Solförmörkelse 29 mars 2006 - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Solförmörkelse 29 mars 2006 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solförmörkelse 29 mars 2006
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 8-15/4 Fisheye
Kamera: Canon Eos 20D
Kommentar: Martin Furuhed (UAA) fotograferade denna vackra solförmörkelse från Side i Turkiet för ganska exakt 8 år sedan med en Canon Eos20D och en 80 mm TMB vid f/6 med 2x barlow (jag är alltså inte fotograf).
Förra helgen hjälpte jag till med bildbehandlingen att foga ihop och förstärka 11 olika exponeringar tagna från 1/2000 till 1/4s @ Iso 200 under 1,5 minuter.
Det hinner hända mycket på denna korta tid medan Månen glider fram över solskivan men vi försökte bevara protuberanserna och Bailys pärlor samtidigt som vi plockade fram koronans fulla utsträckning.
Tyvärr gick det inte att få fram några detaljer av själva Månen belyst av jordskenet.
Jag har aldrig observerat en total solförmörkelse och inte heller gjort den här typen av bildbehandling tidigare så det har varit ett väldigt spännande projekt att samarbeta med.

Vi kom överens om att jag lägger upp den tills vidare eftersom Martin inte har något eget galleri på Astronet.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Solförmörkelse 29 mars 2006 - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Snyggt fotobehandlat Peter! Jag var också i Side och observerade och filmade solförmörkelsen. Bilden återger mycket av vad jag såg visuellt med Canon 18x50 IS kikare under totaliteten. Jag noterade att protuberanserna syntes mot ”kl 12” och mot ”kl 11”. Såg även de rubinröda eldflammorna med blotta ögat. Bilden bör återge andra kontakt då detta skedde mot PA 52º. Det var en typisk förmörkelse vid solfläcksminimum då koronan är asymmetrisk och sträcker sig mer nedåt till höger och uppåt till vänster och följer således ekliptikan. Vid solens poler följer de intrikata filamenten de magnetiska fältlinjerna.

/Timo K
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Solförmörkelse 29 mars 2006 - Peter Rosén

Post by AstroFriend »

Hej Martin och Peter!
Vilket ypperligt samarbete, och vad lyckat resultatet blev, fina detaljer i coronan.

Kan inte förstå att jag inte åkte till Turkiet då när man hade en solförmörkelse på så nära håll. Förutom solförmörkelsen är ju Side också en spännande plats att utforska.

Men vad gör det när man kan studera så här fina bilder här på astronet :-)

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Solförmörkelse 29 mars 2006 - Peter Rosén

Post by Tompa »

Mycket, mycket vackert! Hatten åker av!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Solförmörkelse 29 mars 2006 - Peter Rosén

Post by Timo »

Koronan är ju helt fantastisk Peter !
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Solförmörkelse 29 mars 2006 - Peter Rosén

Post by gunnar »

Hej Martin
Jag ser fram mot att få höra mer om den här upplevelsen i Side från dig på någon av våra torsdagsträffar senare! Jag var själv i Side på semester i höstas förresten. Fina bilder du fick och proffsig fotobehandlingshjälp av Peter också. Mycket tjusig bild!

Med vänlig hälsning
Gunnar

Return to “Bilder”