M51 Malströmsgalaxen - Tomas Wikander

Bilder från galleriet
Post Reply
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

M51 Malströmsgalaxen - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 Malströmsgalaxen
Exponering: L:62x5min Ha:53x5min RGB: 13*5min/kanal
Fotograf: Tomas Wikander
Teleskop: Skywatcher Explorer 190MN
Kamera: QSI 683-wsg8
Kommentar: Här kommer en favorit i repris...
Efter denna erbarmliga vinter har stjärnorna visat sig över himlen i Borlänge! Den tunga molnigheten gjorde att jag tröstköpte Heimdahls begagnade Astrodon-filter, så denna bild är första testet av dessa. Nu sitter grejorna på en EQ8, som verkar funka ganska bra, även om det finns grejor kvar att justera. Lite backlash i både RA och DEC, men det tar jag när sommaren kommer, nu vill man ju fota - inte skruva. Trots backlashen funkar EQ8-an bra med autoguider, och jag landar in på runda fina stjärnor kring 2.2-2.4 arcsec/pixel vid både 5- och 10-minuters exponeringar. Av 69 luminansbilder fick jag kassera 7 st på grund av konstigheter i guidningen (som mycket väl kan bero på inställningar i CCD Autopilot, för den delen).

Och som vanligt är det ju himla knepigt att bildbehandla... Vad gäller luminansen behövde jag inte göra mycket. En svag dekonvolution och stretchning, sen var den klar. Mer tid tog det att behandla RGB-datat för att få fram färger och minska bruset. Det kanske blir ett omtag vad det lider... Nöjd blir man väl aldrig.

Mvh,
Tomas W



Image
Klicka for att se stor version av bilden
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Tomas Wikander

Post by AstroFriend »

Hej Tomas!
Jag är imponerad av att du och andra här som tar dessa fina bilder får fram så mycket detaljer på relativt små objekt. Teleskopet som du använder verkar vara väldigt populärt. Roligt att du till slut hann ta bilder innan sommarljuset infunnit sig. Du är föresten den första som jag läst om som har en EQ8:a, får hoppas du skriver mer av dina erfarenheter om den!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Tomas Wikander

Post by wilt »

Stiligt, stiligt!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Tomas Wikander

Post by Frazze »

Hatten av, detta är toppklass!

Kul att höra att det finns (minst) en EQ8 i drift i sverige. Skulle vara kul att få en recension av den någon gång framöver.

Kanonbra jobbat!

Mvh
Daniel
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: M51 Malströmsgalaxen - Tomas Wikander

Post by awasen »

Oj, jösses vilken bild!
Jag vore gladare än om jag vann drömvinsten om jag lyckades ta en sån (nästan i alla fall)...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: M51 Malströmsgalaxen - Tomas Wikander

Post by Timo »

Grattis till M51:a Tomas !
Om du inte gjort det så prova att ha aningen mer vikt mot öster i balanseringen av RA. Fast det kanske inte spelar så stor roll med din montering då den kan bära så mycket ?
Annars är det bara trial and error som gäller så kommer du till slut fram till en optimal inställning.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M51 Malströmsgalaxen - Tomas Wikander

Post by Lazze »

Jättefin. Rejält med exponeringstid och det betalar sig verkligen. Sen blir jag alltid förundrad över vad fina detaljer man kan få fram med det teleskopet och förstås en bra guidning.

/Lasse
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Tomas Wikander

Post by skafar65 »

Härlig bild Tomas! Fina detaljer, extremt lite brus! Snygga stjärnor! Toppen helt enkelt! :good:

Mvh //Micke
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Tackar så mycket! Det värmer!

Jag har lite svårt att samla ihop mina intryck om EQ8-an ännu, det är lätt att bli överdrivet euforisk när man har nya grejor. Man har ju läst en och annan recension av den sorten :green: Hur som helst så startar jag en ny tråd som kanske kan bli en recension vad det lider...

I alla fall så blir mina subbar bättre med EQ8-an än vad jag lyckades få med EQ6-an. Det kan ju även bero på dåligt handhavande av EQ6-an eller att mitt exemplar var tillverkat på en måndag...

Jag skall testa att ändra balansen, Timo. Jag tycker nog att jag är "ost-balanserad" redan nu, men EQ8-an är lite svår att balansera då den inte roterar helt friktionsfritt även med helt släppta bromsar.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------

Return to “Bilder”