Jupiter - Ulf

Bilder från galleriet
Post Reply
Ulf Petersson
Posts: 83
Joined: 2005-12-08 15:37:15
Location: Karlskrona
Contact:

Jupiter - Ulf

Post by Ulf Petersson »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 1/60x2400
Fotograf: Ulf
Teleskop: Inget
Kamera: Ingen
Kommentar: Relativt bra seeing och transparens. Teleskopet kanske inte fullt temp.anpassat. Filmade med IC Capture, Y800 (1/60), debayer i Firecaptures separata program, stackat i Registax. Svartpunkt, gråpunkt och vitpunkt i photoshop.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Jupiter - Ulf

Post by Jonas »

Riktigt fin bild Uffe!
Kanske lite väl utdragen måne nere i kanten men vad gör det när du fick till Jupiter så fint.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Ulf Petersson
Posts: 83
Joined: 2005-12-08 15:37:15
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Jupiter - Ulf

Post by Ulf Petersson »

Tack, jo IO är inte riktigt bra samlad. Tror det beror på att förflyttningen som skedde under exponeringen syns tydligare på ett lite punktformigt objekt som en måne, än på Jupiter själv. Jag valde inga referenspunkter på IO inför stackningen.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter - Ulf

Post by Torbjörn »

En fin Jupiterbild. Jag gjorde själv ett försök härom dagen men det blev inget vidare.

/Torbjörn :)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter - Ulf

Post by stoffe »

Härligt att se planetbilder igen här på Astronet! Ulf - Det här är alltså 40 sek film på Jupiter? Det är klart, ju bättre seeingen är desto mer blurr blir det i små detaljer om man inte deroterar filmen i winjupos. Jag har testat en del derotation i winjupos och har deroterat planetfilmer och enstaka bilder, främst Jupiter med bra resultat. Det blev betydligt svårare när ena kanten t ex inte var belyst, det sistnämnda lyckades jag aldrig riktigt bra med.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Ulf Petersson
Posts: 83
Joined: 2005-12-08 15:37:15
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Jupiter - Ulf

Post by Ulf Petersson »

Tack allihopa för fina kommentarer.

Jag har för stunden lite mer intresse för planetfoto än deep space. Planetfoto är roligare, bekvämare, och efterbehandlingen snabbare också. Min KAF8300 får allt vila lite nu. Har också skaffat en ZWO ASI130MM för att fota månen framöver.

En stor utmaning tycker jag är temperaturanpassningen av SCT-teleskopet. Jag är mest van vid Newton och refraktorer och de anpassar sig rätt snabbt. En SCT har mycket intern turbulens. Jag sätter ändå ut väskan med tuben flera timmar i förväg, men kanske skulle man låta allt vara ute hela tiden.

Jag har precis köpt Thierry Legaults bok om astrofoto. Många bra tips och formler att räkna ut lämplig exponering för att undvika rörelseoskärpa vid planetfoto. Det verkar som att 1-2 min är max för Jupiter pga dess snabba rotation.

Return to “Bilder”