C/2014 Q2 komet Lovejoy - Staffan Söderhjelm

Bilder från galleriet
Post Reply
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

C/2014 Q2 komet Lovejoy - Staffan Söderhjelm

Post by staffastro »

Ny bild i galleriet
Objekt: C/2014 Q2 komet Lovejoy
Exponering: ca 21 min
Fotograf: Staffan Söderhjelm
Teleskop: 72mm f/5 refraktor
Kamera: Canon EOS 60D
Kommentar: Glöm inte Lovejoy! Bilden tagen med dis i luften och ljus från Värnamo i norr. Den ljusa stjärnan är psi Cas, mag 4,8, dvs kometen är fortfarande mycket ljusstark.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Ubbe
Posts: 40
Joined: 2014-03-05 17:57:54
spamtest: JA

Re: C/2014 Q2 komet Lovejoy - Staffan Söderhjelm

Post by Ubbe »

Jätte fin bild :good: Svansen är fortfarande fin, trodde den skulle domna av....
har sett andra bilder där den nästan saknar svansen..
Kameror: Canon 350D, 550D + 6D, Celestron Neximage 5, Lodestar guide kamera.
Objektiv: Canon 70-200mm L F4 IS USM, Canon 50mm F1.8, Samyang 14mm F2.8, Samyang 24mm F1.4
Teleskop: Celestron C8, Skywatcher 80 ED
Mount: AVX med starsense :)
+ Okular osv..
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: C/2014 Q2 komet Lovejoy - Staffan Söderhjelm

Post by Yquem »

Fin bild Staffan! Kul att vi är fler som fortfarande ägnar oss åt denna komet. Trots lägre ljusstyrka och ungefär samma exponeringstid har du fått med betydligt fler stjärnor än jag i min bild. Ljuset från Värnamo är nog mindre besvärande än det från Stockholm. Kanske var det också klarare då du tog din bild. Jag funderade på att åka iväg till en mörkare plats, men då det inte kändes speciellt klart då jag gick ut och kollade vid 22-tiden, orkade jag inte genomföra den expeditionen. Vad hade du för tider på de enskilda exponeringarna?

Det blir ju snabbt ljusare på kvällarna nu, så om man inte orkar gå upp mitt i natten, blir det snart svårt att ta fler fina bilder på Lovejoy. Undrar om det är någon idé att kolla upp den igen i augusti. Enligt Seiici Yoshidas utmärkta kometsida (http://www.aerith.net/comet/catalog/2014Q2/2014Q2.html) torde den då ligga runt mag 11-12. Lite svagt, men det vore ju kul att återse den. :)

/Anders

Return to “Bilder”