NGC 2244 Rosettnebulosan - Mats Olsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

NGC 2244 Rosettnebulosan - Mats Olsson

Post by Mats »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 2244 Rosettnebulosan
Exponering: 33x10min Ha, 44x10min rgb
Fotograf: Mats Olsson
Teleskop: WO FLT 110
Kamera: Atik 383L
Kommentar: Jag lägger ut den här, som jag fick i elfte timmen nu i mars,efter den sorgliga vinter vi hade. Orion var på väg ner, men efter tre kvällar med måttlig seeing hade jag ändå fått ihop lite H-alfatid som jag kunde använda som luminans, med en gammal bild tagen med min färgkamera ett par år tidigare som RGB-bas. Den måttliga seeingen syns så att skärpan inte är helt på topp, men jag tycker ändå bilden blev trevlig. Bra mycket bättre än min gamla i alla fall.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: NGC 2244 Rosettnebulosan - Mats Olsson

Post by Timo »

Den blev klart godkänd Mats !
Vet du varför den drar mot blått/lila nertill ?
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: NGC 2244 Rosettnebulosan - Mats Olsson

Post by Mats »

Tack Timo. Nej, jag kan bara spekulera om den blåa nyansen. Där finns ju blåa områden i nebulosan, men de verkar på de flesta bilder mer ligga centrade kring mitten. Jag kan "trolla bort" det blå genom att fläska på med rött, men jag har undvikit att göra det. Möjligen kan det handla om en störning från grannar, gatljus eller annat dumt i Hok där färgbilden togs. Nebulosan ligger ju ganska lågt på himlen. Kanske prövar jag med en ny rgb-bas till nästa vinter här från Grimsås där jag nu bor. Fast jag har grannar och gatljus här också...

Return to “Bilder”