Hej Stefan!
Skickar med en bild som visar hur bruset minskar i bakgrunden.

- multiexp18x30sec.jpg (793.73 KiB) Visad 3645 gånger
Undre halvan, 1st 30 sekunder och övre 18x30 sekunder. På min kamera med 12-bit ADC har den ensamma bilden ca 4000 nivåer per pixel, den med 18 bilder har 76000 nivåer. Om jag gjort en bild med 1st 540 sekunders exponering hade jag bara haft 4000 nivåer och allt mellan 4001 till 76000 hade saturerat. Alltså information som gått förlorad. Dock hade bruset blivit lite bättre då bara en utläsning gjorts istället för 18, hur mycket bättre beror på kamerans utläsningsbrus, inget brus=ingen skillnad vad gäller brus. Skall man göra en bild med mycket högre dynamik får man ta till olika exponeringar, till ex. 15 sek och 60 sek eller ännu fler exp. tider. Skall de ljusstarkaste stjärnorna inte saturera ligger man på bråkdelar av en sekund. Sedan återstår ju att få ut en snygg bild ur all information, inte så lätt. Men Deep Sky Stacker har en sådan high dynamic funktion i stackningen.
Jag har inte kommit så långt med det praktiska än vad gäller HDR på min nya utrustning som jag bygger upp, experimenterar med lite olika lösningar för att hitta en praktisk och inte för svårjobbad metod och där man har lite kontroll över vad som sker. Tar för övrigt mina bilder från en svårt ljusförorenad balkong.
Vad är förresten 5Dn för kamera, en Canon eller? Har inte sett N-beteckningen på annat än de proffessionella typ, 1Ds mkII N.
/Lars