M31 Andromedagalaxen Spiralgalax - Kristian Lindgren

Bilder från galleriet
Post Reply
Kristian
Posts: 24
Joined: 2013-01-17 01:16:48
spamtest: JA
Location: Göteborg och Flatön

M31 Andromedagalaxen Spiralgalax - Kristian Lindgren

Post by Kristian »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromedagalaxen Spiralgalax
Exponering: 1h45min, L: 3x20min, RGB: 3x5min(2x2) per kanal
Fotograf: Kristian Lindgren
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Mitt första försök med ordentlig bildbehandling och med ny kamera, Atik383+. Teleskop MN190 på AZ-EQ6, guidat med Lodestar (PHD). Stackat i Nebulosity och behandlat i Pixinsight (som jag prövat nu för första gången). (3x10min darks för L och 1x5min dark för RGB; bör nog ordna med fler framöver.)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Utrustning: SkyWatcher MN190, AZ-EQ6, OA guiding med LodeStar, Atik 383+ med filterhjul, Lakeside motorfokus, Canon 7D.
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: M31 Andromedagalaxen Spiralgalax - Kristian Lindgren

Post by LasseH »

Grattis. Klockrent resultat. Fortsätt på samma väg. Ser fram mot fortsättningen.
Mvh,
LasseH.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen Spiralgalax - Kristian Lindgren

Post by skafar65 »

Hej Kristian

Här snackar vi finjusterat och bra bildbehandlat! Mycket bra resultat, bra följning och skärpa!

Mvh //Micke
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen Spiralgalax - Kristian Lindgren

Post by AstroFriend »

Hej Kristian!
Vilket lyckat resultat och det vid första försöket. Är bilden beskuren eller är den rakt av 100% bildfält?

Hade du en DSLR kamera tidigare så detta är första "äkta" astronomikameran? Antar du måste vara helnöjd med den. Har du köpt till filterhjul också eller byter du filter manuellt?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Kristian
Posts: 24
Joined: 2013-01-17 01:16:48
spamtest: JA
Location: Göteborg och Flatön

Re: M31 Andromedagalaxen Spiralgalax - Kristian Lindgren

Post by Kristian »

Hej!

Tack för uppmuntrande kommentarer! Jag ser fram emot en mörk vinter och mängder av objekt som jag vill pröva uppsättningen på.

Lars: Ja, det är 100% av bildfältet från Atik383+. Tidigare har jag bara använt Canon 7D och har inte nått samma resultat. Atiken har jag haft en dryg månad, och jag har filterhjul till samt en off-axis guider (med Lodestar). Att jag nu kör guidat är också en enorm skillnad mot att ta massa 30sek-bilder, och jag har noterat att bara det gör att mina Canon-bilder blir bättre. Så jag kommer säkert använda Canonen också framöver...

Vill passa på och tacka alla som bidrar med kunskap och idéer här på forumet. Hittade detta forum i januari och inspirerades till att i mars skaffa MN190:an och en AZ-EQ6 efter att ha läst massa tips och råd under vintern. Först använde jag bara Nebulosity och Photoshop, men hittade inte något bra arbetssätt där. Så nu med den nya utrustningen skaffade jag Pixinsight som jag nu testade med just dessa M31-data. Jag följde ganska väl en tutorial som jag hittade på "Cloudy Nights Telescope Reviews". Skall absolut omvandla min trial-version av Pixinsight till en köpt dito.

Mvh,
Kristian
Utrustning: SkyWatcher MN190, AZ-EQ6, OA guiding med LodeStar, Atik 383+ med filterhjul, Lakeside motorfokus, Canon 7D.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen Spiralgalax - Kristian Lindgren

Post by Tompa »

Snygg bild! 190-an är en riktigt bra tub och du har lyckats riktigt bra med bildbehandlingen. Det ska bli kul att se kommande alster! PixInsight är väl värt sina pengar även om det tar lite tid att vänja sig/lära sig-

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: M31 Andromedagalaxen Spiralgalax - Kristian Lindgren

Post by Grinde »

Mästerligt!
Det här är nog början på en enormt intressant resa, ser det så här bra ut redan nu så kan det faktiskt bli löjligt bra i framtiden.
Ruggigt tighta och snyggt färgseparerade stjärnor. Jag tror du kan hämta ut ännu mer detaljer ur de mörkare områdena med maskerade kurv-justeringar, på min skärm ser det ut som du kan behöva dra ner på det blåa också i de mörka delarna. Hur som helst, riktigt imponerande, ska bli kul att se fortsättningen.
Kristian
Posts: 24
Joined: 2013-01-17 01:16:48
spamtest: JA
Location: Göteborg och Flatön

Re: M31 Andromedagalaxen Spiralgalax - Kristian Lindgren

Post by Kristian »

Återigen tack för positiv feedback!

Ja, Jonas, jag ser nu att det finns en blåton i bakgrunden. Är det även för starkt förskjutet åt blått i de ljusare områdena? Det finns ju många små kluster av blåa stjärnor. Som du säger ser jag också att det finns struktur (stråk) i det mörka som borde kunna lyftas fram. Ska kolla på det, även om jag är osäker på hur jag exakt ska göra det. Men att lära sig mer om bildbehandlingen är en del av det roliga. Tack för tips!
Utrustning: SkyWatcher MN190, AZ-EQ6, OA guiding med LodeStar, Atik 383+ med filterhjul, Lakeside motorfokus, Canon 7D.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen Spiralgalax - Kristian Lindgren

Post by glappkaeft »

Instämmer i kören av gratulationer. En av mina favoritmetoder för att färgbalansera och analysera hur mycket data som finns att plocka ut ur en bild är att temporärt kraftigt överdriva kontrastkurvor och färgmättnad så att det lätt går att de vilken färg t.ex. bakgrunden går i och hur dynamiken egentligen ser ut.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
mattssporre
Posts: 64
Joined: 2012-04-02 16:18:59
spamtest: JA

Re: M31 Andromedagalaxen Spiralgalax - Kristian Lindgren

Post by mattssporre »

Vet inte hur du lyckats få en så bra bild med så lite data :good:

Hade jag bara sett den utan info om antalet subs så skulle jag trott att det var flera timmar exponering bakom. :D

Mvh
Matts

Return to “Bilder”