M 31 Annoterad - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

M 31 Annoterad - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: M 31 Annoterad
Exponering: 41 timmar
Fotograf: Jonas Grinde
Teleskop: Orion Optics AG12
Kamera: QSI 583wsg
Kommentar: Hej!

Här kommer äntligen resultatet av denna säsongs vansinnes-projekt!
(För att slippa mitt babbel, skrolla till slutet av detta inlägg för direktlänkar till bilderna)

Efter en bra start i höst med M33 så fick jag idén av att köra M31 i samma upplösning, vilket krävde en mosaik på 2x2 bilder för att få med hela galaxen, ett enormt foto-projekt! Men ganska omgående slog vädret om till en av de bedrövligaste vintrarna någonsin, vilket gjorde att projektet drog ut på tiden rejält.

Slutresultatet: 2x2 mosaik av M31 med +27 megapixlar, över 3 månader av datainsamling under 18 separata nätter, 41 timmar använd data (och minst lika mkt som fick slängas pga passerande moln och dålig seeing).

Lum: 364 x 180s / 1092 minuter
Red: 39 x 300s / 195 minuter
Green: 36 x 300s / 180 minuter
Blue: 43 x 300s / 215 minuter
Ha: 52 x 900s / 780 minuter

Total tid: 2462 minuter / 41 timmar
534 separata exponeringar


När M31 började dyka för nära horisonten mot slutet av säsongen så hade jag tillräckligt med data för att färdigställa bilden, även om jag hade hoppats på mer data.
Jag tippar på att jag lagt +150 timmar på "framkallningen", då väldigt mkt tid gick åt för annoteringen som jag till största del gjorde manuellt.
Jag använde mig av ett M31 atlas som finns på nätet, en sida jag varmt kan rekommendera: http://ned.ipac.caltech.edu/level5/ANDR ... rames.html
Det är en kartläggning av M31 gjord med hjälp av Kitt Peaks 4m teleskop, där klotformade stjärnhopar, öppna stjärnhopar, "dustclouds" och öppna associationer markerats ut. Utifrån dessa "plåtar" så har jag manuellt markerat 1233 separata objekt inom M31 i min bild med photoshop, de flesta med namn. Här kommer en sammanställning av den annoterade infon:
232 Globular Clusters
235 Open Clusters
140 Stellar Assosciations
626 Dust Clouds (dessa valde jag att inte markera med namn, pga bilden blev för plottrig)


Bilden i galleriet är nerskalad till en bredd av "bara" 3500 pixlar för att funka ok på de flesta skärmar, men här följer några ursnitt i 100% upplösning, så ni förstår vilket otroligt spännande jobb det vart att utforska och bildbehandla denna galax.
Image
Image
(Notera hubbles berömda cepheid, markerad som "Var 1")
Här är också en av "plåtarna" jag använde då jag kartlade min bild för den annoterade versionen, med en beskuren del från min bild för jämförelse:
ImageImage


Jag kan rekommendera att följa länken till bilden på min hemsida, där jag lagt till full kontroll över annoteringen där man kan välja att individuellt visa/dölja följande lager:
Globular Clusters
Open Clusters
Dark Nebulae
Stellar Associations
Grid + DSO's

Bilden finns även i 3 storlekar som kan väljas via länkar på sidan. (Varning, full upplösning innehåller runt 40mb data med alla annoterings-lager)
http://www.grinderphoto.se/images/m-31-2x2-mosaic.html (liten version, 1024px bredd)
http://www.grinderphoto.se/images/m-31- ... large.html (medel version, 3500px bredd)
http://www.grinderphoto.se/images/m-31- ... -full.html (full version, +6000px bredd)


Det här blev nog det sista jag fotar med nuvarande rigg från Sverige då prylarna flyttar söderut till Provence-obset i sommar. Dock kommer jag fortsätta fota från mitt svenska obs med takahashin.
Men jag hoppas jag lyckades visa att det går att ta läckra bilder även från Sverige, trots min snittseeing på runt 3.5".

MVH Jonas

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M 31 Annoterad - Jonas Grinde

Post by Martin F »

Helt galet bra!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M 31 Annoterad - Jonas Grinde

Post by Jonas »

Enastående! Grattis!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: M 31 Annoterad - Jonas Grinde

Post by perfrej »

Ja, vad skall man säga? ;)

Enastående!

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: M 31 Annoterad - Jonas Grinde

Post by VigdisVZ »

Jag tror att jag sa det åt dig på föreläsningen på årsmötet: Du är inte klok! I den allra mest positiva bemärkelsen!
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M 31 Annoterad - Jonas Grinde

Post by Hans Bengtsson »

Fantastiskt jobb! Kanske innehåller bilden också någon nova? Här är novorna som upptäcktes i M31 (och några andra närbelägna galaxer) år 2013 och hittills under 2014:

http://www.rochesterastronomy.org/sn2013/novae.html

http://www.rochesterastronomy.org/sn2014/novae.html

m v h
Hans Bengtsson
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: M 31 Annoterad - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ett enormt tack för fin kritik, hoppas verkligen det inspirerar till fler "djupdykningar"
Hans Bengtsson wrote:Fantastiskt jobb! Kanske innehåller bilden också någon nova? Här är novorna som upptäcktes i M31 (och några andra närbelägna galaxer) år 2013 och hittills under 2014:

http://www.rochesterastronomy.org/sn2013/novae.html

http://www.rochesterastronomy.org/sn2014/novae.html

m v h
Hans Bengtsson
Perfekt, tack Hans! Jag letade efter sidor med bra novae-info tidigare utan större framgång, men nu ser det ut som jag har en hel del mer att bita i, här ska annoteras :D
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M 31 Annoterad - Jonas Grinde

Post by Lazze »

Vilken bild! Och annoteringarna må ha tagit mycket tid, men det gör verkligen bilden ännu mer intressant.
Och att du fått fram en så djup och skarp bild med den seeingen är bara att bocka och buga för.

/Lasse
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: M 31 Annoterad - Jonas Grinde

Post by Katarina H »

Jag tror du kan få den publicerad i tex Astronomy. Vet ej om det spelar roll att den är opublicerad här redan. Men den här bilden bör uppmärksammas i populärvetenskaplig media nationellt - minst. Jag funderar på att ha den som affisch, nu när du släppt filen. Eller varför inte få med den i National Geographic? Jag har tittat på bilden flera gånger och jag blir bara helt tyst av förundran inför ditt arbete och dess resultat så det var först nu jag kunde skriva något.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: M 31 Annoterad - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Lazze wrote:Vilken bild! Och annoteringarna må ha tagit mycket tid, men det gör verkligen bilden ännu mer intressant.
Och att du fått fram en så djup och skarp bild med den seeingen är bara att bocka och buga för.
/Lasse
Tack Lazze! Ja annoteringen tog enormt mkt tid, men värst var nog ändå färgmatchningen för de olika mosaik-panelerna och sömmarna mellan dessa, då färgerna tog under ett stort antal olika nätter med varierande kvalitet.
Jag räknar nog med att jag slängt 10-15 timmar data pga för dålig seeing, vilket var ett måste för att nå detaljrikedomen bilden fick till sist.
Katarina H wrote:Jag tror du kan få den publicerad i tex Astronomy. Vet ej om det spelar roll att den är opublicerad här redan. Men den här bilden bör uppmärksammas i populärvetenskaplig media nationellt - minst. Jag funderar på att ha den som affisch, nu när du släppt filen. Eller varför inte få med den i National Geographic? Jag har tittat på bilden flera gånger och jag blir bara helt tyst av förundran inför ditt arbete och dess resultat så det var först nu jag kunde skriva något.
Katarina
Tack för alla varma ord Katarina!
Men tyvärr innebär affisch-utskrift hos fotolab ett brott mot upphovsrättslagen då mina bilder är "copyrightade". Däremot kommer det (förhoppningsvis inom kort) gå jättebra att beställa utskrifter direkt från min hemsida som levereras hem till dörren, undersöker sammarbete med diverse printlabs just nu faktiskt, så håll till godo! :) Men skriver man ut hemma för eget bruk så går det förstås bra.

Mvh Jonas
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: M 31 Annoterad - Jonas Grinde

Post by Pelle »

Precis som Christofer har jag undrat vad Jonas hållit på med när vi inte fått se nåt från honom den senaste tiden men nu vet vi...
Hittar inget lämpligt adjektiv men fantastiskt får väl duga!
/Pelle
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: M 31 Annoterad - Jonas Grinde

Post by Takashi »

Galet ambitiöst projekt med medföljande tokfint resultat, bra jobbat!
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: M 31 Annoterad - Jonas Grinde

Post by anivision »

Nu finns bilden och en kortare artikel publicerad i senaste numret av Populär Astronomi.

Grattis! :good:

Return to “Bilder”