Kvarn i stjärnljus. - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Kvarn i stjärnljus. - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Kvarn i stjärnljus.
Exponering: 25 sek. f/4. iso 6400.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Inget
Kamera: Canon eos 6d
Kommentar: Hej!

En liten bild av en gotländsk kvarn under stjärnorna. Det råder väl ingen tvekan om åt vilket håll staden (Visby) med dess ljusföroreningar ligger, eller hur? Den gotländska landsbygden är annars extremt gynnsam för "astroscapes" (såväl som för DS), så det blir väl det man får satsa på nu när planeterna blir mer och mer svåråtkomliga!

//Roger


Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Kvarn i stjärnljus. - Roger Utas

Post by Katarina H »

En underbar bild. Min favoritkategori, inte visste jag att den kallades "astroscapes". Det är sådana här bilder så får en att tappa andan och inse i vilket kolossalt stort sammanhang vår verklighet ingår.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Kvarn i stjärnljus. - Roger Utas

Post by Präriefoten »

Härlig bild!

Vad använde du till att lysa upp kvarnen?
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Kvarn i stjärnljus. - Roger Utas

Post by Peter R »

Hej Roger,

väldigt vacker bild med regnbågens alla färger. Är det röda norrskensstråk till höger?
Det var inte lätt att identifiera stjärnorna men jag antar att det är Svanen man ser till höger.
Jag har aldrig för tänkt på att man kan se Vintergatan liggande parallellt med horisonten från Sverige.

/*Peter R
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Kvarn i stjärnljus. - Roger Utas

Post by utas »

Tackar för vänliga kommentarer, alla!

Katarina: Jag tror att den internationella beteckningen på "astro -landskapsbilder" är "astroscapes". Har jag fel, vill jag bli rättad :)
Ja, att komma ut under en dylik himmel ger en känsla av frid, men samtidigt inser man hur små vi är, och hur oviktigt det är att tex. ha den finaste bilen på uppfarten och det dyraste badrummet, och annat som vi människor tycks sträva efter...

Präriefoten: Jag gav kvarnrackaren ett LITET blink med led -lampan!

Peter: Tackar! Jo, bredvid stadens ljuskupol skymtar man norrsken. Jag hade brådis hem, riggade och plåtade snabbt, kollade aldrig vilka stjärnbilder som fanns på himlen runt kvarnen, men Svanen är ingen omöjlighet att det är. Vintergatan ligger parallellt med horisonten, gjorde man ett panorama, skulle den ha formen av en gigantisk regnbåge!
Ja, och färgglad, det kan man säga att bilden blev :D -Hoppas jag inte överdrivit bearbetningen på den fronten!

//Roger
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kvarn i stjärnljus. - Roger Utas

Post by Hans Bengtsson »

Precis som säkert alla andra så tycker jag att denna bild är enastående stämningsfull. En av de vackraste jag sett på Astronet.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Kvarn i stjärnljus. - Roger Utas

Post by utas »

Oj! -tack, Hans :)

Det var en fantastisk kväll, helt klart!
Det jag "offrade" var förmodligen den finaste seeing vi haft här nere i år... -Stjärnorna runt både Mars & Jupiter stod absolut stilla och transparensen var god... -hade planer på att ta med teleskopet på den nattliga "road -tripen", men det blev inte så.. (-lathet!).
Men jag är nöjd med att ha fått både Gotländsk nattlig stillhet och även lite norrsken med mig hem i kameran!

//Roger
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Kvarn i stjärnljus. - Roger Utas

Post by magnahrl »

Roger!

Härlig bild som visar att Gotlandsnatten inte bara är hektiskt uteliv utan att det också finns plats för underbara lugna nätter ämnade för konteplation över vår roll/plats i universum och övriga existensiella funderingar.
Gissar det är kvarnen i Kräklingbo?
Den bilden borde ha en given plats i någon av Regionens reklampublikationer om Gotland som turistmål :idea:
Hursom, grattis till en "må bra bild"
Jag är lite överraskad att ljuset från "världsmetropolen Visby" syns så tydligt! Det är ju ändå ca 4 mil dit.
Hade du riktat kameran mer norrut hade nog också Slite med cementfabrikens ljus synts tydligt.

Magnus

PS Var det inte lite skönt att bara vara ute i natten utan teleskop,sladdar,polaralignment, laptop, tankar på seeing etc?

Return to “Bilder”