NGC 6992 East Veil - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

NGC 6992 East Veil - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 6992 East Veil
Exponering: Ha: 19*600s , O3: 12*600s
Fotograf: Jonas Grinde
Teleskop: Orion Optics AG12
Kamera: QSI 583wsg
Kommentar: Då var säsongen inledd med ett av mina favorit-objekt! Bara 2 filter använda, Ha & O3, blandade ihop nåt som kan liknas med Ha/O3/O3 som R/G/B, och sen mixade jag även ihop en blandning med syntetisk grön för stjärnfärger. Fotat i månsken under 3 nätter, oguidat. Känns att det var länge sen jag bildbehandlade, det blir nog bättre när jag "kommit igång"

Image
Klicka for att se stor version av bilden


Nytt för i höst är mina trekantiga stjärnor... Har precis lättat på skruvarna som håller primären, men fenomenet kvarstår... Kan en för hårt åtdragen låsning av glaselementen i korrektorn ge detta trekantiga fenomen? (låsring)
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: NGC 6992 East Veil - Jonas Grinde

Post by gost »

Sjukt bra Jonas, hatten av.
Kristian
Posts: 24
Joined: 2013-01-17 01:16:48
spamtest: JA
Location: Göteborg och Flatön

Re: NGC 6992 East Veil - Jonas Grinde

Post by Kristian »

Åh! Imponerande! Härligt skimmer i det blåa över det röda. Just den här typen av bilder inspirerar enormt. Jag vill lära mig att använda de smalbandsfilter jag just skaffat. Återkommer... :-)
Utrustning: SkyWatcher MN190, AZ-EQ6, OA guiding med LodeStar, Atik 383+ med filterhjul, Lakeside motorfokus, Canon 7D.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: NGC 6992 East Veil - Jonas Grinde

Post by Tompa »

Kul att du är i gång igen! Snyggt som tusan!
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: NGC 6992 East Veil - Jonas Grinde

Post by stoffe »

Oj vad snyggt!! :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: NGC 6992 East Veil - Jonas Grinde

Post by Init4theimaging »

Snyggt som f_n Jonas.
Hoppas problemet med stjärnorna visar sig ha en lätt lösning.

Mvh,
Daniel
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: NGC 6992 East Veil - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Tack alla för positiv kritik!

Passa även på att besöka följande länk, jag har fixat en "mouse-over" funktion på min hemsida där man kan se skillnaden mellan Ha & O3 subbarna, rätt kul att se hur objektet kan bete sig så olika beroende på vilken våglängd som fotas

Klicka på bilden för att komma till jämförelsen
Image
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: NGC 6992 East Veil - Jonas Grinde

Post by Cassini »

Du får en sådan 3D effekt i dina bilder och denna var exceptionell. Det kombinerat med så "naturliga" färger gör bilden helt makalös. Stjärnformen ignonerar jag efter det måste vara något tekniskt fel. Hoppas du hittar felet.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: NGC 6992 East Veil - Jonas Grinde

Post by Timo »

Fick du dessa stjärnor nu när det blivit kallt men inte tidigare ?
Kan ju vara spänning ......
Har binnat 2x2 ?
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: NGC 6992 East Veil - Jonas Grinde

Post by glappkaeft »

Fantastik skärpa och signal! Har sällan sett så fina detaljer i slöjan. APOD-klass?
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
mattssporre
Posts: 64
Joined: 2012-04-02 16:18:59
spamtest: JA

Re: NGC 6992 East Veil - Jonas Grinde

Post by mattssporre »

Supersnygg bild Jonas :good:

Bra färger, skärpa och detaljer.

Det enda lilla jag kan se är om man tittar på den stora bilden riktigt noga så ser man att stjärnorna är aningens triangulära. Är de det också på subbarna, dvs är det optiken eller är det bildbehandlingen?

Också intressant med Ha - OIII "blink" bilden. :D

Mvh
Matts
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: NGC 6992 East Veil - Jonas Grinde

Post by Frazze »

Riktigt riktigt snyggt Jonas!
Hoppas du löser de trekantiga stjärnorna.

Det enda jag kan påpeka är att det är lite antydan till mörka ringar kring stjärnorna i nebulositeten.
Har du kört deconvolution i PixInsight? Testa isåfall att labba lite (verkligen lite, små steg) med global dark-parametern under deringingmenyn.

Mvh
Daniel
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC 6992 East Veil - Jonas Grinde

Post by Lazze »

Jättefin bild Jonas. Det är spektakulärt när vätet och syret hamnat på olika platser i nebulosan men med likartad form.

Och apropå det där med triangelstjärnor har jag också åkt på den här säsongen utan att kunna hitta orsaken.
Jag har provat att släppa på det mesta utan att det blev någon positiv förändring och ska nog ta mig en titt på primären igen men det är skumt eftersom jag inte rört den sen förra säsongen och då var stjärnorna runda och fina. Kanske fokuseraren klämt åt för hårt kring korrektorn under sommaruppehållet? Långsökt, men något har bevisligen hänt.

/Lasse
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: NGC 6992 East Veil - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ett stort tack för värmande ord, kul att bilden uppskattas!
Grinde wrote:Nytt för i höst är mina trekantiga stjärnor... Har precis lättat på skruvarna som håller primären, men fenomenet kvarstår... Kan en för hårt åtdragen låsning av glaselementen i korrektorn ge detta trekantiga fenomen? (låsring)
Timo wrote:Fick du dessa stjärnor nu när det blivit kallt men inte tidigare ?
Kan ju vara spänning ......
Har binnat 2x2 ?
mattssporre wrote:Det enda lilla jag kan se är om man tittar på den stora bilden riktigt noga så ser man att stjärnorna är aningens triangulära. Är de det också på subbarna, dvs är det optiken eller är det bildbehandlingen?
Lazze wrote:Och apropå det där med triangelstjärnor har jag också åkt på den här säsongen utan att kunna hitta orsaken.
Jag har provat att släppa på det mesta utan att det blev någon positiv förändring och ska nog ta mig en titt på primären igen men det är skumt eftersom jag inte rört den sen förra säsongen och då var stjärnorna runda och fina. Kanske fokuseraren klämt åt för hårt kring korrektorn under sommaruppehållet? Långsökt, men något har bevisligen hänt.
Jag har triangulära stjärnor i varje sub, inget jag har haft förut vad jag kan minnas...
Jag satte igång med tuben i februari/mars i vintras, och det var inga problem då trots att tuben togs från värmen ut till obset för montering i obset då det var -25°, hade rejäla tubecurrents i några timmar men sen blev det runda fina stjärnor... Jag kanske hade grejjerna lagom åtdragna för kyla i början, men nu är det varmare fotoförhållanden än jag kört tidigare?
Jag har precis lättat på låsringarna för korrektorns glaselement, men det gjorde ingen skillnad.
Återstår att lätta justerskruvarna som håller primären centrerad, och även de tre skruvarna som håller "9-floating-point" supportsen under spegeln. (Lazze, är detta nåt du redan prövat?)

Frazze wrote:Det enda jag kan påpeka är att det är lite antydan till mörka ringar kring stjärnorna i nebulositeten.
Tack för påpekandet, lite slarvigt av mig där. Jag tror jag missade att ändra till blendmode "color", så nu läggs även stjärnfärgs-lagrets luminositet över bilden och inte bara färgdatan, och stjärnmasken ser lite för mjäkig ut som släpper igenom lite av omkringliggande mörkare data också, eftersom sjärnlagret har en lite mörkare stretch. Gör om gör rätt! :)
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC 6992 East Veil - Jonas Grinde

Post by Lazze »

Grinde wrote:
Jag har triangulära stjärnor i varje sub, inget jag har haft förut vad jag kan minnas...
Jag satte igång med tuben i februari/mars i vintras, och det var inga problem då trots att tuben togs från värmen ut till obset för montering i obset då det var -25°, hade rejäla tubecurrents i några timmar men sen blev det runda fina stjärnor... Jag kanske hade grejjerna lagom åtdragna för kyla i början, men nu är det varmare fotoförhållanden än jag kört tidigare?
Jag har precis lättat på låsringarna för korrektorns glaselement, men det gjorde ingen skillnad.
Återstår att lätta justerskruvarna som håller primären centrerad, och även de tre skruvarna som håller "9-floating-point" supportsen under spegeln. (Lazze, är detta nåt du redan prövat?)
Min nästa åtgärd skulle varit att lätta justerskruvarna som håller fast primären, men när jag läste ditt svar så kom jag ihåg att jag faktiskt har ändrat något sen förra säsongen. När kollimeringen varit perfekt så har en av kollimeringsskruvarna under spegeln känts nästan helt lös. I stället för att byta fjäder så satte jag en bricka under befintlig fjäder för att få någon spänning på fjädern. Brickan är tunn, men det kan vara en felkälla.

Enligt förre ägaren till tuben är det mycket viktigt att inte dra åt låsskruvarna annat än med fingertopparna (han satte t.o.m. en etikett på undersidan av tuben med texten "Fingertight only!" Så det är tydligen väldigt känsligt och min nästa åtgärd blir nog att ta bort den där brickan igen.

/Lasse

Return to “Bilder”