Saturnus Saturnus - Roger Utas

Bilder från galleriet
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Saturnus Saturnus - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus Saturnus
Exponering: RGB: 1/19 sek, 15 fps. IR: 1/30 sek, 30 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C 9.25
Kamera: TIS DBK.21.618 USB
Kommentar: Hej, alla!

Fick ett ryck och tog tag i lite "gammal" data från i våras.
Fångade Saturnus på ca: 15 graders alt. från min balkong med C9,25:an. Fick ett lyckosamt "fönster" i atmosfären under ca: 15 minuter, sen var det stängt igen...
Bilden är en L-RGB, där luminanskanalen är en IR -bild, bestående av 8000 frames i stacken. RGB består av 1800 frames/kanal.

Mjukavaran är: IC Capture, Castrator, Registax 6, Photoshop CS3 och lite småjusteringar i Lightroom 5.

Jag tycker mig kunna skönja "hexagonen" på Saturnus nordpol, hade varit mumma med lite bättre data i speciellt grön & blå kanal... Har tvättat bort bruset så gott jag kunnat, svårt på så låg alt...
Hoppas färgbalansen är ok, hojta gärna till om ni ser nåt avvikande, jag är som sagt lite färgblind...

Hur som helst, så var det roligt att sätta sig ner framför datorn igen, har haft en astronomisk "svacka"... -mest beroende på vädret, som stängt alla dörrar för "celestial aktivitet".
Ser fram emot en fin höst & vinter, nu.

Med vänlig hälsning, Roger


Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus Saturnus - Roger Utas

Post by utas »

saturnus 140427 tiff-10.jpg
saturnus 140427 tiff-10.jpg (32.52 KiB) Viewed 6269 times
Här är en i originalstorlek.

Frågan är om storleken har betydelse i detta fallet, eller om en mer pixeltät bild vinner?
Jag skall göra lite tester med "Drizzle" och "Resample" funktionerna i R6 också, tror att datan håller för det.

//Roger
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Saturnus Saturnus - Roger Utas

Post by stoffe »

Fantastiskt snyggt Roger! Jag gillar din sista version bäst, direkt när jag såg att det låg en planetbild här uppe så tänkte jag äntligen! Blir det något försök på Uranus kanske? Kul att du är igång med astronomin igen, välkommen tillbaka :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus Saturnus - Roger Utas

Post by utas »

Tack, Stoffe!

Ja, jag måste ta mig i kragen, har ju massor av orörd data i burken...
Nu önskar jag bara att vädrets makter visar sig nådiga, det ÄR lätt att tappa sugen när det bara är grått...
Jag håller nog med, bild nr. 2 är nog lite bättre, iaf pixeltätare!
Hur tycker du att färgbalansen är, antar att den är rätt ok?

Kommer nog en Mars från den natten med!

//Roger
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Saturnus Saturnus - Roger Utas

Post by magnahrl »

Roger!

Gott att se dina fina alster här igen :good:

Magnus
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus Saturnus - Roger Utas

Post by utas »

Tackar, mannen!
Kul att lägga upp, igen!
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Saturnus Saturnus - Roger Utas

Post by Peter R »

Hej Roger,
trevligt att du är tillbaka och det med en riktigt fin Saturnus.
Du har närmat dig hexagonen ett tag men här har du tveklöst spikat den. Fantastiskt bra och dessutom på den låga höjden :good:
Saturnus kommer inte ens upp till 10° under kommande säsong så det kommer att bli väldigt svårt att få till några hyffsade bilder på planeten.

/*Peter R
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus Saturnus - Roger Utas

Post by utas »

Tack, Peter!

Jag hade en otrolig tur när jag tog dessa sekvenser, normalt sett skall det inte gå att få trevliga resultat vid 15 graders alt.
Ja, i år, och det närmaste årtiondet som kommer, är det inte lätt att betrakta och än mindre plåta Saturnus. -Tyvärr...

Ja, hexagonen syns tydligt nu, det var ytterligare skärpning av IR -luminanskanalen i kombination med RGB -bilden som skulle till!
Nu skall jag bara se vad jag kan få fram ur datan jag tog på Mars, samma kväll.

//Roger
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Saturnus Saturnus - Roger Utas

Post by Init4theimaging »

:good:

Det är ju såhär jag skulle vilja att mina såg ut...

Mvh,
Daniel
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus Saturnus - Roger Utas

Post by utas »

Ut och leta efter det där "fönstret" i atmosfären, Daniel, så har du snart fin -fina bilder :good:

//Roger
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Saturnus Saturnus - Roger Utas

Post by jwarell »

Mycket mycket snyggt Roger! Hexagonen tycker jag är tydligt upplöst, verkligen kul att se att detta är möjligt under svenska förhållanden.

Ringarna har på bilden en något gulaktig ton, och den norra hemisfären är granska kraftigt grönfärgad. Kanske skulle en aning mer mindre grönhet/saturering återge de sanna färgerna bättre, så att ringarna blir mer vita (B-ringens ändar är i princip är en intensitet 10-standard visuellt). Det finns helt klart en grönaktig nyans i de norra zonerna (som jag tror är ovanligt stark för tillfället) så den bör bestå, men kanske mindre accentuerad.

Finfint resultat, hoppas få se många fler av dina planetfoton här!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Saturnus Saturnus - Roger Utas

Post by Hans Bengtsson »

Enastående fin Saturnus-bild! Kanske är detta första gången som den berömda hexagonen och dess form fångats från svensk horisont?

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus Saturnus - Roger Utas

Post by utas »

Tackar för vänliga kommentarer!

Johan: Ja, dessa färger... -är något jag verkligen lider av; att inte kunna "nagla" dem till 100%...
Jag har ett trick.. -Jag brukar justera de olika kanalernas intensitet och ljusstyrka, tills de ser "rätt" ut för mina ögon. Sen tar jag pipetten i Ps, och kollar av det gula i i ekvatorialzonen, att det är just gult. Då brukar allt, enligt mitt taskiga färgseende, se skapligt ut.
Jag vill dock inte gå in och peta med färgerna på vissa partier, då detta inte kommer att visa planeten som den blev fångad med kameran.
Misstänker även att den låga alt. gör ogynnsamma saker med färgerna. Rätt mycket atmosfär som skall trängas igenom, och den brukar ha en svag färgton, inte minst i stadsmiljö! Det bästa för min del, vore att ta hjälp med färgjusteringen... -Skall pula lite mer med bilden, bla. kommer jag att försöka mig på antingen resampling, eller "drizzling", för en större bildskala. Jag är otroligt tacksam mot moder natur, att jag fick iaf. två bra L-RGB -set av Saturnus, trots ogynnsamma förhållanden, innan den försvinner för oss nordbor! '

Hans: Tackar för vänlig kommentar!
Ang. Hexagonen, såg jag antydan till den på IR -datan från April, men den blev mer tydlig när jag tog tag i bearbetningen av färgkanalerna (också från April, jag har varit LAT!) och la ihop alltsammans. Som sagt, kul att även få med den, så här i "elfte timmen"!

Med vänlig hälsning/Roger
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Saturnus Saturnus - Roger Utas

Post by AstroFriend »

Angående färgkalibrering.
Kan man inte kalibrera kameran efter solljuset när solen står på samma höjdvinkel som när man fotar planeten. Alternativt att använda månen som ett "gråkort" under samma förhållande kanske skulle bli än bättre. Planeten reflekterar ju solljuset och om då kameran återger solen med samma styrka (korrigerat för atmosfärens inverkan) i respektive r, g, b kanal (åt det gula hållet) borde ju också planeten återges rätt så länga man inte gjort någon våldsammare ljustering av nivåerna o gamma. Planeter har ju mycket högre signalnivå än störljuset så dess påverkan är liten, mer då vid vilken vinkel ljuset kommer ner genom atmosfären. Man får då bort kameran och atmosfärens inverkan och bör då få "verkliga" färger. Har inte provat detta själv, bara en tanke som dök upp.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus Saturnus - Roger Utas

Post by utas »

Oj...
Det lät som att det var för avancerat för en annan... -Jag tror att det största problemet är den "ljusglob" som lägger sig som ett färgfilter i atmosfären.... -Den ser tyvärr inte likadan ut från kväll till kväll.. Och jag som dessutom är färgblind har alla möjligheter att misslyckas med en sån operation! -Tror inte heller att det påverkar så mycket, då man tar R G & B i separata kanaler med färgfilter och monokrom kamera...? -Finns inte så mycket att justera än ljusstyrka och gamma...

//Roger