Perseiderna - Eric Stempels

Bilder från galleriet
Post Reply
stempels
Posts: 17
Joined: 2014-03-28 15:25:16
spamtest: JA

Perseiderna - Eric Stempels

Post by stempels »

Ny bild i galleriet
Objekt: Perseiderna
Exponering:
Fotograf: Eric Stempels
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: En tredimensionell representation av några perseid-meteorspår som observerades över Uppsalatrakten. Google-Earth filen finns att hämta på http://www.astro.uu.se/meteorwiki/FirstResults

Detta är det första resultatet av vad som jag hoppas kan bli ett stort svenskt nätverk av meteorkameror.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Oedling
Posts: 33
Joined: 2013-03-15 14:25:55
spamtest: JA
Location: Västernorrland

Re: Perseiderna - Eric Stempels

Post by Oedling »

Kul att det går framåt med ditt projekt! :) Minns att du nämde detta under en föreläsning du hade under Uppsala Starparty. Om jag någon gång i framtiden bygger mitt drömobservatorium ska givetvis en meteor/all-sky kamera sitta där. Vad sitter det för kamera på ångströmslaboratoriumet?
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Perseiderna - Eric Stempels

Post by stoffe »

Jättekul projekt och det är även ett bevis på att den tidserver som jag gjort i ordning som finns Sandvreten visar rätt tid. Det är något jag undrat över och har varit svårt att testa.

Det är stratum 1 noggrannhet på den vilket innebär 25 nanosekunders noggrannhet.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Perseiderna - Eric Stempels

Post by LasseH »

Om man högerklickar på meteorspåret i GoogleEarthfilen och väljer "Visa höjdprofil" får man fram data som starthöjd, sluthöjd, meteorspårets längd etc. Tidpunkter för meteorerna finns också i googlefilen.
Mvh,
LasseH.

Return to “Bilder”