Messier maraton Fält söder om Skurup - Håkan Barregård

Bilder från galleriet
Post Reply
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Messier maraton Fält söder om Skurup - Håkan Barregård

Post by hbar »

Ny bild i galleriet
Objekt: Messier maraton Fält söder om Skurup
Exponering: 30 sek/bild
Fotograf: Håkan Barregård
Teleskop: Meade RCX12"
Kamera: Canon 450D
Kommentar: M1,3-5,8-10,12,13,18-25,28,31-38,40-53,58-68,76,78,80-98,100-110

Alla bilder i samma skala o med samma behandling (bara dark och sen kapat alla värden över 500). Det går därför enkelt att jämföra storlek o ljusstyrka mellan de olika objekten.

Bilderna endast tagna för att dokumentera det visuella. Alt/Az i fält där en del bilder tagits genom vegetation o bara några grader över horisonten. Det var lite moln vid solnedgång så första bild tagen 20:07, sista bild 04:34.


Image
Klicka for att se stor version av bilden
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Messier maraton Fält söder om Skurup - Håkan Barregård

Post by jwarell »

Riktigt snyggt Håkan! Imponerande resultat trots de korta exponeringarna och den varsamma bildbehandlingen. Kul att du hann med både foto och visuella obsar! Denna kombo har definitivt inte gjorts från Sverige innan.

Av bilderna tycker jag M83 på deklination -30 är mest imponerande (sjätte raden, fjärde bilden från höger)!

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Messier maraton Fält söder om Skurup - Håkan Barregård

Post by Bengt »

Jag gillade vekligen denna kombo av visuellt och foto. Blev ännu mer inspirerad själv testa slänga på ccd på widefield tuben när jag obsar genom rc tuben. Dessvärre har jag ingen chans plocka så många objekt som du gjort från den platsen där mitt OBS ligger.

Bengt
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Messier maraton Fält söder om Skurup - Håkan Barregård

Post by Katarina H »

Wow vad häftigt! Jätteintressant att se dessa bilder som visuell observatör. Tog du bild på M74 också, fastnade något på bild???

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Messier maraton Fält söder om Skurup - Håkan Barregård

Post by timokarhula »

Riktigt imponerande bedrift! Detta är förmodligen nordiskt rekord i fotografiskt Messier-maraton, 83 objekt. Den 24/25 mars 2001 fotades 82 M-objekt från Nyröla-observatoriet av Arto Oksanen och Harri Hyvönen, http://nyrola.jklsirius.fi/messierm/indexeng.html

/Timo K
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Messier maraton Fält söder om Skurup - Håkan Barregård

Post by Martin F »

Mycket imponerande bedrift!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Messier maraton Fält söder om Skurup - Håkan Barregård

Post by hbar »

Det var en mycket trevlig om än lite utmattande natt. Teleskopet var uppe o inställt vid solnedgången men dis o molnrester vid horisonten i väster gjorde att jag inte visuellt kunde se varken m74 eller m77. Det är möjligt att man skulle kunna få fram något fotografisk men det var ju inte det som var meningen så därför tog jag inga bilder av objekt jag inte kunde se.

Även om det flöt på bra så missbedömde jag hur mycket extra tid det tog att växla mellan okular o kamera med tillhörande omfokusering så jag fick tidsbrist på sennatten och hann därför inte med ett antal lätta ljusstarka objekt. Nästa gång (om det blir någon) skall jag komma ihåg att ta med min flip mirror som hade sparat mycket tid.

Eftersom bilderna är rent linjära (inga photoshop curves) och ögat är mer logaritmiskt så såg jag mer detaljer i de ljussvaga delarna men jag tycker ändå att de flesta bilderna ligger rätt nära vad jag upplevde visuellt.

/Håkan
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Messier maraton Fält söder om Skurup - Håkan Barregård

Post by Advertise »

Riktigt imponerad av detta. :)
Snyggt jobbat!
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Messier maraton Fält söder om Skurup - Håkan Barregård

Post by mikaelanderlund »

Jag kan intyga att Håkan jobbade hårt under natten! Det blev endast en korvpaus vid midnatt :geek: . En riktigt kul natt som jag hoppas fler kan uppleva under våren eller kanske vid nästa års vårdagsjämning. Kanske vi kan ordna en mer officiell maraton nästa år om intresse finns.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Messier maraton Fält söder om Skurup - Håkan Barregård

Post by Init4theimaging »

Mycket inspirerande :good:

Mvh,
Daniel

Return to “Bilder”