Bryce canyon Stjärnklart - Jakob S & Per-Erik E

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Bryce canyon Stjärnklart - Jakob S & Per-Erik E

Post by Takashi »

Ny bild i galleriet
Objekt: Bryce canyon Stjärnklart
Exponering: 25 sek
Fotograf: Jakob S & Per-Erik E
Teleskop: Vidvinkellins
Kamera: Nikon D80
Kommentar: Ja, denna bild är väl kanske inte av den kategorin man oftast ser här på astronet, men jag tänkte i vilket fall bjuda på en bild på mig själv när jag sitter under stjärnorna i Bryce Canyon i USA (med fullmåne).

Förra sommaren var jag på en fyraveckors roadtrip med en arbetskollega i västra USA. Vi avverkade större delen av den västra delen av USA (c:a totalt 9200km under dessa 4 veckor i bilen), varav vi spenderade c:a hälften av nätterna i våra tält och andra hälften på billiga motell. Under denna roadtrip koncentrerade vi oss på att i princip bara besöka nationalparker, något storstadsliv hoppade vi denna gång (det får vi varje dag hemma ändå...). Ursprungliga planen var hälften storstäder, hälften nationalparker. Det slutade med 90% nationalparker av den enkla anledningen att det är en sån upplevelse att vara i dem. Varenda kväll var det stjärnklart och jag har aldrig sett så mörka stjärnhimlar i mitt liv. Just denna bild är tagen i Bryce Canyon som är känd just för att vara "astronomi-vänlig". Flera nationalparker i USA har just bestämmelser om hur mycket ljusföroreningar det får finnas runtomkring, något man märkte på hur belysningen var uppsatt. Just när vi var på Bryce så hade de dessutom ett starparty en av kvällarna vi var där, och jag har aldrig sett så många astronomi-intresserade människor på en och samma plats! Amerikanerna snålar inte på krutet heller vad gäller teleskop... dobsons stora som husvagnar! Denna kväll var det nästan fullmåne (vilket inte var helt optimalt) men vi roade oss ändå med att fotografera. Fick med mig flera tusen bilder på stjärhimlen (timelapses med vanliga objektiv) från flera av nationalparkerna, får ta mig tid att sätta ihop dessa till filmer.
Andra astronomirelaterade besök var Lowell-observatoriet i Flagstaff, en ganska känd plats där bland annat Clyde Tombaugh upptäckte Pluto ifrån (läs mer här: http://www.lowell.edu/visit.php). Engagemanget från vår guide som jobbade på observatoriet var jättestort och det var helt klart en av höjdpunkterna på resan. Att få titta på teleskopet som man använde för att upptäcka Pluto med och att få gå dit på kvällen (och träffa andra amatörastronomer) och titta genom clark-teleskopet som självaste Lowell använde (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... n_1914.jpg) toppade den dagen må jag säga .

Utöver detta spenderade vi kvällar i ett 15-tal nationalparker till, alla med sina speciella kvaliteter. Ur en astro-synpunkt (och givetvis från "vanliga" turistpreferenser) finns det hur många saker som helst att se och göra där! Synen att se en stjärnklar himmel i grand canyon har för alltid etsat sig fast i mitt huvud.

Nåja, jag skulle kanske kunna skriva en separat tråd om allt astro-relaterat från denna resa i framtiden, tills vidare lägger jag upp denna bild som på ett hyffsat bra sätt ger känslan om hur det var att spendera kvällarna där.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Bryce canyon Stjärnklart - Jakob S & Per-Erik E

Post by Cassini »

Låter som en magisk resa! Tack för att du delar med dig!
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Bryce canyon Stjärnklart - Jakob S & Per-Erik E

Post by MikkoK »

Låter härligt!
Hur funkar det med allemansrätten i USA? Får man tälta vart man vill?
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: Bryce canyon Stjärnklart - Jakob S & Per-Erik E

Post by Takashi »

Hej & tack för era kommentarer!

I USA finns ingen allemansrätt. Varje park har en eller flera områden (campingplatser, så kallade campgrounds på engelska) avsedda för att sätta upp tält. Fanns även campingplatser som var avsedda för folk med husvagn (och amerikanernas husvagnar ser väl mer ut som hus med hjul på, så stora är de...).

Varje campingplats i sin tur är uppdelad i flera avskilda platser som man hyr. En del av platserna kan man bara boka i förväg (vilket vi inte gjorde, annars hade poängen med en roadtrip vart lite meningslös om man var tvungen att planera allt i detalj), och resten av platserna är enligt konceptet "först till kvarn" (som vi körde efter). Vi planerade våra rutter som så att vi alltid anlände till nästa nationalpark innan lunch, och trots att vi var i USA under högsäsong så fick vi alltid plats med denna innan-lunch-regel. Vid 14-snåret var det så gott som fullt på alla campingar på samtliga nationalparker vi besökte. De mer populära nationalparkerna (som exempelvis yellowstone national park, se http://en.wikipedia.org/wiki/Yellowstone_National_Park) blev fulla redan vid 10-snåret (trots att den parken är enorm och har säkert en ~10 campingområden med 100+ platser styck, tror det var totalt 2000 campingplatser). Det var första parken vi besökte (och den vi stannade längst på, totalt 3 nätter).

Innan jag åkte dit hade jag väldigt svårt att förstå varför de inte har allemansrätt (svensk som man är…) men efter att ha varit där så tycker jag att deras system fungerar väldigt bra. När man väl fått en plats i parken har man enorm frihet och kan röra sig så gott var man vill och tack vare att man betalar en liten avgift per natt (~10-20 dollar) så är det väldigt rent och ordnat i/runt campingarna samt att det finns tillgång till toalett/dusch på de flesta. Flera av dem hade dessutom en grillplats så man kunde mysa till det på kvällarna med att grilla korv :) En annan sak jag märkte av där var att amerikanerna har väldigt stor respekt för sina parker och skräpar inte ned (såg så gott som inte en fimp eller pappersbit någonstans), något som jag tyvärr måste säga att jag är rätt trött på i Sverige (kanske är det priset man får betala för allemansrätt...)

Return to “Bilder”