Jupiter 17 Mars 12-bit - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Jupiter 17 Mars 12-bit - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt:
Exponering: 3 st 60 s R/G/B
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Cave Astrola 8" f/8 1965
Kamera: ZWO ASI120MM
Kommentar: Det verkar som seeingen har varit med mig den senaste tiden. Jag är själv fashinerad utav vilka detaljer man kan få fram med denna teknik. Bilden är fjärrfotograferad innefrån medans teleskopet fick stå ute själv och frysa utan mig. Autoguidat och för första gången har jag gått över till 12-bits läge vilket jag nog bör fortsätta med. Rekommenderas om ni har en kamera som stödjer det vid bra seeing! Det är en äkta RGB-bild utan konstig bildbehandling. Jag har enbart skärpt kanalerna var för sig och gjort slagit ihop mina tre monokroma bilder till en RGB-bild i Maxim DL. Stackad i Autostakkert2 med 46% behållning av bilderna. Kameran är körd med 60% gain med automatiska filterväxlingar. När teleskopet är igång och guidar på Jupiter så sitter jag inne och fokuserar så gott jag kan, när jag väl är nöjd med fokus trycker jag på inspelningsknappen utan att behöva göra någonting annat alls förens nästa sekvens är redo att tas. Putta fokuseraren in någon enstaka 1/1000 mm och sedan fortsätta sekvenserna.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter 17 Mars 12-bit - Christoffer Svenske

Post by utas »

Halloj, Stoffe!

Återigen en fin bild med bra detaljer!
Ser ut som att dina ansträngningar med automatiseringen ger lön för mödan!
Grattis till fina resultat, det är du värd.

Mvh, Roger
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Jupiter 17 Mars 12-bit - Christoffer Svenske

Post by wilt »

Fin bild!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter 17 Mars 12-bit - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Tack för fina kommentarer, jag föredrar att ha den lite mjuk. Här kommer en uppskärpt version av samma bild. Jag har problem med ett rutmönster som finns i bilden som jag inte kan bli av med på något sätt. Jag har provat allt jag kan tänka mig under stackningen. Idéer mottages gärna. En variant är att programmet läser in mina monokroma filmer och gör en debayering fast jag ändå ställt om till monokromt läge, jag blir inte riktigt klok på det.
Attachments
2015-03-17-203X_X-RGB_PS_skärpt.jpg
2015-03-17-203X_X-RGB_PS_skärpt.jpg (121.59 KiB) Viewed 2329 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Jupiter 17 Mars 12-bit - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer!
Vilket resultat det blev, jag såg ju den live o rå. Tänk att det går att få fram så mycket detaljer. Det blir intressant att se hur mycket extra 12-bits djupet kan ge, borde rimligen rätt utnyttjat tillföra detaljer i finstråken. Avrundningsfelen blir ju stora med 8-bit men o andra sidan ger ju bruset en utjämnade effekt.

Väntar med spänning på nästa bild. När byter du planet?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter 17 Mars 12-bit - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ja just, jag har inte tagit några darks till denna bild. Glömde skriva det. Men det är förstås fullt möjligt att kalibrera planetbilder mot darks. 12-bits läget är inte dumt alls, tar inte så mycket mer diskutrymme heller verkar det som :good:

AstroFriend hängde alltså med via TeamViewer och såg hur allt gick till när jag planetfotade live och var med när just denna sekvens togs. Jag själv byter aldrig planet men mitt teleskop kommer nog att fortsätta på Jupiter ett tag till, sen vet jag inte. Då är det väl sommar?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Bilder”