Solen Solcykel 24 - Johan L

Bilder från galleriet
Post Reply
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Solen Solcykel 24 - Johan L

Post by Johan »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen Solcykel 24
Exponering:
Fotograf: Johan L
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Har ägnat mig en del åt att följa den nuvarande solcykeln, solcykel 24. Har mest för skojs skull lagt in data och skapat en graf över hur utvecklingen av främst solfläckar varierar under nuvarande cykel. Vi är drygt halvvägs igenom och har av allt att döma passerat solmax, vilket grafen också antyder. Den senaste tiden har aktiviteten bromsat ganska mycket, och när jag tog denna bild igår hade det börjat hända lite mer igen. I nuläget så ser denna cykel ut att bli den svagaste någonsin sedan mätningarna började år 1750. Vissa menar nu att nästa cykel kanske till och med helt kan utebli och att ett så kallat "grand minimum" är på väg. Men det var och andra sidan många som innan denna cykel startade hade prognoser på att den skulle bli ovanligt stark. Vad som ska hända på solen verkar inte vara helt lätt att göra prognoser på, men spännande är det i alla fall :)

//Johan

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Solen Solcykel 24 - Johan L

Post by megrez 90 »

Fin bild! Men, lite fotodata kanske!? Teleskop? Filterkombination, Kamera m.m!
Galen i refraktorer :)
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Solen Solcykel 24 - Johan L

Post by bjosch »

Hej Johan, följer en grupp som heter Norrsken på Facebook. De har pratat mycket om ett Corona-hål som skapat mäktiga norrsken över hela landet (såg en häftig bild från Göteborg som togs inatt med ett kraftigt norrsken mitt i Perseus-dubbelklustret och Cassiopeia) Har du registrerat detta eller löper din data mer övergripande över större perioder? Har själv en bild som jag tog förra året så här dags som påminner mycket om den bild du publicerat(har lite fler fläckar). Tog bilden med mitt 6" SCT med
reducer så f/6,3(hade dock ett gulfilter monterat på kamera-adaptern) Är du intresserad så kan jag maila den till dig.
MVH Björn
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Solen Solcykel 24 - Johan L

Post by Johan »

megrez 90 wrote:Fin bild! Men, lite fotodata kanske!? Teleskop? Filterkombination, Kamera m.m!
Hej! Tackar! Har lagt till lite fotodata nu. Kör med ett continuum filter och herzel prisma.

//Johan
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Solen Solcykel 24 - Johan L

Post by Johan »

bjosch wrote:Hej Johan, följer en grupp som heter Norrsken på Facebook. De har pratat mycket om ett Corona-hål som skapat mäktiga norrsken över hela landet (såg en häftig bild från Göteborg som togs inatt med ett kraftigt norrsken mitt i Perseus-dubbelklustret och Cassiopeia) Har du registrerat detta eller löper din data mer övergripande över större perioder? Har själv en bild som jag tog förra året så här dags som påminner mycket om den bild du publicerat(har lite fler fläckar). Tog bilden med mitt 6" SCT med
reducer så f/6,3(hade dock ett gulfilter monterat på kamera-adaptern) Är du intresserad så kan jag maila den till dig.
MVH Björn
Hej! Datan på solfläckarna är international sunspot number. Har sedan lagt in det i tabeller dag för dag och sedan gjort en graf över detta. Finns färdiga grafer över solcyklarna på nätet men jag ville ha något lite mer detaljerat och göra något själv.

Absolut jag såg själv det fantastiska norrsken som var över i princip hela Sverige för några veckor sedan, otroligt häftigt!

//Johan

Return to “Bilder”