspassagen? Ingen aning om hur krångligt det skulle vara att ordna tekniskt.

M v h
Hans Bengtsson
Det är något jag funderat på en hel del. För egen del är databiten och kommunikationen nog inget större problem, har nog det som krävs redan nu. Däremot har jag inte den astronomiska utrustningen till det. Vill fota för eget ändamål först och främst så min utrustning går till det. Det är isåfall om någon vill sponsra. En direktlänk till någon handlares hemsida där live-sändningen visas vore något. Bra reklam om inte annat.

Men någon borde ju ha utrustning och kunna offra sig? Kanske går att samordna på något sätt.
Tror att Borås Astronomisällskap skall försöka sig på live-sändning http://bas.saaf.se/.

Mvh Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
User avatar
Repaterion
Posts: 83
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Re: Venuspassagen 6 juni 2012

Post by Repaterion »

tqila wrote:ser ju kört ut för oss svenskar?
solen har väl knappt hunnit titta upp vid 06:54 då den precis passerat solen..

Enligt Stellarium så skall solen "bryta horisonten" 05:47 ungefär, hos mig Norra Dalsland vid ca 140M över havet.
Vid 06:10 Är hela solen synlig om jag far fri sikt mot horisonten.
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: Venuspassagen 6 juni 2012

Post by Johansson »

Här ska solen gå upp 01:21 Hoppas innerligt att alla moln håller sig undan.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Venuspassagen 6 juni 2012

Post by timokarhula »

Solen har gått upp över hela Sverige klockan 04:30 den 6 juni. Passagens sista två timmar kommer alltså att synas från hela landet. Jag för min del flyger till Kiruna och ska se hela förloppet (om vädret samarbetar vill säga).

Var det förresten någon i Sverige som såg morgonens solförmörkelse? Slutet av den var synlig från nordligaste Sverige. Den syntes som en 5 minuter lång ringformig förmörkelse i bl.a. Tokyo.

/Timo K