M42 Orionnebulosan - Jonas Carlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M42 Orionnebulosan - Jonas Carlsson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orionnebulosan
Exponering: 1x5 min ISO 200
Fotograf: Jonas Carlsson
Kommentar: Bilden tagen Julaftonsnatten 2005 i riktning över Kristianstad.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Bra 5-minutersbild på M42! När du fått koll på stackningen så får vi förmodligen se suveränt bra bilder och inte att förglömma den fasta pelaren på observatoriet. Har du testat det ännu?
Hälsningar

Lasse
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Lasse,

Tack så mycket!

Jo, jag får väl se till att lära mig stackning. Timo har erbjudit mig lite tips för ett bra genomförande när jag väl kommer igång med det.

Vi har inte satt upp plattorna ännu eftersom vi ville låta dem torka ordentligt (i 14 dagar) först, men det börjar bli dags nu!
Jag tänkte faktiskt försöka låna ett par 46 mm(!) fasta nycklar nu till helgen för att nivellera och dra fast dem. Hoppas bara att man kan komma upp till observatoriet pga all snö...

Jag tror i och för sig inte att bilderna hade blivit bättre på grund av plattorna eftersom jag faktiskt hade en bra polinställning när jag tog bilderna. Den lilla avdrift du ser tror jag mest en effekt av lite för kort fokallängd på följeteleskopet i kombination med ett något tiltat (okollimerat) objektiv.
Brännvidden på följeteleskopet kan jag ju få upp men det blir lite knepigare att lista ut hur jag ska kollimera objektivet på bästa sätt.

Sedan är det ännu en sak som kan spela in och det är att detta objektiv egentligen ska ha ett prisma emellan objektiv och kamera för att ge bästa resultat. Ett 70 mm prisma har jag i.o.f.s. men för att kunna använda detta måste jag göra stora ingrepp i teleskopets konstruktion och dit har jag bara kommit i tanken på hur jag ska utföra det.

Bästa Hälsningar

Jonas

Ha det bra!

Jonas
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Jonas

Helt underbar bild på M42. Nu är du ju riktigt på gång! Snön lär du väl precis som vi andra få problem med. Även om jag kan ta mig ut till Obset så lär det nu vara alldeles för ljust för något astrofotograferande ett tag fram över. Otroligt vad mycket det kommit! Ja jag säger då det. Är det inte det ena så är det det andra!

Mvh //Micke
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Tack så mycket för de vackra orden Micke!
Det finns dock en hel del mer att göra (och det tror jag du tycker också).

Det var fina förhållanden Julaftonsnatten och jag hade säkert kunnat utnyttja utrustningen på ett bättre sätt. Detta var en av bilderna (den längsta exponeringen) som jag fibblade lite med. Kanske man skulle kunna kombinera denna med de andra 4-5 bilderna och få fram ett ännu bättre resultat. Jag får testa lite... (kanske med Timos hjälp i ImagePlus...)

Bästa Hälsningar

Jonas
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Post by Timo »

Tror du att du hinner ta några till så kan vi ha en ölkväll... nej jag menar bildstackarkväll en bit in på det nya året !
ImagesPlus är suverän både på det och bildbehandling.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius

Return to “Bilder”