NGC6888 Crescent Nebula - Per Frejvall

Bilder från galleriet
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: NGC6888 Crescent Nebula - Per Frejvall

Post by perfrej »

Jo, vi har haft en del strul. En takmotorväxellåda gick sönder i april så då blev det manuell taköppning. Sedan var jag ner och bytte den till en större, vilken, till följd av en saknad skyddsdiod på en reläspole som kastade styrelektroniken i limbo var tjugonde öppning, blev stående igång tills en plastkåpa smälte. Back to manual... Nu är den motorn precis ommonterad i en starkare mekanisk konstruktion och funkar som den skall. Dioderna är monterade på en av styrburkarna och mjukvaran är uppdaterad till att stänga av motorn om den drar för mycket ström.

Jag bytte montering till en nyare i somras; inget strul där. Jag har också bytt till en TEC-140 som jag i brist på bättre vetande försåg med en fokusmotor som driver 10:1-axeln. Detta slirar eftersom den axeln inte är kuggkopplad till växellådan. Den fungerar sporadiskt, och när den inte gör det försöker jag fokusera manuellt. 75% av O3 i bilden i denna tråd är skjutet med manuell fokusering i början på kvällen och utan omfokusering under natten. Fortfarande ligger FWHM i häraden 2". I övrigt var allt automatiserat.

När jag fått på min växlade fokusmotor på primäraxeln på TEC:en blir det helauto igen och då skall väl strulet vara över. Vädret har varit riktigt dåligt där nere hela hösten, men nu har det börjat kamma till sig. Vidare har jag kört väldigt många modellbyggartester med riggen där nere eftersom min balkongrigg varit nerplockad pga dåligt väder och bristande skyddshuv. Man måste ju testa Model Maker löpande så det fick ta upp en hel del tid som kunde ha använts till datainsamling.

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg