Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering:
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: En bild av Jupiter som jag tog igår. Röda fläcken transiterade kl 22. Jag använde en 2.5X Barlowlins och filmade 2 minuter med 60 FPS. Använde ca 1800 bildrutor till stackningen. Filmade med IC Capture, debayrade med Firecapture, stackade med Avistack2 och jag och min fru gjorde tillsammans slutbearbetningen i Registax6.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by Oortcloud »

Riktigt snyggt är det enda jag kan säga! Det gjorde ni bra.

:good:

Martin
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by Peter R »

Jag kan bara hålla med, väldigt snyggt.
Trevligt dessutom att ni kan samarbeta med bildbehandlingen. Är ni båda astronomiintresserade?
Er förra bild på Jupiter var också bra men hade lite artefakter kvar i planeten och dessutom lite ljus bakgrund.
I motsatts till djuprymdsbilder tycker jag att man kan ställa bakgrunden riktigt mörkt på planetbilder som då får bättre kontrast.

/*Peter R
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by AstroFriend »

Hej Torbjörn och fru!
Vilket fint arbete ni gjort, trodde inte det var möjligt att se så mycket detaljer i ett så pass litet teleskop. Röda fläcken mycket tydlig och molnen framträder tydligt de också. Jag o tjejen brukar också samarbeta, söka efter objekt i den smala vinkel vi har fritt ut från balkongen och speciellt när fokusen skall ställas in manuellt. Vi har också besökt ett par astronomiträffar och fler skall det bli. Senast som vi avslutade för ett par dagar sedan var en kurs i asronomi på universitetet här i Stockholm. Mycket trevligt och kan starkt rekommenderas, var en översiktskurs i Svarta hål och kräver inte speciellt mycket förkunskaper.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Tack för era uppmuntrande kommentarer! Nej min fru håller inte på med astronomi men hon är konstnärlig och de här fotografierna "tar" man ju inte, det är ju snarare så att man "skapar" dem från grundmaterialet och hon brukar vara med mig i slutredigeringen i Registax6. :)
Det är kul när man lyckas få till det och det mesta stämmer och det blir ett resultat som man kan glädjas åt. Det kan säkert bli ännu bättre! Vänliga hälsningar Torbjörn :good:
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by skafar65 »

Hej Torbjörn med fru!

Jag vill också ge dig en berömmande kommentar på en riktigt fin bild på Jupiter! Som du säger så är det skapandeprocessen efter man tagit bilden som är en av de största utmaningarna och väldigt kul att jobba tillsammans med någon med. Sitter oftast själv under själva skapandet men efter jag själv tycker jag är nöjd brukar min fru vara den bästa kritikern. Tycker hon bilden är bra så är den oftast det :)

Med vänlig hälsning// Micke

Return to “Bilder”