M52 - Björn Gillberg

Bilder från galleriet
Post Reply
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

M52 - Björn Gillberg

Post by bjorsa »

Ny bild i galleriet
Objekt: M52
Exponering: 91*30 sek
Fotograf: Björn Gillberg
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Från inatt den 13 mars
taget med skywatcher 200 pds på cg-5 och med canon 50d
Stackad i deep skystacker sen gimp och paint shop pro

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M52 - Björn Gillberg

Post by skafar65 »

Snälla! Ge bilden en flat! Den lider!

Med vänlig hälsning //Micke
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: M52 - Björn Gillberg

Post by bjorsa »

Hej !
Tyvärr tog jag inga flats inatt och det går väl inte att ta nya och lägga till ?
Är nybörjare på det här med astrofoto dvs har inte hunnit fota så många ggr med teleskop och inte fått kläm på stackningsproceduren men de e ju bara att praktisera vidare och att inte missa flats då .
mvh/bjorsa
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: M52 - Björn Gillberg

Post by Frazze »

Hej Björn.

Om man inte tagit flats så kan man i efterbehandlingen göra en s.k artificial flat. Inte lika effektivt som äkta flats, men bättre än utan.
Jag vet inte hur Paint Shop pro fungerar, men här är instruktioner för att göra en sådan i Photoshop, du kanske kan överföra stegen till PSP.

http://www.corius.net/?page_id=395

Mvh
Daniel
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: M52 - Björn Gillberg

Post by bjorsa »

Tack för tipset skall se om jag kan få till en flat till bilden eller så föröker jag fota en helt ny
om det blir klart väder någon natt igen :-)
mvh/bjorsa
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M52 - Björn Gillberg

Post by AstroFriend »

Hej Björn!
Du behöver inte ta om bilden utan det räcker med att du tar flats och darks. För att få till flats måste du ha samma fokusläge vilket kan vara svårt efteråt. Men blir i varje fall mycket bättre även om du hamnar lite vid sidan av. I din kamera kan du från bilderna få fram vilken temperatur de tagits vid så du kan göra dina darks vid samma temperatur. Om utomhus temperaturen inte är rätt kanske du kan använda kylen/frysen.

Bilden ser ju redan nu spännande ut och kommer blii ypperlig om du får till kalibreringen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: M52 - Björn Gillberg

Post by bjorsa »

Hej Lars !
Jag tog darks och bias tror jag dom heter dvs bilder med "locket" på teleskopet och då samma tid 20 st och sen med snabbaste tid
1/8000 sec men missade dom där flats har gjort dom tidigare någon gång och då med vitt papper framför öppningen på teleskopet
och sen ficklampa som lyser på pappret och kamerna i av-läge dvs den får bestämma tiden men vet inte om dom blir så bra tycker dom blir ganska
grå mörka .

Vad skulle förbättras i bilden med flats är det vinjetteringen som försvinner ?
Tror vinjetteringen uppkom när jag försökte förbättra bilden i paintshop pro så kanske skall prova att göra om den utan att
försöka förbättra den för mkt :-)

Om man nu lyckas få till den lite bättre skall man då bara byta ut bilden i bildgalleriet eller lägger man in bilden här strängen hur brukar man göra ?

mvh/bjorsa
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M52 - Björn Gillberg

Post by Martin F »

Du blir av med vinjettering samt dammprickar på sensorn. Jag har tagit flats dagen efter, funkar helt OK och betydligt bättre än utan. Skillnaden blir större ju mer man stretchar och efterbehandlar bilden.

Antingen tar jag bilden i dagsljus och får då chansa lite på fokus, eller så fokuserar man på samma stjärna/objekt kvällen efter och tar flats då.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Return to “Bilder”