Konjunktion Saturnus Jupiter

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
hellbom
Posts: 166
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Konjunktion Saturnus Jupiter

Post by hellbom »

Nästa månad blir det en unik händelse. Unik händelse i himlen från svensk horisont. Det sker vintersolståndet den 21 dec i år! Alldeles unik, eftersom det sammanträffar samtidigt med vintersolståndet! Ni ser datum och klocktid. Detta är virtuellt bild Stellarium. Tyvärr mitt på dagen här, men går att titta natten före och kvällen 21 dec. Har ni mer tips eller mer info? Här skärmdump
Attachments
Skärmavbild 2020-11-04 kl. 15.44.16.jpg
Skärmavbild 2020-11-04 kl. 15.44.16.jpg (24.81 KiB) Viewed 4804 times
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Konjunktion Saturnus Jupiter

Post by martinl »

Intressant!

Tyvärr står de ju rätt lågt (ca 9 grader i Mälardalen vid solnedgång) men jag borde få in båda på chipet (ASI185MC / 1800mm) såväl 20, 21 som 22/12.

Senaste planetkonjunktionen jag såg var Jupiter-Mars i januari 2018, inte riktigt lika nära varandra som den här konjunktionen men på liknande höjd.

Håller tummarna för klart väder!
User avatar
TomBee
Posts: 62
Joined: 2020-07-15 11:32:11
spamtest: JA
Location: Nyköping
Contact:

Re: Konjunktion Saturnus Jupiter

Post by TomBee »

Clear outside rapporterar 100% moln och SMHI håller med kring detta datum nu när det är mindre än en vecka kvar i de trakter jag bor...

Har varit väldigt molnig period länge nu och i brist på snö även väldigt mörkt (fast på fel sätt).
Tommy Blomqvist | Nyköping | Sweden
[ https://tbastropix.wordpress.com ]
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Konjunktion Saturnus Jupiter

Post by timokarhula »

Imorse såg jag något gult på himlen och efter googling kom jag fram till att det måste ha varit en stjärna av spektralklass G2V.

Senare på kvällen sprack himlen upp ett par timmar (för första gången i december) och jag fick äntligen syn på Jupiter och Saturnus. Deras separation var ikväll 35 bågminuter. Med min 12cm refraktor och 75x förstoring syntes båda planeterna samtidigt i synfältet. Det var en vacker syn att samtidigt kunna se Jupiter, de galileiska månarna, Saturnus med ring och Titan! Planeterna kommer att vara ca 6 gånger närmare varandra den 21 december.

/Timo K
Shimonu
Posts: 74
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Konjunktion Saturnus Jupiter

Post by Shimonu »

Verkar som sagt inte speciellt lovande med vädret. Kommer jobba den dagen så hinner inte direkt åka iväg någonstans innan de går ner heller :(
hellbom
Posts: 166
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Konjunktion Saturnus Jupiter

Post by hellbom »

Shimonu wrote:Verkar som sagt inte speciellt lovande med vädret. Kommer jobba den dagen så hinner inte direkt åka iväg någonstans innan de går ner heller :(
Men du kanske hinner titta på kvällen före, det är en söndag. Molnproblem är besvärligt, hoppas det får lite öppningar. ;)
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
Shimonu
Posts: 74
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Konjunktion Saturnus Jupiter

Post by Shimonu »

hellbom wrote:
Shimonu wrote:Verkar som sagt inte speciellt lovande med vädret. Kommer jobba den dagen så hinner inte direkt åka iväg någonstans innan de går ner heller :(
Men du kanske hinner titta på kvällen före, det är en söndag. Molnproblem är besvärligt, hoppas det får lite öppningar. ;)
Som det ser ut får jag nog som bäst drömma mig bort i Stellarium och njuta av andras bilder :)
Shimonu
Posts: 74
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Konjunktion Saturnus Jupiter

Post by Shimonu »

Jag hade som tur var fel. Idag sprack det upp med mycket blå himmel och jag laddade bilen och åkte iväg. Kunde inte se dem med bara ögonen men jag sökte lite med teleskopet där jag tyckte det borde vara och lite av slumpen hoppade Jupiter fram i vyn och efter att jag kollade var Saturnus skulle vara relativt Jupiter och ställde om hjärnan för mitt Mak-Cass så kunde jag även ana Saturnus lite vagt. Båda gick att se med 130X om man vinklade huvudet lite. :D
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Konjunktion Saturnus Jupiter

Post by timokarhula »

Jag fick också syn på Jupiter och Saturnus ikväll. Dock låg de bakom tunna moln hela tiden så planeterna såg suddiga ut i teleskopet. Med min 12cm refraktor och 171x förstoring fick de enkelt plats i synfältet. Jupiter var en stor boll och Saturnus med ringen låg 2/3 ut i synfältet. Planeternas separation hade krympt till15 bågminuter.

Edit: Senast Jupiter och Saturnus var närmare varandra än vad de var igår kväll var i gryningen den 19 februari 1961. Är det någon som såg den konjunktionen? Visserligen syntes de icke-optimalt från Sverige då ekliptikans lutning mot horisonten är liten från nordliga latituder.

/Timo K