komet Lovejoy - Staffan Söderhjelm

Bilder från galleriet
Post Reply
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

komet Lovejoy - Staffan Söderhjelm

Post by staffastro »

Ny bild i galleriet
Objekt: komet Lovejoy
Exponering: 200mm f/5, 30s
Fotograf: Staffan Söderhjelm
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Varför tar ingen en bra bild av Lovejoy som är så fin. Denna dåliga är för inspiration...

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: komet Lovejoy - Staffan Söderhjelm

Post by Jonas »

Ja, det kan man fråga sig.
Jag tycker ändå din bild är helt OK. Det är trots allt bara 30 sekunders exponering och du fick med Solrosgalaxen också!
Jag har faktiskt observerat den (med fältkikare) ett par kvällar nu men bara gjort ett försök att fotografera den.
Tyvärr ligger den så lågt från min tomt sett, att träd skymmer den och gör det svårt att fotografera. Jag har tänkt vänta tills den klättrar lite högre.
Men det finns väl andra som har fritt mot norr och skulle kunna få en bra bild!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: komet Lovejoy - Staffan Söderhjelm

Post by Yquem »

Jag har också haft den i tankarna några dagar, men har inte heller fritt mot norr, så jag måste åka iväg någonstans och det har inte blivit av. Får se till helgen. Kul att se en blid av den i alla fall.
/Anders
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: komet Lovejoy - Staffan Söderhjelm

Post by timokarhula »

Om man kan observera innan gryningen ligger komet Lovejoy högt upp på himlen i öster. Då syns den som allra bäst (när månen kommer att störa allt mindre).

/Timo K
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: komet Lovejoy - Staffan Söderhjelm

Post by Jonas »

timokarhula wrote:Om man kan observera innan gryningen ligger komet Lovejoy högt upp på himlen i öster. Då syns den som allra bäst (när månen kommer att störa allt mindre).

/Timo K
Fordrar tyvärr att man är morgonmänniska och det är inte jag. Jag kommer nog att få problem med ISON när den komer fram efter passagen runt solen ;)
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt

Return to “Bilder”