Komet Lovejoy - Ubbe

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Ubbe
Posts: 40
Joined: 2014-03-05 17:57:54
spamtest: JA

Komet Lovejoy - Ubbe

Post by Ubbe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Komet Lovejoy
Exponering: 5*1min
Fotograf: Ubbe
Teleskop: Celestron C8
Kamera: Canon 550D
Kommentar: Tog denna bild av kometen tidigare i år, har missat att lägga upp den!
Objektiv Canon EF 50mm F1.8
Attans ljuskänsligt objektiv! Sanslöst många sjärnor här! :good:

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Canon 350D, 550D + 6D, Celestron Neximage 5, Lodestar guide kamera.
Objektiv: Canon 70-200mm L F4 IS USM, Canon 50mm F1.8, Samyang 14mm F2.8, Samyang 24mm F1.4
Teleskop: Celestron C8, Skywatcher 80 ED
Mount: AVX med starsense :)
+ Okular osv..
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Komet Lovejoy - Ubbe

Post by AstroFriend »

Hej Ubbe!
Kul du hade en bild på Lovejoy att visa upp här. Men när är den tagen, knappast 3 april som det står. Du har fått fram fina detaljer i svansen. Försöker bestämma längden på svansen, är bilden croppad? Den ligger också väldigt fint till med stjärnhopen bredvid. Riktigt lyckad bild.

Normalobjektiv är ofta av bra kvalitet och ger härliga vida fält. Har du bländat ned något eller är det vid full öppning och vilket isotal har du använt?

Hade själv tänkt fota den men tyvärr blev det aldrig klart väder.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Ubbe
Posts: 40
Joined: 2014-03-05 17:57:54
spamtest: JA

Re: Komet Lovejoy - Ubbe

Post by Ubbe »

AstroFriend wrote:Hej Ubbe!
Kul du hade en bild på Lovejoy att visa upp här. Men när är den tagen, knappast 3 april som det står. Du har fått fram fina detaljer i svansen. Försöker bestämma längden på svansen, är bilden croppad? Den ligger också väldigt fint till med stjärnhopen bredvid. Riktigt lyckad bild.

Normalobjektiv är ofta av bra kvalitet och ger härliga vida fält. Har du bländat ned något eller är det vid full öppning och vilket isotal har du använt?

Hade själv tänkt fota den men tyvärr blev det aldrig klart väder.

Lars
Nej den bilden är tagen i Januari, jag har labbat som tusan med bilden! För att som sagt få med svansen.
Edit: kört med Gimp och Irfan fram och tillbaka.....

Och objektivet var ned bländat till F4.0, annars blir det böjda hörn :angry:
ISO 1600.

Jag gillar verkligen den billiga gluggen! 800-1000:- för det objektivet är sanslöst billigt!
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232095
Kameror: Canon 350D, 550D + 6D, Celestron Neximage 5, Lodestar guide kamera.
Objektiv: Canon 70-200mm L F4 IS USM, Canon 50mm F1.8, Samyang 14mm F2.8, Samyang 24mm F1.4
Teleskop: Celestron C8, Skywatcher 80 ED
Mount: AVX med starsense :)
+ Okular osv..
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Komet Lovejoy - Ubbe

Post by AstroFriend »

Hej Ubbe!
Jag har också ett sådant objektiv och det använder jag till mycket. För timelapse brukar jag dock välja ett manuellt objektiv så jag slipper att bländaren öppnar och stänger för varje exponering. Det går dock att lura kameran att inte göra detta om man vill, i varje fall på vissa modeller.

När du lägger upp bilder i galleriet kan du lägga upp en databas där över dina linser/teleskop samt kameror. Då får du utrustningen rätt angiven redan i huvudet.

Du kanske hittar fler gamla fina kometbilder i ditt arkiv framöver? Kul att se för alla som inte lyckades fota något själva, och med exponeringsdata från lyckade bilder är andra mer förberedda till den dag väderutsikterna är de rätta.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juo
Posts: 54
Joined: 2007-08-12 20:27:35
Location: Luleå
Contact:

Re: Komet Lovejoy - Ubbe

Post by Juo »

/ Juo
User avatar
Ubbe
Posts: 40
Joined: 2014-03-05 17:57:54
spamtest: JA

Re: Komet Lovejoy - Ubbe

Post by Ubbe »

Ja det var ett par klara kvällar i Januari, körde du med teleskop eller objektiv?

Synd nu att kometen verkar ha blivit av med det mesta av svansen :angry:
Kameror: Canon 350D, 550D + 6D, Celestron Neximage 5, Lodestar guide kamera.
Objektiv: Canon 70-200mm L F4 IS USM, Canon 50mm F1.8, Samyang 14mm F2.8, Samyang 24mm F1.4
Teleskop: Celestron C8, Skywatcher 80 ED
Mount: AVX med starsense :)
+ Okular osv..

Return to “Bilder”